Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän
    Inloggad
    Svar till hempularen:
    Hej!
    Fastighetsskatten är inte slumpartad utan ett fungerande skattesytem som går att få en utformning på som är accepterat och förutsägbart. Nuvarande system med kommunal fastighetsavgift gör det dyrt för fastighetsägare med lägre taxeringsvärden t ex i Skaraborg. Två fastighetsägare i Skövde får höjd fastighetsskatt med rödgrönas förslag.
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Jag tycker den är slumpartad, köpte min kåk för 10 år sedan med ett taxeringsvärde på 425.000 då. nu är det uppe i 2.900.000. Och det är markvärdet som dragit iväg mest vid den senaste taxeringen.
    Detta för att det varit få försäljningar till relativt höga priser som folk här omkring skakar åt huvudet åt.
    Med denna takt dröjer det inte länge innan jag är uppe i 4kkr och då klassas som som förmögen. Jag har gjort allt själv på fritiden och ser inte varför jag skall straffas för att jag vill bo kvar i mitt eget hus och inte sälja det och tjäna en slant, vilket jag inte gör då marknadsvärdet enl mäklare är ca 2.5kkr.

Begränsningsregeln blir ju också lustig då husägare ex. från Norge inte har inkomst här i Sverige och således inte betalar ev fastighetskatt alls, trots att det är de som drar upp priserna på många orter.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #17
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Svar till hempularen:
    Hej!
    Fastighetsskatten är inte slumpartad utan ett fungerande skattesytem som går att få en utformning på som är accepterat och förutsägbart. Nuvarande system med kommunal fastighetsavgift gör det dyrt för fastighetsägare med lägre taxeringsvärden t ex i Skaraborg. Två fastighetsägare i Skövde får höjd fastighetsskatt med rödgrönas förslag.
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Det där var exempel på ett riktigt dåligt politikerflumsvar. Du svarar inte på var rättvisan ligger i att en låginkomstagare i Stockholm skall betala skatt för sitt boende när en direktör med palatsliknande boende och miljoninkomster i en annan del av landet kan bo utan att få sitt boende beskattat.

Jag förstår heller inte vad du menar med att det är förutsägbart. Om någon bor i en fastighet som var taxerad till ex. 500 000 när de köpte den, och som nu taxeras till 8 000 000, (skulle kunna vara min villa). Det kan möjligen förutses om man är professor i nationalekonomi.

För övrigt så kan jag inte se att jag någonstans i mitt citerade inlägg har påstått att skatten inte är förutsägbar.

Du kör med undvikande standardformuleringar för att slippa stå till svar för ett skatteförslag som underkänts av väljarna i val efter val. OCH som strider mot de grundläggande principerna för ett rättvist skatteuttag.

Det är den här typen av argumentation från politiker som skapar politikerförakt, och undergräver demokratin.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #18
    Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2003
    Län: Stockholm, Hägersten

Maxbeloppet för den kommunala fastighetsavgiften är 6387 kr år 2010. Det är max vad Skaraborgaren (och alla andra) får betala. Rätt eller fel?

Visst kan man skrika högt och säga att Skaraborgaren fått 100-procentig ökning av kostnaden då denne tidigare betalat smågrus i fastighetskatt.

Andra sidan på myntet torde Hägerstensbon (dvs jag) vara. Tidigare pröjsade jag 17.000/år i fastighetsskatt. I år skulle jag betalt 40.000 i fastighetsskatt om systemet funnits kvar. På pappret är mitt hus värt massor då "marknaden" bedömmer värdet på mitt hus. Mitt hus ligger nära 4.5 miljonersvallen som S pratar om.

De rödgröna anser att jag är en minoritet som är stenrik och har råd med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt. Mitt hus är en vinstlott. Jag har haft tur och skicklighet. Både i val av plats för hus samt byggskicklighet då huset värderas högt av andra som vill köpa huset.

För detta ska jag betala extra skatt - innan jag sålt huset. Helt fantastiskt ologiskt.

