Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: stockholm

Smutskampanj av LO laglig?

Läste Metro i morse, och blev lite förvånad att se LOs "Anti-Allians Kampanj"
    För ni som inte sett kampanjen än, så har LO hängt ut Alliansministrarnas ansikten upp och ned, med texten "dunderdumt, Megafel etc" skrivet över Fredrik Reinfeldt, Anders Borg, Göran Hägglunds ansikten. http://www.politikerbloggen.se/2010/08/13/34934/

Förutom att kampanjen i sig verkar "Megafel", undrar jag:

(1)
    Är det verkligen tillåtet i Sverige att bedriva negativ kampanj med meningsmotståndarnas ansikten (detta fallet hängda upp & ned). Måste det inte till någon typ av medgivelse för att använda andras ansikten i reklam eller kampanj?

(2)
    Kampamjen är alltså LOs, dvs betalda med fackförenings medlemsavgifter. Alla LO-medlemmar är inte Röd-Gröna. Kanske 20-30% av LO-medlemmarna har sympatier med alliansen, som nu är tvingade att betala LOs Anti-Allianskampanj.

Jag tycker det är vidrigt ... och hur kan det vara lagligt ?

jokomoko
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

(2)
    Kampamjen är alltså LOs, dvs betalda med fackförenings medlemsavgifter. Alla LO-medlemmar är inte Röd-Gröna. Kanske 20-30% av LO-medlemmarna har sympatier med alliansen, som nu är tvingade att betala LOs Anti-Allianskampanj.
    Man bör, som alltid sätta sig in i vad den organisation man går med i har för ståndpunkt.
    Fram till 1991 kollektivanslöts alla LO:s medlemmar till SAP. Att LO och SAP står varandra nära borde iofs inte komma som en överraskning.

Från LO:s hemsida:
    LO samverkar med socialdemokraterna då vi delar samma grundvärderingar. Historiskt sett har samverkan varit mycket framgångsrik. Tryggheten på jobben med den starka arbetsrätten är ett viktigt resultat av detta liksom bekämpning av arbetslösheten.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Uppsala

1) Offentliga personer får utstå betydligt mer än andra innan det blir olagligt.

2) Håller med! Förr var det ännu värre då ett medlemsskap i LO medförde automatiskt medlemsskap i (s).

Skulle mitt fackförbund stödja (s) skulle jag går ur direkt.

4.    länk #4
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Om ni tar och läser en facktidning (i alla fall inom bygg, elektrikerförbundet osv) så är det konstant negativa kampanjer året runt mot motståndarna.. samt sektliknande hjärntvätt för att få alla att gilla sossarna
    EL-intresserad datanörd

5.    länk #5
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010

Nu tycker jag de röd-gröna gärna kan få göra så för det visar hur desperata dom är och jag tror merparten av svenska befolkningen ser igenom det hela och alla deras löjliga paj-kastninger.
    S och deras anhängare är grymt dåliga förlorare, duktiga på att klaga och när dom får tillbaka med samma mynt, dvs en sosse har gjort bort sig offentligt eller klagat på det egna partiet så är inte det alls något man ska bry sig om enligt dom. Ta bara det här nu då med fåniga kampanjer, Persson klagade på dom, Rosengren klagade, Bodström drog utomlands efter att ha vägrat drogtest, tre sossar drog med sig luder till en LO lägenhet (varav en vägrade upphöra med valarbetet efter det) Monas tidigare brister att sköta egen, företagets och regeringens ekonomi osv osv. Men alliansen har inte använt detta nämnvärt jämfört med vad de röd-gröna (främst S) tjatat på så fort de blå gjort något fel.

Högern har i många valkampanjer förlorat på just pajkastning men till valet 2006 koncentrerade dom sig på vad dom skulle föra för politik och då gick det bättre, nu gräver S sin egen grav med hjälv av även LO.

6.    länk #6
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Så länge facket är som det är så kommer inte jag gå med i alla fall. Skulle facket bli politiskt obundet, hjälpa medlemmar som har det svårt på sin arbetsplats och inte jobba mot alla arbetsgivare bara för att få utöva sin makt (Läs salladsbaren) och ställa rimliga krav på förhandlingar så kanske jag skulle kunna överväga att gå med.

Facket är ju en god tanke i grunden, men så länge de är som de är så säger jag "Fuck facket!".

En sak jag tänkt på är varför finns arbetstidsförkortning? Man har betalda timmar som man kan skriva utan att ha jobbat.
    Varför finns det?
    Hela grejen mellan arbetsgivare och arbetstagare handlar ju om att vi arbetstagare hyr ut våra tjänster till vår arbetsgivare mot lön.
    Varför ska vi då få betalt utan att utfört våra tjänster?

Visst, semester kan man ju tolka lite på samma sätt, men... semester behöver man ju.
    Men 20 timmar arbetstidsförkortning??

