Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Snart är det val!!!

Ja, snart är det val igen. Efter fyra år av reformer som Sverige har varit i behov av så måste man väl ändå säga att det finns en del kvar att slutföra, något som sittande regering borde få slutföra för att vi inte ska hamna tillbaka på noll och bygga upp en välfärd grundad på ett bidragssamhälle istället för ett välmående arbetande folk som hjälper landet genom sina inarbetade skattepengar.

I fyra år har de rödgröna med S i spetsen tjatat och gnällt över förd politik, vissa saker kan dom ha rätt i men man ändrar inte allt till det bättre på en mandatperiod efter att ha haft S styrande i tolv år. Vissa saker har de rödgröna totalt fel i men värst är väl att S politiker och dess anhängare (med V) gormat över saker som tex sjukförsäkringen men ändå inte nämner ett knyst om det i de rödgrönas valmanifest, ett valmanifest som är ett skämt, ett luftslott med ambitioner utan riktiga löften, ett manifest som bara lovar om exempelvis ekonomin i landet tillåter reformerna, hur är man funtad om man litar på det?

De rödgröna politikerna samt dess sympatisörer har gått hårt på de blåas politiker när både små och grövre misstag har gjorts, dessa politiker har avgått själva eller avsats (till skillnad mot en av de tre i S som tog med sig en prostituerad till en LO-lägenhet) samt att vi får ej glömma att den person som kandiderar främst för en statsministerpost är Mona Sahlin och jag vill bara påminna er om följande: http://www.bubblare.se/movie/mona_fifflar

Tack för mig.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Ja, Allinansen har inte varit felfri, men det har gått åt rätt håll dessa 4 år i alla fall. När det gäller politik så får man ha i åtanke talesättet "Rom byggdes inte på en dag".

Sedan så har väl de flesta myndigheter varit röda också och kanske misstolkat regeringens riktlinjer lite på flit?
    Men det är ett ganska löst hängande påstående från mig..

Angående sexhandeln på LO så var det lite roligt faktiskt. En av politikerna vägrade ju avgå på grund av att han hade många uppdrag och om han då skulle säga upp alt så skulle hans närmsta umgänge förstå att det var han. Jobbigt läge.

//Patrik
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Aug 2007

För de som har för avsikt att rösta på de rödgröna av någon outgrundlig anledning, vad säger ni om detta vallöfte: "Den nya lagen som tillåter att nya kärnkraftsreaktorer får byggas rivs upp."?

källa: http://www.dn.se/nyheter/valet2010/r...2010-1.1162291

4.    länk #4
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

För de som har för avsikt att rösta på de rödgröna av någon outgrundlig anledning, vad säger ni om detta vallöfte: "Den nya lagen som tillåter att nya kärnkraftsreaktorer får byggas rivs upp."?

Ja, det är väl vad vänster folk (och vissa borgliga, t.ex. gammelcenterpartister som pappa) vill? Så det går ju helt i linje med dem.

//Patrik

5.    länk #5
    Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2005
    Län: Göteborg, Björlanda

Jättebra förslag. Bort med kärnkraften. Elen (och maten) borde bli betydligt dyrare så att vi lär oss hushålla. Jag röstar maskrosgult som de senaste 20 åren.
    För övrigt anser jag att alliansen börjar köra pajkastartaktik i allt för stor utsträckning. "Titta på dom dumma sossarna, nu skall dom förstöra allt vi gjort. Vi har ju rätt och det behöver inte diskuteras vidare". Maktspråk som nyliberala pragmatiker gillar. Användes även i 20-talets Italien.

Bannern för Moderaterna här ovan talar sitt tydliga språk. Hade det varit reklam för ett företag, vore den olaglig.

