Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: uppsala

till S, V och Mp För ROT men mot RUT?

Hur kan man vara för ROT men mot RUT? Jag förstår inte.

ROT har säkerligen minskat svart jobben men det har ju RUT också..

ROT medför bara att hantverkarna höjer sina priser och de enda som tjänar på det är hantverkarna, och dem är det faktiskt inte såå synd om. Känner många hantverkare, inte en enda tjänar mindre än jag som är gymnasielärare..
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Johan Löfstrands avatar
    Socialdemokrat, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

En mycket bra fråga

Jag har egentligen inget principiellt emot RUT. Jag anser dock att man borde se över hela beskattningen av tjänstesektorn. Varför ska man få en subvention när man får sin bostad städad men inte om någon klipper träden i trädgården eller någon klipper ens hår.

ROT anser jag är en arbetsmarknadsåtgärd som ska vara tidsbestämd för att skapa arbetstillfällen under lågkonjunktur.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Egon Frids avatar
    Vänsterpartiet, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Hej!
    Det du tar upp talar för att ta bort även ROT om det leder till att priserna stiger. Men skälen för att få en sundare tjänstesektor inom byggbranschen har talat för att ROT varit bra under en övergångsperiod. Långsiktigt är dessa stöd fel och vi måste ha bättre och stabilare och mer neutrala stöd för att uppnå samma resultat.
    RUT är ett stöd för att subventionera tjänster i hemmet som leder till en minskad jämställdhet, lågavlönade tjänster och stöd till grupper i samhället som borde klara att köpa dessa jobb om de inte vill göra dem själva.
    Vi vill se ett annat samhälle växa fram än en tjänstesektor som baseras på RUT-avdrag.
    Egon Frid (V)

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Aug 2008
    Län: Norrbotten

Ja, det mest rättvisa vore väl isf att generellt sänka beskattningen på tjänstesektorn och hoppas på att svarta jobb blir vita så att inte "skatte-kistan" blir tömd ;-)

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: uppsala

Till S först och främst

Så du skulle kunna tänka dig en skattelättnad i hela tjänstesektorn?

Det tycker jag låter bra då det är många extrakostnader som gör det ohemult dyrt anlita folk för vad det än må vara. Visserligen skapar det ett ganska händigt folk som gör allt själva och det gynnar ju kanske detaljhandeln i stället då vi köper mycket vektyg..

6.    länk #6
    Johan Löfstrands avatar
    Socialdemokrat, riksdagsledamot Medlem: Aug 2010

Om det socialdemokratiska partiet hade vunnit valet 2006 så hade vi genomfört en ny skattereform. Skattesystemet är eller har blivit väldigt snårigt.

Det behövs ett nytt enklare skattesystem och i ett sådant så tror jag at man måste ta hänsyn till tjänstesektorns höga lönekostnader

7.    länk #7
    Junior medlem Medlem: Jan 2006

Hej!
    Det du tar upp talar för att ta bort även ROT om det leder till att priserna stiger. Men skälen för att få en sundare tjänstesektor inom byggbranschen har talat för att ROT varit bra under en övergångsperiod. Långsiktigt är dessa stöd fel och vi måste ha bättre och stabilare och mer neutrala stöd för att uppnå samma resultat.
    RUT är ett stöd för att subventionera tjänster i hemmet som leder till en minskad jämställdhet, lågavlönade tjänster och stöd till grupper i samhället som borde klara att köpa dessa jobb om de inte vill göra dem själva.
    Vi vill se ett annat samhälle växa fram än en tjänstesektor som baseras på RUT-avdrag.
    Egon Frid (V)
    Hur menar du att RUT leder till en minskad jämställdhet?

8.    länk #8
    Egon Frids avatar

Hej igen! Jag svarade lite om det i tidigare svar men vad vi ser idag är att det sker en omfördelning från offentlig konsumtion till privat konsumtion. Besparingar inom sjukvård, omvårdnad, skolan som delvis subventioneras av skattelättnader och skatteavdrag för privata tjänster som kan betalas utan stöd. Dessa nya tjänster skapar en ny låglönemarknad för främst kvinnor som ofta måste dubbelarbeta. Detta förstärker ett samhälle där vi inte eftersträvar jämställdhet. Kvinnojobben ska förbättras lönemässigt för att utjämna så både män och kvinnor jobbar inom de yrkena. Detta försvåras av att nya låglönebranscher skapas och växer fram. Detta är ideologiskt men viktigt för ett jämställt samhälle.
    Mvh
    Egon Frid (V)

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Kvinnojobben ska förbättras lönemässigt för att utjämna så både män och kvinnor jobbar inom de yrkena. Detta försvåras av att nya låglönebranscher skapas och växer fram. Detta är ideologiskt men viktigt för ett jämställt samhälle.
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Att "låglönebranscher" (som du väljer att kalla det) skapas och växer fram beror på att det finns en efterfrågan. Ett behov!