Nåväl. Vår familj är inte fattig. Vi tjänar okej Jag kan leva med att betala mer skatt än de som lever på gränsen.

Men att ta ut skatt på fiktivt värde är så absurd att man baxnar. Det är dock mycket tacksamt för politiker att ta ut skatt på fastigheter. De kan ju inte flyttas eller gömmas.

Men snälla, se inte oss "på-pappret-miljonärer" som någon exklusiv skara som kan klämmas åt med rejäla skattehöjningar. Mitt hus köptes lyckosamt, men för lånade pengar för att bygga en framtid. Jag har inte bestämt värdestegringen. Det vill jag inte straffas för. Faktiskt.

EDIT:
    Kom på att huslånen kanske kommer dras ifrån min framtida förmögenhetsskatt i ett rödgrönt samhälle (min egen tolkning. Inget jag sett skrivet av de rödgröna).

Kul (ironi).

Då saknas ju _alla_ incitament att amortera av lånen. Det känns ju ännu mer fel att göda bankerna livet ut för att slippa skatt.
    Senast redigerad av Fasting65 2010-08-24 14:20

4.    länk #19
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Svar till hempularen:
    Hej!
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Ibland blir jag bara så fantastiskt förvånad.

Är det "dyrt" för fastighetsägare i Skaraborg med 6' om året så borde du rimligtvis tycka att det är "billigt" någon annanstans i landet? Vart undrar jag då? Räknas min farfars bostad i Norrtälje med en tidigare fastighetsskatt på 35.000:- om året in i den rimliga avgiften?

Att fastighetsskatten är accepterad och förutsägbar är du den första som jag hört säga. För är det något den inte är så är det accepterad och förutsägbar. Men vi pratar kanske med helt olika grupper av människor?
    Med accepterad menar du förstås om man klämmer åt en minoritet och resten slipper. Accepterad av alla som slipper?
    Förutsägbar får du gärna utveckla för det är något som få människor har definierat den som. Är det förutsägbart att området man bor i stiger i värde med ljusets hastighet?
    Tack för svar.

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Jun 2007

Apropå rättvisa: Varför tar ingen upp frågan varför man kan äga en brf för 50 miljoner och betala ngn tusenlapp per år i fastighetsskatt? Och rödgröna vill dessutom sänka den? Vid ett köp av en sådan lägenhet betalas en avgift om 200 kr till brf-föreningen och lånar man betalas inget för pantbrev. Jämför detta med lagfartsavgift och pantbrevsavgift som uppgår till otroliga belopp i jämförelse med ett köp av en brf-lägenhet. Ni som företräder rättvisepartierna - Egon m.fl., vad är det för rättvisa? Varför ska ni ständigt tjata om de "förmögna" villaägarna? Jag tycker ni representerar avundsjukan, inget annat.

6.    länk #21
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

Rödgrön matematik i ett nötskal...Nisse tjänar tjänar 1000kr och betalar 300kr i skatt. Pelle tjänar 10 000 kr och betalar 3000 kr i skatt. Nu kommer alliansen och sänker skatten så att Nisse inte behöver betala någon skatt alls. Pelles skatt sänks också så att nu betalar bara Pelle 2500 kr i skatt. Detta är djupt orättvist enligt de rödgrönas sätt att se det för att Pelle fick mer skattesänkning än Nisse.

7.    länk #22
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

500 miljoner kronor till 40 000 bostäder = 12 500 kr per bostad. De gör varken från eller till på investeringar på säg 1,2 - 3,0 miljoner, utan är ett spel för galleriet.
    Var läste ni in subventionerna ?
    Jag hittade inte ngt om 500 milj.
    Dessutom har de borgeliga, iaf i Stockholm, också ett uttalat mål vad gäller bostadsbyggande

Frågan är väl om/hur mkt skattepengar som går till det ?

Personligen så tycker jag väl att marknaden med dagens priser borde kunna fixa det där bra mkt enklare själva !?? Det kan ju inte vara svårt att räkna hem bostäder om det är en sån efterfrågan som det verkar vara !

