Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Mona och Sossarna

Ja, vad säger ni hus och lägenhetsägare, blir det bättre eller sämmre vid ett eventuellt regeringsbyte om ni nu tänker 100% i egen sak?

Såg idag i Metro att Mona uttalat sig att "det är fint att vara tant" och ja, det kan det säkert vara men med tanke på den "ungdomskris" hon genomlever genom att försöka vara Sveriges äldsta tonåring och vara sååå "häftig" så var det väl en flört med landets äldre damer kan jag tänka.

Kan även den mest inbitne sosse ha förtroende för den drygt 50-åriga kvinnan som tror hon är 20 och genom sitt femenistiska varande vill sätta alla dessa kvinnor som nu kan tjäna pengar på RUT i arbetslösheten? Kan man ha förtroende för den kvinna som vill göra det dyrare för husägare, kvinnan som tycker det är "häftigt" att betala skatt men lyckades med att fuska med kontokort. Sossepolitik i all ära men kan man som inbiten sosse ha ett förtroende för vad som kan komma?

Jag är i det närmaste politiskt obunden själv, har röstat på olika regeringspartier varje gång, röstat kommunalt på dom jag känner igen och tycker är en bra person, röstat nej till EU och Euron, röstat olika till parlamentet varje gång och aldrig röstat till landsting eller kyrkan. Politiskt vilsen kan man tycka men jag röstar för vad jag tror är bäst för mig och min familj men aldrig aldrig jag röstar för Mona som statsminister.

Hur känner ni, det är snart val.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Som bondpojk är mitt hjärta grönt. Blågrönt, såklart.

//Patrik
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Glufsglufss avatar

Det kan jag tänka mig och du är säkert en stor royalist också, speciellt nu för tiden eller?

4.    länk #4
    ByggareNicks avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: Stockholm

JÄ**A TOBLERONEPOLITIK säger jag. (Älskar det uttrycket)

Jag som husägare och anställd skulle aldrig lägga min röst på Mona inte heller någon granne till henne. Men kanske om jag var arbetslös och bodde i hyresrätt.

Jag lägger min på de blå så kan vi fortsätta ha det bra. ROT och RUT är det bästa som hänt sedan Friggeboden tilläts vara 15kvm.

5.    länk #5
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Det kan jag tänka mig och du är säkert en stor royalist också, speciellt nu för tiden eller?
    Självklart!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Har tanken slagit er att om de rödgröna vinner så kommer Sverige till viss del bli kommunistiskt på grund av VPK? Usch, ryser.

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2010-05-19 22:58

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Halland

Kan man ha någon som helst förtroende för ett parti som tror att 65% av sveriges löntagare tjänar mer än 40 000 i månaden. Det är ju bara de som ska få höjd skatt och 3 miljoner av löntagarna skulle få höjd skatt.

Problemet är att sossarna ljuger för alla och alla och lyckas lura dem som inte begriper bättre. Ta det nya avdraget för a-kassan de pratar om. Låt oss anta att jag betalar 300kr i a-kasse avgift. Sossarna säger att det ska bara kosta 80kr att vara med i a-kassan. Alltså får jag göra ett avdrag på 220kr i min deklaration. Problemet med avdraget är ju att jag får inte tillbaka de där 220kr utan bara en tredjedel. Det kostar alltså mig fortfarande 230kr att vara med i a-kassan, trots att sossarna lovade att det bara skulle kosta 80 spänn.

Precis samma sak gäller "kompensationen" för de höjda bränslekatterna, man får bara tillbaka en tredjedel av det man betalar in. Men det har de aldrig berättat för folk.

7.    länk #7
    HusByggarTomtens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2007
    Län: .

Det som stör mig allra mest är dock ett återinförande av fastighetsskatten. Hur i h-lvete kan man vilja återinföra den mest orättvisa och dumma skatten av dom alla!? Det är för mig helt obegripligt!

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Dalarnas

Det som stör mig allra mest är dock ett återinförande av fastighetsskatten. Hur i h-lvete kan man vilja återinföra den mest orättvisa och dumma skatten av dom alla!? Det är för mig helt obegripligt!
    Rent röstfiske baserat på den svenska avundsjukan. Man vinner säkerligen en hel del röster på att många vill klämma åt alla som har det bättre än en själv så mycket som möjligt.

OT: Enda gången jag saknat Persson är sen Mona tog över

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Jun 2009

Glufsglufs, Du läser väl unt? så då såg Du att dom rödgröna här i stan kommer att satsa på att höja skatten 20 öre, en annan satsning var att det kommunala bostadsbolaget ska tvingas betrakta socialbidrag som lön så att även socialbidragstagare ska få rätt till förstahandskontrakt och så lovade dom mängder av miljoner till förskolan, precis som dom lovade sist men då byggde dom ett kulturhus för 700 mille istället.
    Ideologiskt kan jag inte tänka mej att rösta på sånt, rent ekonomiskt är det dessutom vansinne att hela tiden satsa merparten av resurserna på dom som INTE bidrar till någon utveckling och personligen tjänar jag för bra och bor i villa så jag kommer att förlora många tusen i månaden på det alternativet. Extra surt att mina pengar som jag jobbar 50-60 timmar i veckan för tjäna in ska fördelas bland dom som inte vill jobba alls!

