Senior medlem
Medlem: Jan 2010
Län: Västra Götaland
70 kronor i timmen fösta året, 80 kronor andra, 100 kronor tredje och sen fullbetald som ett exempel. På vilket sätt skulle det vara sämre för arbetslösa Adam som annars kommer skickas runt på olika aktiviteter i 3 år för att sen ge upp och sjukskriva sig eller något åt det hållet?
Hade jag fått det erbjudandet när jag var ung så hade jag kommit in i arbetslivet mycket fortare än vad jag gjorde.
Hehe otroligt lätt att gå Offtopic
Senior medlem
Medlem: Apr 2007
Län: Västmanland
OK får personen i fråga ut 10 000kr netto per månad så inser även jag att det bör man klara sig på trots att det kan bli ganska så knapert.
Mycket beroende på hur hög hyran blir samt hur långt det är till arbetsplatsen och om det krävs egen bil eller om det finns kommunala färdmedel. Någon buffert att räkna med för oförutsedda utgifter finns det dock knappast utrymme för.
Dessutom är jag inte motståndare till lärlingsplatser. Det kan vara en bra väg för vissa att komma in i arbetslivet. Dock måste det ske under ordnade former och utan slavkontrakt.
Senior medlem
Medlem: Jan 2010
Län: Västra Götaland
Skrev en hel roman om mitt liv som referns med lärlingstid men såg inte anledningen att dra upp allt här så jag skriver istället att det finns mycket att göra kring lärlingssystemet. Speciellt att arbetsförmedlingen kanske försöker få in folk på såna utbildningar istället för jobbcoachning med andliga och terapblabla övningar där man ska lära känna sig själv, som dem visat på Svt. Eller dessa 3 månaders projekt där man ska lära sig skriv CV, en hemlis men säg inte den till någon: ett CV tar ett par timmar att skriva inte 3 månader. Resten är bara utfylld av en massa strunt, kommer inte ens ihåg vad man gjorde resten av tiden där när jag gick på en 3 månaders cv skrivning.
Offtopic igen, inte lätt det här men för att summera så det finns mycket att jobba på lärlingssystemet