Svara Nytt ämne
  1. 2004-06-10 23:03
    Svara | #1

DragonLadys avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2004
    Västra Götaland
    780 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Re: Hönshus

Jah... om du vill ha ovänner till grannar så är höns ett bra tips.... för att få ägg ( o det tror jag var ert syfte eller? ) måste du ha en TUPP, o det brukar vara Väldigt populärt på morgonkvisten av grannarna ;D
    Att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det :D
    http://www.123minsida.se/DragonLadys-Lair
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2004-06-10 23:21
    Svara | #2

DragonLadys avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2004
    Västra Götaland
    780 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Jasså... jag trodde man behövde den där gaphalsen oxå.. ;D
    Att man tycker synd om sig själv utesluter inte att det kan vara det :D
    http://www.123minsida.se/DragonLadys-Lair
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2004-06-10 23:23
    Svara | #3

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder

;D ;D ;D wouw dags me lite informativt sexsnack här också ha ha ha

4. 2004-06-11 11:45
    Svara | #4

Kan bara tillägga att det är viktigt att ha pinnar i olika höjder.
    Höns har nämligen en rangordning som kan få det indiska samhället att vara modell för platt organisation. "Högsta hönset" har en bokstavlig mening, och har de inte möjlighet att manifestera sin rang genom att sitta högst kan det bli elaka slagsmål.

Annars är höns väldigt trevliga husdjur. De är stora personligheter, och är mycket sociala och pratsamma.

5. 2004-06-11 16:19
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2004
    384 inlägg

Boken "Höns i trädgård" är en bra start. Finns även massor av webinformation, här är en bra startpunkt med massor av länkar:

http://www.alternativ.nu/lantraser/l_fjaderfa.html

6. 2004-06-12 02:59
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: aug 2003
    1 068 inlägg
    Gillad 7 gånger
    3 bilder

jureit skrev
    Olika sorter flyger olika bra men så länge det inte är undulatägg ni ska ha på frukosttallriken så behövs inget tak.
    Utan tak så kan det ju tänkas bli ett visst svinn till rovfåglar, vad jag förstått så är det väl "tak" på hönsgårdarna av den anledningen och inte p.g.a risken att dom ska flyga ut
    ???

7. 2004-06-12 12:26
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    stockholm
    483 inlägg
    Gillad 3 gånger

dom kanske har så mycket kackel och skit hemma redan så det inte märks ;D ;D ;D *DUCKAR*

8. 2004-06-14 20:14
    Svara | #8

Gudfader Medlem: nov 2003
    6 613 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

hej!
    Jag kan bara tipsa att det kan bli för mycket av det goda om man har mer än 5-6 höns. Dom värper ca 1 ägg var per dag i säsongen och man hinner knappast förbruka dom mängder i eget hushåll. Hade vanliga bruna värphöns och kan rekommendera den sorten. Tillgivna, *snälla, gick fritt i skogen och hittade alltid hem på kvällen. *Har man tuppen instängt på nätterna i ett hönshus med litet fönster mot norr så luras den att hålla tyst tills man släpper ut dom så där kl.08. Tuppen var bra på att vakta sin flock: och larma om faran och hålla ordning i flocken. Hade senare *någon sorts små halvvilda dvärgkorsningar som kunde flygga över 2 m nättstaket *och sov i träna och värpte i skogen. Värst var tuppen, en liten j-l som sat högt i björkträ och gal vid soluppgången (kl 4-5) till min och grannens iritation. Fick tag i tuppen med en fiskhov och det blev avrättning utan rättegång.
    Nu har vi inga höns men det var trevligt att ha dom runt huset i 4 år.
    gaia

9. 2004-06-14 20:22
    Svara | #9

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

gaia skrev
    Fick tag i tuppen med en fiskhov och det blev avrättning utan rättegång.
    ;D ;D ;D

10. 2004-06-14 20:43

6 613 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

... jak kan bara tilllägga att sen dess att min man såg den blodiga yxan så vågar han inte snarka på nätterna... ;D ;D ;D
    gaia

11. 2004-06-14 20:49

6 613 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

Inger-Pinger skrev

... Vi gör av med en 6-pack i månaden... *
    ... man lär sej snabbt att blanda pannkakssmet på 50% ägg + 50% mjölk + mjöl.... jätte goa och man lagar mängder av suffleer och annat gott med fler ägg än recept tillåter
    gaia

12. 2004-06-14 22:50

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder

gaia skrev
    ... jak kan bara tilllägga att sen dess att min man såg den blodiga yxan så vågar han inte snarka på nätterna... ;D ;D ;D
    ZZZzzz!! 8) Bara testar. ;D

13. 2004-06-15 20:09

6 613 inlägg
    Gillad 117 gånger
    1 bilder

;D ;D ;D ;D
    gaia

14. 2004-06-17 17:47

Nykomling Medlem: apr 2004
    41 inlägg
    Gillad 14 gånger
    1 bilder

Vi hade höns i en sådär 6 år. De gick alltid fritt på tomten som är inhägnad. De har oftast en inbyggd rädsla för att gå direkt på öppna platser och höll mest till runt buskagen och rabatterna. Höns har också ganska små revir. De pälsade raserna är lugnare och flyger inte gärna. Svarthöns däremot flyger värre än jag vet inte vad och ruvar som värsta ryssmössor ! Eftersom jag är rädd om mina planteringar valde jag lugna raser av dvärgsort som inte sprätter sönder där de går. Vi hade silkeshöns och cochin. De är luddig och lurviga urgulliga sorter. Allt joks som blev över i köket gav vi dem samt hönsföder som köps i säck lite här och där. Vi hade dem i ett litet isolerat hus och när det var mkt kallt hade vi en tänd värmelampa från Odal. På golvet hade vi kutterspån som vi sopade ut ungefär varannan månad och la i svart plastsopsäck. Sen använde vi den blandningen att lägga ut i rabatter, på gräsmattan osv. Aldrig behövde vi köpa gödsel eller ägg.
    Ingen rovfågel tog någon höna däremot kom minken upp från sjön en dag och...
    Vi provade för övrigt att ha tupp några veckor i början men fy..... :-XSå hönorna levde sina dagar utan gubbe och det gick fin-fint. En av hönorna tog på sig polisrollen och så var den saken fixad.
    Nu när vi flyttar ska vi skaffa dvärgcochin igen för vi saknar de knallgula goda äggen och all fin gödsel.
    MVH
    Caroline

Liknande ämnen

1. Hjälp med att bygga hönshus.
    av boy87 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. Bygga hönshus/rum inne i lada.
    av grungarn i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. hönshus av bod?
    av gnurulle i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. Bygga hönshus. Tips önskas!
    av lt i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Grund till hönshus
    av falin i forum Grund & markarbeten