Är det då inte bättre att göra dessa arbeten "vita" så att de personer som jobbar i denna sektor har möjlighet att tjäna in pension, få rätt till a-kassa, etc?

Ponera att dessa "låglönebranscher" inte skulle existera, hur skulle dessa personer sköta sin försörjning menar du? Det är väl sunt för både samhället och individen om det finns ett meningsfullt innehåll att fylla ut sitt arbetsföra liv med, eller hur?

Att ta bort RUT kommer sannolikt inte att bidra till någon större löneökning för dessa individer, snarare innebär det att viktiga skatteintäkter försvinner. Behovet av tjänsterna (och därmed deras existens) kommer nämligen att finnas kvar, alldeles oavsett RUT:s vara eller icke vara.
    Senast redigerad av eviljava 2010-08-23 12:04

10.    länk #10
    Egon Frids avatar

Alla jobb kan vara bra jobb om det sker med bra vilkor och rimlig lön. Sedan är det bra att alla företag är seriösa och jobbar vitt så där håller jag med. Sunda ny tjänstejobb kan utvecklas också utan subventioner och vi bedömer att de sk RUT-jobben kan utvecklas utan subventioner och därför är det rimligt att avveckla RUT. Rut vill ha jobb inte avdrag!
    Mvh
    Egon Frid (V)

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

RUT-jobben kan utvecklas utan subventioner och därför är det rimligt att avveckla RUT.
    Hur skulle en sådan utveckling gå till i sådana fall? Innan införandet av RUT-avdraget var ju detta en gigantisk svart marknad. Hur hade ni tänkt skapa incitament för att göra dem vita, om ni tar bort RUT-avdraget? (OBS! Denna fråga vill jag väldigt gärna ha svar på)

Tar man bort RUT-avdraget blir det väl troligast en återgång till hur det såg ut tidigare, d.v.s. en stor svart marknad, med otrygga anställningar, ingen möjlighet att tjäna in pension eller a-kassa. Samtidigt en marknad där kunden får svårare att reklamera eventuella brister (allt sker ju svart).

De som fortfarande kommer att ha tillgång till "vit" arbetskraft i denna sektor kommer naturligtvis att bestå av höginkomsttagare. Rättvist?
    Senast redigerad av eviljava 2010-08-24 13:50

12.    länk #12
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Alla jobb kan vara bra jobb om det sker med bra vilkor och rimlig lön. Sedan är det bra att alla företag är seriösa och jobbar vitt så där håller jag med. Sunda ny tjänstejobb kan utvecklas också utan subventioner och vi bedömer att de sk RUT-jobben kan utvecklas utan subventioner och därför är det rimligt att avveckla RUT. Rut vill ha jobb inte avdrag!
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Enligt Mona Sahlin låter det främst som att det handlar om att "bara dom rika nyttjar RUT" och snarare är en ideologisk fråga än vad som främjar utvecklingen på området. Men det kanske inte (V) anser?

13.    länk #13
    timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholm

Kvinnojobben ska förbättras lönemässigt för att utjämna så både män och kvinnor jobbar inom de yrkena. Detta försvåras av att nya låglönebranscher skapas och växer fram. Detta är ideologiskt men viktigt för ett jämställt samhälle.
    Mvh
    Egon Frid (V)
    Efter att tidigare ha jobbat på det största av dessa hemtjänst-företag vi har idag, så kan jag upplysa dig om att vitt eller svart, så är det kvinnor, i huvudsak invandrare och unga, till mycket stor majoritet som har dessa jobb. De män som jobbade där var också oavkortat män. Detta oavsett det finns RUT eller ej, så hur det skulle gynna dessa grupper att deras jobb försvinner helt får du gärna förklara. I stort sett alla som tar dessa jobb gör det som ett första jobb någonsin, och nog är det bättre att få in unga och invandrare, särskilt kvinnor, på arbetsmarknaden istället för att de sitter i någon "utbildningsåtgärd" och slösar bort tiden? Jag jobbade där i tre år, och antingen så gick de vidare inom organisationen till någon form av arbetsledare, eller så fick de tillslut ett annat jobb, eller kom in på den där högskoleutbildningen de sökt.