6.    länk #6
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västmanland

Kärnkraft måste vi självfallet ha samt även förnya de reaktorer som finns i landet. Däremot är det ett riktigt stolpskott som regeringen beslutat om, nämligen utbyggnad av vindkraften. Denna vindkraft som är så otroligt ineffektiv med dess låga verkningsgrad och som vi dessutom subventionerar med dyra pengar via våra elräkningar. Varför planerar man för 1100 vindkraftverk i Piteå kan man undra när den övervägande delen av befolkningen och huvuddelen av vår industri finns i södra delen av landet. Elkraften ska alltså skickas söderut med stora energiförluster som resultat, vilket energislöseri. Om man nu nödvändigtvis måste ha vindkraft varför inte placera den i Barsebäck? Där finns det redan infrastruktur för elleverans samt goda vindförhållanden. Men man gör otroligt nog tvärtom. Vem är skyldig till detta resursslöseri? Kan det möjligtvis vara Maud som har en son som jobbar i vindkraftsbranschen?
    Senast redigerad av tompas11 2010-09-01 17:09

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholms län

Jättebra förslag. Bort med kärnkraften. Elen (och maten) borde bli betydligt dyrare så att vi lär oss hushålla. Jag röstar maskrosgult som de senaste 20 åren.
    För övrigt anser jag att alliansen börjar köra pajkastartaktik i allt för stor utsträckning. "Titta på dom dumma sossarna, nu skall dom förstöra allt vi gjort. Vi har ju rätt och det behöver inte diskuteras vidare". Maktspråk som nyliberala pragmatiker gillar. Användes även i 20-talets Italien.

Bannern för Moderaterna här ovan talar sitt tydliga språk. Hade det varit reklam för ett företag, vore den olaglig.
    Och LO:s ut spel då, har du missat de eller? Sossarna vågar inte kasta pajen själv utan ber någon annan göra de. Alliansen = för arbetare Röd/gröna = bidragstagare. Att sossarna inte kunde hittat någon bättre än Mona, snacka om desperata.

http://www.youtube.com/watch?v=87MVH7YHz2g

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Ja, snart är det val igen. Efter fyra år av reformer som Sverige har varit i behov av så måste man väl ändå säga att det finns en del kvar att slutföra, något som sittande regering borde få slutföra för att vi inte ska hamna tillbaka på noll och bygga upp en välfärd grundad på ett bidragssamhälle istället för ett välmående arbetande folk som hjälper landet genom sina inarbetade skattepengar.
    Reformer i all ära, det är rätt att vi ska ha ett välmående arbetande folk. Men verkligheten är inte så enkel. Många av dem som lämnat socialförsäkringen i och med reformen är inte ett starkt och välmående folk. De flesta VILL ARBETA men den STORA FRÅGAN är om du som arbetsgivare eller kollega är beredd att anpassa arbetsuppgifter och arbetsplatsen efter de särskilda behov som de utförsäkrade har? Är du beredd att anställa en person från särskolan, en funktionshindrad med asperger syndrom, damp, adhd, stressrelaterade problem, utbrändhetssyndrom etc. Är du och jag och våra chefer beredda att släppa in den nya arbetskraften som strömmar ut från försäkringskassan och vilka arbeten ska vi bereda åt dem?

Mvh Carina, stolt tjänsteman som med spänning inväntar nya vindar!

9.    länk #9

Sedan så har väl de flesta myndigheter varit röda också och kanske misstolkat regeringens riktlinjer lite på flit?
    Men det är ett ganska löst hängande påstående från mig..

//Patrik

Du sa det själv, ett löst hängande påstående. Som tjänstemän följer vi direktiv iform av lagar, förordningar och instruktioner etc. Tjänstemän är partipolitsikt obundna och vi gör så gott vi kan för att hänga med i våra uppdrag och tolka regeringens riktlinjer.

Mvh Carina, tjänsteman!

10.    länk #10
    Glufsglufss avatar

Reformer i all ära, det är rätt att vi ska ha ett välmående arbetande folk. Men verkligheten är inte så enkel. Många av dem som lämnat socialförsäkringen i och med reformen är inte ett starkt och välmående folk. De flesta VILL ARBETA men den STORA FRÅGAN är om du som arbetsgivare eller kollega är beredd att anpassa arbetsuppgifter och arbetsplatsen efter de särskilda behov som de utförsäkrade har? Är du beredd att anställa en person från särskolan, en funktionshindrad med asperger syndrom, damp, adhd, stressrelaterade problem, utbrändhetssyndrom etc. Är du och jag och våra chefer beredda att släppa in den nya arbetskraften som strömmar ut från försäkringskassan och vilka arbeten ska vi bereda åt dem?

