Nu återknyter jag till de enstegstätade fasaderna.
De drabbade tvingass betala en hel del ur egen ficka även om byggfelsförsäkringen skulle ta en del av kostnaden. Om man skulle ha fått 1 kr från byggfelsförsäkringen bortfaller rätten till skattereduktion för ROT-arbete vid uppbygganden av den fasad som man rivit.
Jag vill se att man i de fall man själv tvingats betala pengar (i mitt fall sannolikt 600 000 kr) åtminstone kan tillgodogöra sig ROT-reduktionen för den del av arbetskostnaderna som jag själv bekostar. Ingen rätt till ROT för material men en utvidgad rätt till ROT för de arbetskostnader som man själv stått för.
Detta hade varit en enkel åtgärd för att i någon mån minska bördan för de drabbade fastighetsägarna.
Vänsterpartiet, riksdagsledamot
Medlem: Aug 2010
Hej!
Jag kan inte lova detta utan vill hänvisa till minas var i liknande frågor här i kväll på forumet. Vi tycker att drabbade ska ha ett större skydd från försäkringen men också från staten och ansvariga byggföretag.
Egon Frid (V)
Centerpartiet, riksdagsledamot
Medlem: Aug 2010
Man ska alltid vara beredd att diskutera nya förslag. Däremot är det ju väldigt vanligt att det inte går att kombinera olika statliga ersättningar. Investeringsstöd till solfångare och ROT-avdrag är ett sånt exempel.
ROT-avdragen kan dessutom inte användas för hus som är yngre än fem år.