Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Hyckleri eller vad?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...icle7657867.ab

Tror nog att dom samlas kring pipan när tillfälle ges, oavsett politisk åsikt.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: västerbotten

Verkar inte allt för ofta som politiker lever som dom lär, oavsett färg.
    (Vi får väl helt enkelt inse att vissa inte är dom vassaste knivarna i lådan...)
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Men jag förstår inte varför det skulle vara hyckleri för? Han är ju för frivilliga drogtester och han gjorde ett val att inte drogtesta sig. För det var ju frivilligt. Det vore en annan sak om han var för obligatoriska drogtester, men själv vägrade. det är hyckleri.

Sedan gällande hela grejen med drogtester så kan inte jag förstå varför man ska ha drogtester överhuvudtaget om de är frivilliga? Det handlar väl om att hitta drogpåverkande personer plus att funka som avskräcknngsblablabla, men om det är frivilligt så går väl inte någon knarkare med på ett drogtest? Det är väl inte hur dumma som helst och att drogtesta frivilliga personer som är drogfria vinner man väl inget på? kostar bara pengar ju...
    Är det något jag missar?

//Patrik

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: bodö

Men jag förstår inte varför det skulle vara hyckleri för? Han är ju för frivilliga drogtester och han gjorde ett val att inte drogtesta sig. För det var ju frivilligt. Det vore en annan sak om han var för obligatoriska drogtester, men själv vägrade. det är hyckleri.

Sedan gällande hela grejen med drogtester så kan inte jag förstå varför man ska ha drogtester överhuvudtaget om de är frivilliga? Det handlar väl om att hitta drogpåverkande personer plus att funka som avskräcknngsblablabla, men om det är frivilligt så går väl inte någon knarkare med på ett drogtest? Det är väl inte hur dumma som helst och att drogtesta frivilliga personer som är drogfria vinner man väl inget på? kostar bara pengar ju...
    Är det något jag missar?

//Patrik
    hehe helt enig. nånstans måste ju skattepengarna "försvinna".

5.    länk #5
    5.2 racings avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2008
    Län: götaland
    Blogginlägg: 1

Sossarna kan snart lämna WO.

6.    länk #6
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Lite roligt att han först gick med på de, sen ångrade sig då sköterskan sa vilka droger de var hon skulle testa för.. hihi..
    EL-intresserad datanörd

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Jag är verkligen ingen fan av Bodström, men att neka testet tycker jag inte var hyckleri.

Det jag tycker att han mörkar lite med är dock poängen med frivilliga drogtester, nämligen att kunna sätta press på ungdomar att bevisa sig som rena. Man kan tänka sig hur någon vuxen tycker att "jaså, du vill inte bli testad, vad har du att dölja?".
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

8.    länk #8
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Nog är det en del hyckleri i det hela.
    Är man för drogtester, frivilliga eller ej så har man väl en åsikt att dessa INTE är integritetskränkande. Varför funkar det då på "alla andra men inte mig" för?

Nu tycker jag iof det kändes som att han fick panikångest när han hörde vad han skulle testas för så jag undrar vad som snurrade i hans huvud just där och då.

Pinsamt Bodström, pinsamt.

9.    länk #9
    joflopps avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2006
    Län: Västra Götaland
    Blogginlägg: 2

Media har verkligen vinklat den här storyn på ett helt underbart sätt. Det var när han blev informerad om att en kvinnlig sköterska skulle följa med in på toaletten och övervaka hans urinerande som han tackade nej.

10.    länk #10
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Media har verkligen vinklat den här storyn på ett helt underbart sätt. Det var när han blev informerad om att en kvinnlig sköterska skulle följa med in på toaletten och övervaka hans urinerande som han tackade nej.
    Ja Joflopp, så kan man ju tolka det om man tycker att inslaget var besvärande för sossarna och Herr Bodström. Det var dock när sköterskan berättade vilka substanser som skulle testas som Bodström backade ur. (PUNKT)

Inget sägs i inslaget om att en kvinnlig sköterska skulle följa med Thomas Bodström in på toaletten. Reportern säger "...och då måste vi ha en toalett..." och sedan berättar sköterskan vilka substanser det gällde och att testet utfördes med en sticka. Det kan givetvis inte uteslutas att den kvinnliga sköterskan ämnade följa med Bodström in på toaletten men givet vad som faktiskt sades i inslaget har du faktiskt inget egentligt belägg för din åsikt. Det är möjligt att Bodström kom på andra tankar just efter att substanserna räknats upp men hans "vändning" kom i så fall väldigt överraskande, sett till hans beteende i situationen innan, och för hans egen trovärdighet väldigt olämpligt.

Vi får nog aldrig med säkerhet veta vad som gjorde att Bodström backade ur men hans agerande framstår som ytterst märkligt och hans hänvisning till att han var svettig framstod mest som en dålig och hastigt påkommen nödlögn. Menar Bodström allvar med sitt snack om drogtester borde det ha varit en självklarhet att låta sig testas, svettig eller ej.

