Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: västra götalands län

Alla: Statlig fastighetskatt på nybyggen, varför?

Det har införts statlig fastighetskatt på nybyggen under mandatperioden.
    Ett exempel.
    En fastighet med ett bostadshus betalar full kommunal fastighetsavgift, och bestämmer sig för nybyggnation av ytterliggare ett bostadshus på fastigheten.
    När bygget är färdigt kommer fortfarande full kommunal avgift att betalas.
    Men under byggtiden skall statlig fastighetskatt betalas för nybygget, utöver den kommunala avgiften.
    Set är ju helt emot tanken på ett tak/ en maxtaxa i fastighetbeskattningen, och detta trots att Alliansen gick till val på just detta.
    Det är ju en dold avgift.

Vad har ni för synpunkter på det??

Ceres
    Senast redigerad av ceres 2010-08-22 20:29
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Lennart Petterssons avatar
    Centerpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

En nybyggd fastighet betalar ingen fastighetsavgift de fem första åren och halv avgift de därpå följande fem åren. Normalt tar det mindre än sex månader att bygga ett hus så problemen med statlig fastighetsskatt och kommunal fastighetsavgift torde vara mycket begränsade. Däremot har jag inte träffat på det fall du beskriver med ytterligare ett bostadshus på samma tomt. Den frågan får jag vidarebefordra.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3

Det förekommer frekvent på landsbyggden.
    Om man har en stor, redan bebyggd fastighet, och t.ex vill bygga ett bostadshus till barnen/ föräldrarna på samma fastighet.
    Om man då bygger huset själv och ser det som en avkoppling/ hobby att bygga och inte behöver ha en tidsram så uppkommer problemet med att man skall betala extra skatt.
    En sådant här projekt kan ju sträcka sig över flera år.

Det som är irriterande är ju att man skall betala statlig fastighetsskatt under byggtiden, för att när huset är färdigställt slippa densamma.
    Det känns fel
    Senast redigerad av ceres 2010-08-22 20:48

4.    länk #4
    Egon Frids avatar
    Vänsterpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Hej!
    Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte kan svara på detta nu men betvivlar inte att ni har rätt. Tar med mig frågan som det heter och ber att få återkomma med svar till er!
    Egon Frid (V)

5.    länk #5
    Lennart Petterssons avatar
    Centerpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Tack för ditt konkreta exempel. Det är lättare att föra frågan vidare då.

6.    länk #6
    Lars Tysklinds avatar
    Folkpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Känner inte heller riktigt igen detta.
    När den kommunal fastighetsavgiften infördes undantogs fastigheter med byggnader med lågt värde som då istället skulle betala statlig fastighetsskatt. Detta är nu borttgaet pga att det blev orimliga konsekvenser för många.
    Men om man har flera byggnader på samma fastighet så måste man ju ett samlat taxeringsvärde som inte borde kunna ske. Men jag får också ta med mig frågan.

7.    länk #7

Lars Tysklind: Just det som jag vänder mig mot, Fastigheten har ju ett samlat taxeringsvärde, men man skall betala statlig fastighetsskatt under byggtiden på en extra byggnad under uppförande.
    Det finns flera exempel på detta både i din hemkommun och i den söder om din.
    Det är i det området jag bor, så där har ju många fastigheter maximal kommunal avgift. Och skulle följaktligen inte behöva betala mer.
    Senast redigerad av ceres 2010-08-22 21:09

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: Östergötland

Bygger på ledig tid en stuga som "olyckligtvis" ligger med egen strand. Trots att den inte är färdig kostar den mej 18.500 kronor per år i fastighetsskatt efter en höjning av taxeringsvärdet under mandatperiooden på 650.000kr.
    Detta tillsammans med uppskovsavgift på tidigare försäljning betalar jag alltså ca 20.000 per år utöver den nya avgiften.
    Inget bra utfall på löftet att avskaffa fastighetsskatten.

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Dalarna

Jag kan också tycka att det är fullständigt obergripligt att man som nybyggare fortfarande betalar fastighetsskatt, som egentligen är avskaffad, under den tid man bygger nytt. Och sen när det är klart så då är det andra regler som gäller. Varför finns skatten överhuvudtaget kvar i någon form och varför ska man som nybyggare inte omfattas av fastighetsavgiften också?

10.    länk #10
    Lars Tysklinds avatar
    Folkpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Tack för att ni lyft ämnet. Ska som sagt gå vidare med detta

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42