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2010-08-30 18:52

7.    länk #7
    Rrrrrs avatar
    Inloggad
    Så länge facket är som det är så kommer inte jag gå med i alla fall. Skulle facket bli politiskt obundet, hjälpa medlemmar som har det svårt på sin arbetsplats och inte jobba mot alla arbetsgivare bara för att få utöva sin makt (Läs salladsbaren) och ställa rimliga krav på förhandlingar så kanske jag skulle kunna överväga att gå med.

Facket är ju en god tanke i grunden, men så länge de är som de är så säger jag "Fuck facket!".

En sak jag tänkt på är varför finns arbetstidsförkortning? Man har betalda timmar som man kan skriva utan att ha jobbat.
    Varför finns det?
    Hela grejen mellan arbetsgivare och arbetstagare handlar ju om att vi arbetstagare hyr ut våra tjänster till vår arbetsgivare mot lön.
    Varför ska vi då få betalt utan att utfört våra tjänster?

Visst, semester kan man ju tolka lite på samma sätt, men... semester behöver man ju.
    Men 20 timmar arbetstidsförkortning??

//Patrik
    Tycker också att det är lite fånigt med Arbetstidsförkortning.. Varför inte förhandla fram några extra semesterdagar istället? Bara jobbigt att hålla reda på flera olika "ledighetsdagar".
    EL-intresserad datanörd

8.    länk #8
    Banned Medlem: Jan 2007

Den sektliknande hjärntvätt som förekommit ända sedan förra valet som handlar om att arbetslösa är arbetsovilliga och förtidspensionerade är simulanter har ju till och med Rrrr gått på med hull och hår och salufört här på forumet.
    Arbetslösheten skulle ju lösas med dessa åtgärder ; att ge pensionärer, arbetslösa och förtidspensionerade extra hög skatt.

Nu gick det ju inte så och enligt SCB:s mätningar har denna skattediskriminering inte påverkat arbetslösheten nämnvärt. En normal femåring kan ju annars räkna ut att om det är stor brist på arbetstillfällen så löser man inte arbetslösheten genom att dra åt tumskruvarna på de som är arbetslösa.

Det utanförskap som framskapats genom dessa åtgärder, dvs att utpeka vissa medborgare som lurendrejare och parasiter på samhällskroppen kan man ännu inte uppskatta omfattningen av.

Det var inte heller olagligt för högerextremisterna att i alla sina centralstyrda tidningar en gång i tiden kalla finansminister Per Edvin Sköld för "Herr stöld".

9.    länk #9
    Consensuss avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007

Idiotkampanj. Alliansens starkaste kort är inte numera bara Mona Sahlin, utan LO spär på ytterligare dumhet i den rödgröna röran.

10.    länk #10
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Den sektliknande hjärntvätt som förekommit ända sedan förra valet som handlar om att arbetslösa är arbetsovilliga och förtidspensionerade är simulanter har ju till och med Rrrr gått på med hull och hår och salufört här på forumet.
    Arbetslösheten skulle ju lösas med dessa åtgärder ; att ge pensionärer, arbetslösa och förtidspensionerade extra hög skatt.

Nu gick det ju inte så och enligt SCB:s mätningar har denna skattediskriminering inte påverkat arbetslösheten nämnvärt. En normal femåring kan ju annars räkna ut att om det är stor brist på arbetstillfällen så löser man inte arbetslösheten genom att dra åt tumskruvarna på de som är arbetslösa.

Det utanförskap som framskapats genom dessa åtgärder, dvs att utpeka vissa medborgare som lurendrejare och parasiter på samhällskroppen kan man ännu inte uppskatta omfattningen av.

Det var inte heller olagligt för högerextremisterna att i alla sina centralstyrda tidningar en gång i tiden kalla finansminister Per Edvin Sköld för "Herr stöld".
    Du får ha de poltisika preferenser du vill. Och mkt olika vinklingar om alliansens (och för den delens sossarnas) politik har jag sett -men vad pratar du om nu !???

1. Alliansen har INTE HÖJT några skatter för pensionärer och arbetslösa - tror du ens det själv eller försöker du bedriva propaganda !!?
    Vad alliansen gjort är att dom har sänkt skatten för övriga grupper men ännu inte för tex pensionärer - vilket dom dock har ett förslag på nu.
    Sjukskrivna, förtidspensionärer och arbetslösa har man självklart inte sänkt skatten för - det är ju liksom hela iden - att differentiera inkomsterna mer mellan dom som jobbar och dom som inte jobbar !!

Om en person får MINDRE i skatt och den andra inte - så har inte tvåan fått en högre skatt för det - resonerar man så så är man uppenbarligen väldigt jantefierad. Att pensionärer inte fått en lika stor skattesänkning stämmer som sagt dock ; Faktakollen:
    "I sammanhanget bör dock nämnas att varken pensionärer eller löntagare har fått skattehöjningar under mandatperioden. Tvärtom har bägge grupperna fått sänkt skatt.

