Blev påkörd för några dagar sedan och börjar fundera lite.
Stod och vänta pga väjningsplikt och blir påkörd på min vänster sida i fronten pga att den andre föraren genar hårt i sin sväng.
Funderar om detta kan bli ett problem för min del?
Har vittne, min kusin åkte med mig och han har downs syndrom men han har koll och vet hur det gick till.
Dessutom har jag lite kort.
Min spolarbehållare som då sitter på vänstersida där smällen tog blev dödad så det blev en liten blå sjö, har mätt och pölen är ca 4m från den högra sidan på vägen och ca 6,5m fram till korsande väg.
Tyvärr så skrev vi ingen skaderapport för vi hade såklart ingen dessutom var det -25 och vi känner varandra lite sedan tidigare så vi skulle lösa det senare på kvällen. Nu säger han att han skrev sin online på sitt försäkringsbolags sida så jag får skriva min själv då...
Är skaderapporten korrekt skriven så ska det inte vara något problem för dig, förutom att du kommer att vara utan bil i två veckor medans den är på rep.
Jag fick bilen påbackad av en granne för några år sedan och fick en lykta krossad. Jag minns inte exakt hur det gick till att få det lagat men jag betalade inget men blev av med bilen ett tag.
Den Audin är mer än tio år gammal, så det är inte säkert försäkringsbolaget anser att den är värd att reparera.Kan mycket väl vara krockbalk som gett sig och sen tillkommer lykta, framskärm, huv, stötfångare mm mm. Sånt kostar mycket pengar att laga.
Däremot kan jag knappast tänka mig att du kan bli medskyldig. Skriv en skaderapport och lämna in till ditt försäkringsbolag, så får bolagen komma fram till det och ersätta dig vad bilen är värd.
Ett tips, gå inte med på deras första bud, utan ge dem ett motbud som är betydligt högre.
Jag fick ungefär samma skador på min bil saab 9-3 -08 för några månader sedan och det kostade 65000 att laga. Jag ringde försäkringsbolaget direkt så skickade dom papper till mig. Jag behövde inte träffa idioten som körde på mig igen utan vi skötte det på var sitt håll utan problem.
Tror du kan ligga pyrt till om motparten inte bekräftar att du stod still. Uppgift mot uppgift så lägger sig fb mittimellan tror jag. Är bilen okay i övrigt så gör en deal där du behåller bilen och lagar den med delar från skroten. Gissar på att du fixar det för < 10 lax + eget skruvande.
För att undgå tveksamheter i situationer som denna kan jag rekomendera att montera en enkel dvr-kamera. Finns att köpa på ebay från 200:- och uppåt.
Tro också att dom löser in bilen för dig.
En bekant hade en liknande skada på en likadan Audi och dom löste in den direkt då det blir för dyrt att laga.
Ring in till försäkringsbolaget och prata med dom angående händelsen , någon borde arbeta av dom alla.
Som jag förstår det har du kommit fram till en korsning där du har väjningsplikt eftersom du skulle köra ut på en huvudled. Den andra bilen kom från höger och skulle svänga vänster, in på den vägen du stod på.
Av bilderna att döma ser det ut som att ni smällt en bit från vägbanan på huvudleden, alltså mer inne på "din" vägbana. Du skrev 6,5 meter från huvudledens vägbana om jag förstår dig rätt. I min värld spelar det egentligen ingen roll om du stod still. Du var så pass långt från korsningen att det bör inte spela någon roll om du sakta rullade fram. Den andra bilen har ju inkräktat på din vägbana och bör således vara vållande till olyckan. Hade det tex stått en refug i korsningen skulle den nog stått närmare vägbanan, och då hade han inte skurit svängen på samma sätt, tror jag. (Det ser man ju titt som tätt) Och hade du stått längre fram hade smällen tagit mer rakt i sidan, inte på din vänstra sida.
Lycka till.
Om du inte var för långt åt vänster på din vägbana bör det inte vara något problem för din del. Så långt bak som du var så finns inget krav på stillastående heller som sagt, det är ju inte stopplikt. Gissar att din bils vänstra hörn var längst till höger på det mörka spåret man ser från början?
Skissa in din bils placering med en ruta på det fotot!
Den där korsningen är ju väldigt "öppen" eller hur jag ska säga. Många som genar, och om du står still och inte I korsningen (vilket det ju inte finns anledning till eftersom det är bra sikt) så kan jag inte se att du får problem.
Tyvärr så vet jag rätt säker på att de inte kommer laga bilen, det jag hoppas på är en peng så jag får fixa den själv.
Det jag inte vet är hur min motpart skrev sin skadeanmälan om han skrev att jag inte stod still så lär det bli problem även fast jag hade en passagerare.
Det som var synd är att första bilen som jag stannade för troligen inte uppfattade att det small eller sket i det, den skulle varit ett bra vittne.
Enligt körboken var jag säkert placerad för långt till höger för att göra en vänstersväng. Men brukar komma lastbilar från Dhl från höger så tänker på att hålla mig undan. Vägen är 14m bred där jag var placerad och min vänstra sida där det small var placerad 4-4,5m från den högra vägkanten och ca 6.5m fram till korsande väg.
Du har helt rätt Anna_H ska försöka göra en skiss blir lite lurigt med vinklarna. Men min bil stod bara en liten bit in till vänster på det spåret.
Du har väjningsplikt så utgångspunkten är nog tyvärr att du är vållande (enligt mallen). Väjningsplikten gäller även om den andra bilen kör på fel sida vägen. Förmodligen kommer ditt försäkringsbolag försöka styrka något medvållande hos motparten, för att minska sina egna kostnader. Var du stod i förhållande till skylten/vägmarkering kan påverka också. Har du helförsäkring så är det din självrisk och premiehöjning som står på spel för dig. Har du bara trafikförsäkring är du helt i händerna på motpartens bolag och de vill inte betala dina skador..
Läste precis att du kanske inte var framme vid korsningen? I så fall kanske inte väjningsplikten är i spel utan motparten gör ett "filbyte" och har då väjningsplikt mot dig!