Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Ola78s avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2008
    Ålder: 34
    Län: Jönköpings län

En annan anledning till att det har blivit väldigt dyrt att bygga är att byggnormerna har blivit allt strängare och den ökaden kostnaden för det måste tas nånstans+att det är huggsexa om matrial vilket också driver upp priserna.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #32
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

En annan anledning till att det har blivit väldigt dyrt att bygga är att byggnormerna har blivit allt strängare och den ökaden kostnaden för det måste tas nånstans+att det är huggsexa om matrial vilket också driver upp priserna.
    För att inte tala om alla extra miljöavgifter som påförs allt material som produceras. Och med den rödgröna tänkta miljöpolitiken lär det bli ännu värre.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #33
    Ola78s avatar

Jag håller med dig där, dom rödgrönas miljöpolitik kommer absolut inte göra det billigare att bygga. Självklart måste vi tänka på miljön när vi bygger men nån rim och reson får det ju faktiskt vara.

4.    länk #34
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Skåne

Kan du belägga detta med fakta eller är det bara svammel?

5.    länk #35
    Ola78s avatar

Jag jobbar själv på husfabrik och vi har fått göra förändringar i husen för att dom ska uppfylla normerna, så ja jag anser att jag har på fötterna. T ex, dom nya våtrumsreglerna är ett sånt exempel. För var det tillåtet med vanlig gips i hela badrummet, sen kom larmet om mögelriskerna med detta, då blev vi tvungna att börja använda speciella våtrumsskivor och dom är inte billiga kan jag lova. Kostar 3-4 ggr mer än vanlig gips. En sån grej som gör att det blir dyrare att bygga. Om man inte tätar hålen och annat ordentligt i våtrum så kvittar det vad du har för skiva bakom, mögel får du ändå. Nu har dom ändrat det lite igen.....till det positivare för kunden, kanske man ska tillägga, så nu räcker det om specialskivorna finns i det som kallas våtzon 1 och i resten av badrummet vanlig gips. Matrialpriserna, särskilt virke kommer det prishöjningar på med jämna mellanrum, har till och med hänt att vi fått vänta på virke för att sågverken inte hinner med att såga. Marknadsekonomin funkar ju så att större efterfrågan än utbud driver upp priserna. Dessutom så går skogsbolagen ut och vill ge mer betalt, se här t ex http://www.sodra.com/sv/Press/Nyhets...mmerpriserna-/ en aning gammal, men fortfarande aktuellt.

6.    länk #36
    Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

De flesta andra branscher i Sverige är konkurrensutsatta från utlandet. Priserna pressas hårt av andra länder i Asien. Men byggbranschen är "skyddad" i Sverige. Detta gör att byggbranschen överlever trots låg effektivitet och bristande kvalité. Detta gör att byggbranschen kan överleva trots sina höga priser... medan alla andra branscher måste anpassa sig till omvärlden.

7.    länk #37
    Ola78s avatar

Jag kan hålla med dig ugglan i ditt resonemang, men att materialet blir dyrare och strängare normer, gör ju inte att husen blir billigare. Sen att man skulle kunna tillverka dom effektivare är en annan fråga. Nu gör inte vi några standardlådor men visst skulle vi kunna effekttivisera och såna projekt pågår på mitt jobb vilket jag personligen ser fram mot.

8.    länk #38
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

Kan du belägga detta med fakta eller är det bara svammel?
    Det krävs t.ex. säkerhetsglas (okrossbart) sedan något år tillbaka om du har fönster som är lägre än 60cm över golvet. Tror du att det kostar lika mycket som vanligt fönsterglas Deven? Det ställs enorma energikrav nu för tiden för nybyggda hus, tror du att det löser sig själv Deven? Eller är det så att du bara som vanligt kommer med sossesvammel?

9.    länk #39
    Ola78s avatar

jhenrikj tar upp ytterligare exempel som fördyrar när man bygger. Att man gick från enstegspustade var bra, det gav problem men det innebär också att dom nya putssystemen tar längre tid att tillverka vilket i slutändan fördyrar. Detta har inget med dålig konkurrens i byggbranschen att göra, alla måste ju följa dom nya reglerna.

10.    länk #40
    Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Självfallet är det absolut så att bra kvalité och att följa regler kostar. Men var det inte dyrt att bygga redan innan med enstegsputsade hus, vilket är typexempel på dålig byggkvalité? Jag tror vi har ett grundproblem som inte har med regelverket att göra...
    Senast redigerad av Ugglan 2010-09-16 11:48

11.    länk #41
    Ola78s avatar

Menar du att grundproblemet är bristande konkurrens? Eftersom vi är med i EU så är det fri rörlighet för varor och tjänster bara dom så utför tjänsterna här i Sverige fäljer lagar och regler, löner och liknande. Jag tror att många drar sig för att anlita utländska företag för att dom inte litar på att dom kan detta+att om det blir tvister eller nåt annat under byggtiden är det lättare om bägge kan språket vilket väl inte alltid är fallet. Jag kanske har fel i detta, men jag får den uppfattningen ibland. Men redan en bättre konkurrens mellan svenska företag skulle komma oss som konsumenter tillgodo. Där jag bor så öppnade Jem och Fix för några år sen vilket resulterade i att dom andra byggvaruhandlarna fick en helt annan prissättning, i positiv riktning för mig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42