Mvh Carina, stolt tjänsteman som med spänning inväntar nya vindar!
    Menar du på rent allvar att svenska folket ska tro på att dessa personer med dessa handikapp kategorist blir utförsäkrade???? Att dom inte får den eventuella vård och arbeten i "skyddad verkstad" som klarar deras behov beror i så fall på sossarnas nedmontering av dessa saker under deras senaste 12 års period vid makten för att kunna spara pengar till alla utgifter som krävs av att ha ett bidragssverige. Någonstans ska pengarna tas ifrån och sossarna har ju visat tidigare att det gör man genom att montera ner inom vård och omsorg.
    Sen kan jag anställa vem som helst som har godkänd el-utbildning med fullständiga betyg, fullständig lärlingstid och allt annat som krävs av fack och lagar.

11.    länk #11
    Glufsglufss avatar

Du sa det själv, ett löst hängande påstående. Som tjänstemän följer vi direktiv iform av lagar, förordningar och instruktioner etc. Tjänstemän är partipolitsikt obundna och vi gör så gott vi kan för att hänga med i våra uppdrag och tolka regeringens riktlinjer.

Mvh Carina, tjänsteman!
    Då är ju frågan om cheferna på FK som tillsattes av S är dom som ger tjänstemännen direktiv över hur man ska tolka eller om dessa partipolitiskt obundna tjänstemän helt enkelt tolkar fel. Reformen inom FK behövdes och visst så har det blivit folk som drabbats fast dom inte borde men en sådan reform, uppstyrning av systemet inom FK görs inte på en mandatperiod så det blir tillfredställande.

Sen vet jag inte om icke blåa anhängare ska snacka så mycket om sjukförsäkringen längre då dels MP som ska sammarbeta med S vill behålla systemet samt att de rödgröna inte ens tog upp det i sitt valmanifest, det finns ingen rödgrön väljare som kan hävda att just sjukförsäkringen är kass nu och röstar därför rödgrönt för de rödgröna vet inte än vad dom kan lova så därför för sveriges väl är det bättre att låta sittande regering sitta och få möjligheten att fortsätta förbättra och i vissa fall reparerar skador.

12.    länk #12

Menar du på rent allvar att svenska folket ska tro på att dessa personer med dessa handikapp kategorist blir utförsäkrade???? Att dom inte får den eventuella vård och arbeten i "skyddad verkstad" som klarar deras behov beror i så fall på sossarnas nedmontering av dessa saker under deras senaste 12 års period vid makten för att kunna spara pengar till alla utgifter som krävs av att ha ett bidragssverige. Någonstans ska pengarna tas ifrån och sossarna har ju visat tidigare att det gör man genom att montera ner inom vård och omsorg.
    Sen kan jag anställa vem som helst som har godkänd el-utbildning med fullständiga betyg, fullständig lärlingstid och allt annat som krävs av fack och lagar.

Hej :-)

Jag arbetar med dessa personer, med dessa funktionshinder och jag vet att en del av dem blir utförsäkrade. Jag ser inget fel i det, många av dem skulle hellre vilja arbeta. Om du tror att reformen bygger på att komma åt dem som utnyttjar systemet så tror jag att du kan ha misstolkat det lite, det kan visserligen vara en del i det hela. Jag har däremot förstått att reformen går ut på att synliggöra stora grupper som blivit inlåsta i socialförsäkringssystemet, istället för att beredas arbete på den öppna arbetsmarknaden.

Enlig FNs mänskliga rättigheter för funktionshindrade så ska staten verka för att de funktionshindrade i första hand bereds arbete på den öppna arbetsmarknaden. Jag hoppas att reformen ska vara en väckarklocka för dig, mig och alla andra. Vi måste se över arbetsordningen och lösgöra exempelvis mindre kvalificerade arbeten åt dem som inte kan ta andra arbeten. Vi måste lösgöra exempelvis administrativa sysslor till undersköterskan som brännt ut sina axlar. Vi måste ha en hustomte som sköter kaffeautomaten, klipper gräset, tvättar företagsbilen etc

Vissa som blivit utförsäkrade har exempelvis haft arbeten att återvända till, förhoppningen är att reformen tryckt på så att arbetsgivare varit fått lov att ordna anpassade arbeten för den anställde som inte längre klarade av att utföra sina ordinarie arbetsuppgifter. Andra har inte haft arbetsplatser att gå till och vissa har sagt upp sig.