10.    länk #10
    Glufsglufss avatar

Jag läser UNT bara sporadiskt men jo, jag har läst/hört om det där och nu senast höll jag på att gå i taket när dom disskuterade om var en eventuell multihall skulle placeras.

Jag har väl aldrig så länge jag kan minnas varit med om så otroligt dåliga förlorare som sossarna efter det senaste valet, det har kastats skit på sittande regering på nästan varje punkt, hur bra det än varit för landet så har dom fått skit. Sossarna har hittat problem på problem under drygt tre år men ingen lösning och nu när det börjar närma sig val så kommer dom med helt makalösa saker, skatta mera, slopa RUT och nu idag på radion hörde jag att dom ville sluta med jobbchoacher (vilket enligt de flesta tidigare arbetslösa ansett hjälpt dom till arbete) för att satsa på utbildningar istället. Dom kanske tycker att alla dom som är sysselsatt av RUT just nu och drar in pengar till staten ska gå på A-kassa eller annat bidrag för att få en utbildning i stället för att städa, skotta snö eller annan hushållsnära tjänst, det kanske inte är fint nog för en kvinna i det jämställda sverige att driva ett företag....om det innebär städtjänster.

Jamen, utbildning för arbetslösa, bra tanke men det är utbildning som kostar skattepengar istället för att få ut dom i arbetslivet snabbt och få in skattepengar. Det är ju inte underligt att alla sänkta/borttagna skatter ska höjas/införas igen.

Att äldre haft problem att bo kvar i sina hus pga alla kostnader som skatter har burit med sig har ju under många år under 90-00 talet varit snack om, men hur ser nu dom nya husägarna på saken, nu när man kunnat ta lån billigt, leva hyggligt billigt i hus (även lägenhet för den sakens skull) om det nu blir en saftig fastighetsskatt också.
    Även om ROT blir kvar, kommer ni husägare känna att ni har råd med renovering ändå eller? Tänk också på att någon dag så höjs ju räntan, det går ju liksom inte att komma ifrån.
    Är det någon som vet om statens finanser skitit sig under sittande regering, alltså gått dåligt pga deras politik och inte den finanskris dom tyvär fick på halsen direkt (för andra gången som sittande regering).

Och tänk på, ni som bor i bostadsrätt, en förening med god ekonomi och lite skulder kan också bli hårt beskattade för fastigheterna och det drabbar medlemmarna i längden. (Jag har hört om föreningar som under förra mandatperioden tagit lån för renoveringar och liknande för att inte hamna i den situationen, även om renoveringsbehovet inte var akut).

11.    länk #11
    Nyfnikens avatar
    Forumgud Medlem: Aug 2007
    Län: Stockholms län

en annan satsning var att det kommunala bostadsbolaget ska tvingas betrakta socialbidrag som lön så att även socialbidragstagare ska få rätt till förstahandskontrakt
    Nej, fy vad hemskt!

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jun 2009

Nej, fy vad hemskt!

Inte hemskt men ingen satsning som ger nåt tillbaka. I min värld räcker det med att man har rätt till en anständig bostad, kan man inte försörja sej själv har jag inget problem med att man får bo utan eget kontrakt på lägenheten. Jag har full förståelse för fastighetsägarens ovilja att hyra ut till människor utan inkomst också.

13.    länk #13
    Glufsglufss avatar

Ja, en fastighetsägare måste ju ha rätt att kräva trygghet för bostaden dom hyr ut, om någon utan inkomst ska bo där så får ju socialen stå för kontraktet så hyresvärden vet att hyran kommer in. Inte skulle jag hyra ut till någon utan inkomst utan att någon borgar.

Nu blev ju detta lite OT men men.

14.    länk #14
    cust3000s avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2009
    Ålder: 41
    Län: Östergötland

Nej, fy vad hemskt!

Ännu ett vältaligt och allmännyttigt inlägg från nyfniken....

Jag tror faktiskt inte att de rödgröna vinner i höst, många av den delen av svenska folket som är blocköverskridare från förra valet kommer att genomskåda de rödgröna och rösta som i förra valet, annars torde det vara ett mysterium.

Jag tror även att majoriteten av förstagångsväljarna kommer att välja alliansen, då de kan ge de bästa framtidsutsikterna när de kommer ut i arbetslivet. (för de som fortfarande pluggar)
    Även de förstagångsväljare som i dagsläget har arbete då vår nuvarande regering med arbetslinjen i fokus och lägre arbetsgivaravgifter för de som är under 26 samt helt slopad arbetsgivaravgift för de som är långtidsarbetslösa. (som de rödgröna vill slopa helt...)
    Och det borde göra att även de flesta som är mellan två arbeten att rösta på alliansen.

En aspekt till är att en röst på det rödgröna är även en röst på komunisterna, det kommer många inse, de som inte insett det redan.

En sista aspek: Mona Sahlin,
    ...nog sagt om henne...
    Senast redigerad av cust3000 2010-05-20 19:30

15.    länk #15
    cheetah1
    Gäst
    Jag tycker inte det verkar som att ett enda ett av partierna verkar ha särskilt vettig politik. Det blir mitt första val, och jag vet då vilka jag tänker rösta på.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42