Det är ju en annan sak vad gäller billigare hyresrätter/bostadsrätter och även småhus, eftersom marknaden uppenbarligen inte lyckas bygga billiga sådana utan bara bygger i "fantastiska" lägen med närmast lyxstandard- där kanske en översyn av regler, låsning av markanvändning i kommunerna eller möjligt ngn subvention kan vara på sin plats !?

/K

8.    länk #23
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Personligen så tycker jag väl att marknaden med dagens priser borde kunna fixa det där bra mkt enklare själva !?? Det kan ju inte vara svårt att räkna hem bostäder om det är en sån efterfrågan som det verkar vara !
    Tydligen inte. I min hemkommun (förort till Stockholm) har i alla fall ett nybygge stått halvfärdigt i två år nu.

9.    länk #24
    klaskarlssons avatar

Tydligen inte. I min hemkommun (förort till Stockholm) har i alla fall ett nybygge stått halvfärdigt i två år nu.
    Jag har sett fler än ett (bor också utanför sthlm).
    Men i de fallen jag har läst om så beror det ofta på att det är för dyra bostäder som efter finanskrisen, byggbolagen lade på is ett tag...
    Nu i år har det f.ö. börjat röra på sig igen.

Billigare, inte lyxigare, bostäder är det som behövs. De flesta entrepenörer verkar dock alltför giriga för att göra vanliga affärer
    /K

10.    länk #25
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009

Har Egon Frid loggat ut för gott?

11.    länk #26
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

Men i de fallen jag har läst om så beror det ofta på att det är för dyra bostäder som efter finanskrisen, byggbolagen lade på is ett tag...
    Det är samma här.

Det man från byggföretagets sida nu har gjort är att man har krympt husen (mycket) och sänkt priset (lite). Allt står alltjämt osålt.

Det jag kan tycka är konstigt är att 130 kvm nybyggt för 3,9 miljoner är osäljbart medan risiga 70-talshus på 125 kvm går åt som smör i solsken 500 meter därifrån.

Är det verkligen inte motiverat med 900.000:- för ett "underhållsfritt" nybygge kontra att fallfärdigt ruckel där både badrum, tak och dränering sjunger på sista versen?

12.    länk #27
    klaskarlssons avatar

Det är samma här.

Det man från byggföretagets sida nu har gjort är att man har krympt husen (mycket) och sänkt priset (lite). Allt står alltjämt osålt.

Det jag kan tycka är konstigt är att 130 kvm nybyggt för 3,9 miljoner är osäljbart medan risiga 70-talshus på 125 kvm går åt som smör i solsken 500 meter därifrån.

Är det verkligen inte motiverat med 900.000:- för ett "underhållsfritt" nybygge kontra att fallfärdigt ruckel där både badrum, tak och dränering sjunger på sista versen?
    Jag tycker också det låter konsigt.
    Men så köpte jag i år också ett nybyggt parhus men endast 300kvm tomt, för samma pris som 60-talsvillorna med elvärme kostade med ca 900 kvm tomt...så uppenbarligen resonerar jag annorlunda än majoriteten ?

/K

13.    länk #28
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Det är samma här.

Låter ju aningen märkligt men det är svårt utan att se en direkt jämförelse.

1000m2 tomt jämfört med 3-400m2 handlar inte alltid om bara storleken på tomten, med detta kommer oftare ett mer ogenererat läge.
    Med det äldre huset kommer kanske också en helt annan valmöjlighet i fråga om tillbyggnad. Kanske finns eller finns möjlighet till uthus/garage etc? Svårt att säga som sagt utan direkt jämförelse.

14.    länk #29
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009

Om folk skulle resonera så sulle ju inte Byggahus.se behövas.

15.    länk #30
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Skåne

Vilken intetsägande och meningslös diskussion. Man blir mörkrädd när man ser hur idéfattiga våra riksdagspolitiker är på det bostadspolitiska området.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42