Vid en inkomstnivå på 14 000 kronor i månaden har en löntagare fått en årlig skattesänkning med 11 978 kronor. Motsvarande summa för en pensionär är 3 282 kronor.
    Det betyder att vid den inkomstnivån betalar en pensionär drygt 700 kronor mer i skatt per månad än en löntagare."

Med S politik hade alltså en pensionär fått 3282 kr MINDRE i plånboken !?

2. Enligt de siffror som jag har sett, OCH som har granskats så minskar arbetslösheten hela tiden nu. Det är förstås lite klurigt att mäta när man går från extrem högkonjuktur till den värsta krisen sedan 30-talet men de flesta verkar överens om att det har funkat, även om vissa säger att det har gått bättre än andra:

Lite läsning i ämnet valpropaganda:
    http://blogg.svd.se/faktakollen

11.    länk #11
    lassesegers avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Ålder: 48
    Län: Jönköping

Får aldrig en inbiten Sosse att erkänna att de flesta har fått det bättre! ta detta med sjukförsäkringen, vad hade (S) för ideer? Just det, lika som regeringen. Hyckleri är vad RGR sysslar med måste jag säga. Nu är det inga löften längre utan ambitioner. Vem har inte ambitioner?
    LUS

12.    länk #12
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010

Sosseanhängare är experter på att föra fram siffror när det passar dom. SCB är deras bästa verktyg endast om det gynnar dom och då har dom en förmåga att gå efter siffror som är gammla också.
    Bara för att lägga till så borde socialstyrelsen vara något man borde lyssna på när det gäller välfärden och dom har sagt att hälso och livsstandard inte har sänkts i Sverige under dessa fyra år, ändå så ska de röd-gröna tjata om det.
    Vill också tillägga att om nu S ska få möjlighet att vara med och styra igen så måste dom vika sig mot MP och V i en del frågor, gällande urtåget av svenska soldater från Afganistan har dom redan kompromissat om med V, sen har vi en stoooor fråga som S och dess anhängare skrikit om i fyra år, nämligen sjukförsäkringen, detta tar dom inte upp längre som något vallöfte för MP vill behålla det som det är nu, S kommer att få vika sig där med i så fall skulle jag tro.
    Nä, genomskinligt röstfiske är det enda dom håller på med nu med fula knep och lögner. Befolkningen vill inte ha dom, är det svårt att inse det som sosse? Dom som röstar på de röd-gröna just för sjukförsäkringens skull kommer nog att känna sig lurade om dom nu vinner.
    Och nu i sista sekund så försöker dom lura över studenterna med massa lovord om högre studiebidrag....skattepengar får bekosta det också.
    Rosengren sa en kul grej, de så kallade intellektuella och de unga har sossarna tappat till MP. Jag kan bara tolka det som att Rosengren erkänner att det är mest ointellektuella som röstar S.

13.    länk #13
    Rrrrrs avatar
    Inloggad
    Är väldigt många vänstermänniskor som skriver så här.. Är det medvetna lögner eller ren okunskap? Alliansen har INTE höjt någons skatt... Arbetslösa osv har INTE fått någon "extra hög skatt" utan har samma (eller t.o.m LÄGRE) skatt som de skulle ha haft med en vänsterregering.
    EL-intresserad datanörd

14.    länk #14
    Senior medlem Medlem: Jan 2010
    Län: Västra Götaland

@ holmertz Ursäkta språket men du måste "trolla" dvs komma med inlägg som bara är till för att få folk att reagera. Du har i flertalet trådar skrivit hur mycket sämre arbetslösheten är m.m nuförtiden precis efter finanskrisen och jämför den med högkonjunkturen.

Ge mig exempel på någon som "straffskattas"

Du kan verkligen inte tro på det du skriver?

15.    länk #15
    tompas11s avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2007
    Län: Västmanland

Visst har den borgerliga regeringen varit rena vinstmaskinen för de som har jobb men å andra sidan har regeringen varit värsta nitlotten för de arbetslösa och sjukskrivna. Jag som har jobb har fått sänkt skatt med flera tusen och de som inte har jobb och/eller är sjukskrivna har straffats å det grövsta. Detta kan man inte med bästa vilja i världen betrakta som solidaritet med de som har det sämst ställt i samhället. Man kan ju fundera över varför de, som oförskyllt förlorat sitt jobb eller råkat bli sjuka, ska bestraffas för detta. Varför lägga sten på bördan? De har det säkert svårt nog ändå utan att regeringen ska behöva trampa på dem. Jag betalar gärna lite extra skatt för att de som har det sämst ska få lite drägligare tillvaro. Eller är det på det viset att vårt samhälle har förändrats så till den milda grad att man inte ska bry sig om sina medmänniskor. Jag hoppas inte det. Både du och jag kan förlora våra jobb eller drabbas av sjukdom.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42