Media vinklar regelmässigt inslag på ett sätt som skadar dess trovärdighet men i just detta fall kan jag inte se någon "underbar vinkling". Har jag missat något?
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

11.    länk #11
    timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholm

Jag tycker vinklingen är helt underbar! Inte för att den är långsökt eller nåt sånt, utan snarare för att den känns väldigt klockren

12.    länk #12
    joflopps avatar

Ja Joflopp, så kan man ju tolka det om man tycker att inslaget var besvärande för sossarna och Herr Bodström. Det var dock när sköterskan berättade vilka substanser som skulle testas som Bodström backade ur. (PUNKT)
    http://www.dn.se/nyheter/valet2010/b...test-1.1157575
    "Och om jag känner det integritetskränkande att stå och kissa inför okända människor så behövs det inte mycket fantasi för att inse hur det kan kännas för en förpubertal kille eller tjej med dålig självkänsla att tvingas att göra det."

Justitieminister Beatrice Ask (M) lät sig däremot drogtestas av sjuksköterskan på en av Rosenbads toaletter.

Jag bryr mig inte om partipolitiken i frågan eller vilka personer det handlar om. Dock tycker jag att man ska vara försiktig med att agera nyttig idiot och gå medias ärenden utan att veta vad man gör.

13.    länk #13
    MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm

Nog är det en del hyckleri i det hela.
    Är man för drogtester, frivilliga eller ej så har man väl en åsikt att dessa INTE är integritetskränkande. Varför funkar det då på "alla andra men inte mig" för?

Nu tycker jag iof det kändes som att han fick panikångest när han hörde vad han skulle testas för så jag undrar vad som snurrade i hans huvud just där och då.

Pinsamt Bodström, pinsamt.
    Det är ju en avsevärt skillnad på frivillig eller inte frivillig, det kan du inte generalisera bort. Den som då tycker det är kränkande kan ju välja att inte göra testet.

Ser man filmen från intervjun är det dock svårt att förstå den helomvändning som Bodström plötsligt gör. Det KAN ju faktiskt ha varit så att han fick kalla fötter utan grund, bara för att han själv blev osäker - fel testresultat i just denna stund skulle ju vara svårt att hantera i media.

14.    länk #14
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/b...test-1.1157575
    "Och om jag känner det integritetskränkande att stå och kissa inför okända människor så behövs det inte mycket fantasi för att inse hur det kan kännas för en förpubertal kille eller tjej med dålig självkänsla att tvingas att göra det."

Justitieminister Beatrice Ask (M) lät sig däremot drogtestas av sjuksköterskan på en av Rosenbads toaletter.

Jag bryr mig inte om partipolitiken i frågan eller vilka personer det handlar om. Dock tycker jag att man ska vara försiktig med att agera nyttig idiot och gå medias ärenden utan att veta vad man gör.
    Det är lite oklart vad du menar och vem du syftar på med din hänvisning till uttrycket nyttig idiot. Är det mig du refererar till? Jag tycker nog att du själv ska vara lite försiktig med hur du uttrycker dig i sådant fall.

Att Bodström efter det att artikeln publicerats, på sin blogg, påstår att han tycker det är integritetskränkande att stå och kissa inför okända är väl inte så oväntat (och jag kan i viss mån hålla med i detta). Det var ju den förklaring han gav I EFTERHAND OCH SOM HAN NU FÖRSÖKER GÖRA TROVÄRDIG.

Din kommentar rörde dock själva inslaget och där sägs inget om att stå och kissa inför okända. Den enda information Bodström hade när han gjorde sin kovändning var att provet skulle utföras på en toalett och att det rörde vissa substanser. Exakt HUR provet skulle gå till och vilka (om några) som skulle vara närvarande hade inte nämnts. Från att ha varit positiv till testet vände han tvärt direkt efter det att de testade substanserna räknats upp. När toaletten nämndes, lite tidigare i inslaget, reagerade han inte.

Frågan gäller väl här om det fanns täckning för tidningsvinkeln och av inslaget att döma fanns det rimligen det. Att Bodström kommer med en massa snömos i efterhand rätar väl knappast ut frågetecknen.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

15.    länk #15
    joflopps avatar

Min kommentar rörde samtliga medias rapportering kring det faktum att en viss politiker inte ville kissa inför folk. Då jag varken har något till övers för vare sig Socialdemokraterna eller Bodström så kan jag tala om att min kommentar hade varit densamma oavsett viken politiker det hade rört sig om.

Utrycket "nyttig idiot" tog visst skruv. Var absolut inte riktat till någon personligen utan snarare ett försök att framhålla nyttan av källkritik. Just i valtider som dessa tenderar debatten att inte vara fullt så nyanserad som kan kanske skulle önska.

/Joflopp - som för övrigt undrar var kopplingen till husbygge är i tråden.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42