Det är allmänt känt att det är lättare att få ett jobb om man redan har ett, eller åtminstone arbetslivserfarenhet och kanske även lite referenser.

På köpet får många familjer som inte har råd att betala ca 375:-*4 2-4 gånger i månaden (3-6000:-) men däremot kan sträcka sig till 1500:- sina kvällar och helger till att umgås med barnen istället för att tjafsa om disk och städning då båda föräldrarna jobbar heltid och tjänar in pengar till staten och inte stressar ihjäl sig och har dåligt samvete, är trötta och griniga vilket går ut över barn och övriga.

Jag vill inte kalla mig kapitalist eller borgerlig på något vis, men när man jobbar och sliter hela veckorna så vill jag kunna sitta och mysa med ungarna när jag kommer hem och kunna ägna helgerna åt roliga aktiviteter istället för att städa. Jag gör det ändå ibland då vi "enbart" har städning var 14:e dag, men när man vet att det blir ordentligt gjort med jämna mellanrum kan man riva av det värsta bara. (Barn är fantastiska på många sätt, att de är bra på att skita ner är bara en av sakerna de är fantastiska på!)

Satsa på en (minst) tre-delad föräldraförsäkring istället så ni får pappor att stanna hemma mer med barnen, och höj taket för föräldrapenningen till åtminstone ett PBB per månad, och ta INTE bort jämställdhetsbidraget som införts, om ni nu vill värna jämställdheten.

Ovanstående snack är gammalt tröttsamt snömos och inget annat!

14.    länk #14
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Jag tycker det låter som att det är de vanliga jante-argumenten från framförallt V (men även S) i denna fråga. Eller är det en fråga om att desas tjänstejobb anses som "ofina" ? Varför är dom mer ofina än tex vårdjobb, kontorsjobb eller så ?

Hur kan det komma sig att det är MER ojämlikt att SÄNKA kostnaden på hushållsnära tjänster så att fler,
    även bland medelinkomstatagare, har råd med dessa !??

Ett argument jag har hört är att: Det tar bort resurser från offentliga sektorn, där pengarna kan användas till vård, skola, omsorg.
    Men bevisligen så skapar ju RUT arbetstillfällen (vita iaf) och pss så tar man dels bort utgifter från offentlig sektor (mindra bidra och stöd behöver betalas ut) och dels drar man in pengar till staten (även om det finns en subvention i form av ett skatteavdrag för beställaren så får man tex in moms och arbetsgivaravgifter samt inkomstskatt från den som utför tjänsten).
    I slutändan har jag svårt att se hur denna reform kostar mer än den drar in, och det är väl som vanligt att man kan "bevisa" båda sidor, men utöver ekonomin så måste det väl finnas ett enormt värde i att dra ned den svarta sektorn samt introducera ett, ganska stort antal faktiskti, personer i riktiga inkomstbringande jobb !?
    Dessutom sådanan personer som V+S säger sig värna, alltså låginkomsttagare.

Sen tycker jag förvisso att det är lite klurigt att hålal på att sänka skatten för vissa typer av tjänster (RUT+ROT) - bättre med en sänkt tjänstemoms i allmänhet då kanske. Både Mp och C driver ju sådana frågor, om än med lite olika infallsvinklar...

/K

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2008
    Län: Sörmland

Riksdagsmännen Frid och Löfstrand ser ju ganska unga och pigga ut. De är säkert utmärkta personer med en dammsugare. För oss äldre blir det tyngre och utan RUT änny tyngre. Man skulle önska att yngre personer kunde sätta sig in i hur det är att bli äldre!

Nuvarande snåriga skattesystem har ju uppfunnits av S och V (VPK) under årens lopp. Så det är väl närmast ett självmål!

Fram för bättre villkor för oss trötta pensionärer! Mera Rut i samhället!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42