De sistnämnda kommer till oss, på Arbetsförmedlingen och vi utreder vidare, vissa går tillbaks till försäkringskassan, en del får arbete med eller utan ekonomiskt stöd, andra blir långtidsarbetslösa och en liten liten del kommer till mig och går SIUS programmet för att öka möjligheten till anställning. Jag arbetar med att övertala arbetsgivare att lösgöra arbeten för mina arbetssökande och ofta finner vi bra lösningar som även är ekonmiskt fördelaktiga för arbetsgivaren.

Och JA, du ska tro mig, de nyaste direktiven är att ex särskoleelever inte längre ska få ersättning från försäkringskassan. De ska beredeas arbete och jag hoppas att du anställer någon snart

Mvh Carina!

13.    länk #13

Då är ju frågan om cheferna på FK som tillsattes av S är dom som ger tjänstemännen direktiv över hur man ska tolka eller om dessa partipolitiskt obundna tjänstemän helt enkelt tolkar fel. Reformen inom FK behövdes och visst så har det blivit folk som drabbats fast dom inte borde men en sådan reform, uppstyrning av systemet inom FK görs inte på en mandatperiod så det blir tillfredställande.

Sen vet jag inte om icke blåa anhängare ska snacka så mycket om sjukförsäkringen längre då dels MP som ska sammarbeta med S vill behålla systemet samt att de rödgröna inte ens tog upp det i sitt valmanifest, det finns ingen rödgrön väljare som kan hävda att just sjukförsäkringen är kass nu och röstar därför rödgrönt för de rödgröna vet inte än vad dom kan lova så därför för sveriges väl är det bättre att låta sittande regering sitta och få möjligheten att fortsätta förbättra och i vissa fall reparerar skador.
    Jag kan hålla med om att reformen har goda intentioner, alla politiker har goda intentioner, de vill oss väl, allihopa. De har bara olika syn på vad som är bäst för oss medborgare

Däremot håller jag inte med om att chefer tolkar lagar efter deras partipolitiska tillhörighet. De handläggare som tar besluten är kompetenta men när alla direktiv förändras kan det vara svårt för en vanlig människa (vi är vanliga människor och cheferna oxå) att tolka alla lagar, regler och direktiv. När lagändringar kommer finns det heller ingen praxis, dvs avgörande domar att luta sig mot. Men du kan nog vara lugn i att tjänstemännen är kompetenta och att de får tydliga direktiv i form av lagar, författningar och inte minst propositionen av staten inför en lagändring, där kan du själv läsa hur moderaterna ville ha det. Jag är ingen expert på reformen i sig, har inte läst varken lagen eller propositionen och jag arbetar inte hos försäkringskassan. Men jag har tillit till att de kämpar på och har samarbetat med dem inom ramen för mitt uppdrag.

Mvh Carina

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Götaland

Å en arbetsförmedlare.... Nu kliar det i mina diskussionslystna fingrar. Men jag skippar det denna gång.

Inte för att idiotförklara någon men hur kan man tycka att mat och el ska bli dyrare? Det är bland våra största utgifter och det finns många som redan måste hushålla och gå bland Eldorado hyllorna i affären och hamstra kuponger. Sen funderar jag på hur MP fungerar som vill höja bensinskatten med 20? kronor. Oj vad arbeten som hade försvunnit och oj vad dyrt allt hade blivit och oj va mycket mindre som hade producerats och oj vad lite export vi skulle få och ojojoj vilken kass ekonomi vi skulle få.

15.    länk #15

Å en arbetsförmedlare.... Nu kliar det i mina diskussionslystna fingrar. Men jag skippar det denna gång.
    .
    Haha :-) Ja, det e nog många som har frågor om oss, vi har tyvärr inte alltid det bästa ryktet. Jag diskuterar gärna i syfte att informera om Arbetsförmedlingens verksamhet. Tyvärr är jag inte ett proffs då jag arbetar med ett specifikt program, SIUS programmet. Arbetsförmedlingen har mängder av olika tjänster och det är svårt att vara insatt i allt. Dessutom är jag ganska färsk inom förmedlingsverksamheten.

Men nu ska jag göra kväll så att jag kan göra mitt bästa på jobbet i morgon ;-)

Mvh Carina

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42