Svara Nytt ämne
  1. 2009-05-26 14:36
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    388 inlägg

3 bilder

Parkera i villasamhälle?

Hej!

Jag noterade i reklambannern att man ska "låta grannen parkers sin ferrari framför ditt hus"

På den gata som jag bor på är det mera regel än undantag att grananrna utnyttjar gatan framför vårat hus som parkeringsplats för gäster, släpkärror och dylikt. Och då i flera dagar i sträck. Nu ställer de detta på andra sidan gatan men detta får ju som resultat att ingen kan parkera framför vårat hus. Mitt emot vårat hus går grannens tomt fast det är deras gavelsida så de stör sig ju inte av det.

Min fundering, är det okej att ställa bilar och annat framför någon annans hus om du inte har ärende dit? Minst tre av grannarna på vår gata utnyttjar utrymmet framför vårat hus som parkeringsplats trots de har stora rymliga garageuppfarter samt har de flesta även utrymme framför sina egna hus. Detta är ju givetvis allmän plats men vi är lite förvånade att man väljer just att ställa sig utanför vårat. Visst det är ju inte värre än att när vi får gäster så ber vi att de ställer sig utanför grannarnas hus... men vi undrar ändå lite om det inte är något av en oskriven regel i villasammanhang att man inte bör ställa sig utanför någon annans hus.

Problem kan uppstå när du har två hus mitt emot varandra och en ovanligt smal gata. Är det först till kvarn som räknas?
    Kan tyckas som en bagatell men folk blir förvånansvärt aggressiva när man pratar om sånt här.

Och visst som i vårat fall ha en hästkärra ståens utanför huset/köksfönstret i en vecka var inte direkt någon trevlig utsikt. Speciellt inte när det finns en allmän parkering ca 100 meter bort med gott om utrymme för husvagnar, släp osv.

Inte för att vi misstänker grannarna för provokation men man undrar ju lite ändå... Det hade ändå varit på sin plats att fråga först om det går bra. Då hade jag självklart svarat ja. Jag var tvungen att ställa min bil utanföär grannens tomt för ett tag sedan när man skulle anlägga våran garageuppfart. Givetvis ringde jag på och frågade om det gick bra. Är väl bara det sättet man är uppfostrad på...?

vad tycker ni?

2. 2009-05-26 15:30
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2008
    Blekinge
    168 inlägg

2 bilder
    Känner precis igen mig.. på vår gata med 9 hus var det sist jag räknade ca 25 fordon. Då står naturligtvis skrotsamlarn för ca 8, men ändå så gott som alla har minst två bilar och jag tror 2 använder sitt garage till bilförvaring... När jag arbetade som planarkitekt hade vi som policy i kommunen att inte göra planer och försöka undvika bygglov där det inte fick plats bilar på tomterna. Garage indraget minst 6 meter från gatan, det är ändå där bilarna kommer stå, garage är till för förvaring av ungarnas tio år gamla gummistövlar och bebispyjamaser mm skanderade min chef när någon ville göra annorlunda...
    I vår by gjorde vägföreningen i höstas en räd och hotade alla som långtidsparkerade på allmänningarna med polisanmälan. Det blev bättre ett tag, men det såg rätt roligt ut hos skrotnisse på gatan med alla vrak ihoptryckta mellan äppelträd och den vackra med misskötta mangårdsbyggnaden...

Vill egentligen bara säga att jag håller med dig, när grannen skulle bygga ut förra sommaren frågade de om det var okej om de ställde bilen på vår tomt under tiden. Inga problem, och som tack ansade de hela häcken åt oss.

3. 2009-05-26 15:45
    Svara | #3

Gudfader Medlem: aug 2007
    Uppsala
    4 266 inlägg
    Gillad 265 gånger
    33 bilder
    Rent formellt antar jag att det är en gata där det råder någon form av fri parkering (t ex 24h) och där får givetvis vem som helst parkera av vilken anledning som helst. Gatan är inte er bara för att den ligger utanför ert hus.

Självklart vore det dock trevligt om den som vill använda gatan mycket frågar grannarna om hur de ser på saken!

4. 2009-05-26 17:13
    Svara | #4

bonniers avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: nov 2006
    Östergötland
    1 746 inlägg
    Gillad 130 gånger
    67 bilder
    Känner också igen mig, fast hos oss är det inte grannar som parkerar (oftast) utan besökare till den lilla staden. Att det är parkeringsförbud bryr sig folk inte om, att vi har satt upp en skylt "utfart" framför vår grind biter inte heller på alla. Senast häromdagen var det en som parkerade framför grinden, gick ur bilen och fram till skylten och tittade och gick sedan därifrån. *suck*

5. 2009-05-26 17:43
    Svara | #5

T&Hs avatar
    T&H
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    46 år
    Blekinge
    324 inlägg

5 bilder
    bonnier skrev Visa original
    Känner också igen mig, fast hos oss är det inte grannar som parkerar (oftast) utan besökare till den lilla staden. Att det är parkeringsförbud bryr sig folk inte om, att vi har satt upp en skylt "utfart" framför vår grind biter inte heller på alla. Senast häromdagen var det en som parkerade framför grinden, gick ur bilen och fram till skylten och tittade och gick sedan därifrån. *suck*
    Tryck in en banan i avgasröret nästa gång.

6. 2009-05-27 08:46
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    388 inlägg

3 bilder
    injonil skrev Visa original
    Rent formellt antar jag att det är en gata där det råder någon form av fri parkering (t ex 24h) och där får givetvis vem som helst parkera av vilken anledning som helst. Gatan är inte er bara för att den ligger utanför ert hus.

Självklart vore det dock trevligt om den som vill använda gatan mycket frågar grannarna om hur de ser på saken!
    Jovisst som jag skrev så är det rent formellt så, men det jag undrade är huruvida det finns en oskriven regel som säger att den delen utanför huset är först och främst till för de som bor i huset. Jag snackade med mina föräldrar som bott i villa sen 60-talet i ett antal olika områden, och enligt dem så var det självklart så. Kanske bara har och göra med att man idag generellt sett inte tänker på samma sätt. Idag verkar det vara helt okej att ungar springer runt på gatorna och leker som om det var en lekplats och föräldrarna mer eller mindre uppmuntrar detta.

Jag lekte också på gatan när jag var liten men kom det en bil så flyttade vi oss givetvis. Men detta inte förrän jag var i 5-6 års ålden. Innan dess fick jag leka på tomten. Jag ser nästan dagligen två-treåringar som springer på gatan coh kör med trehjulingar helt ovetande (givetvis) om att det ska köra bilar där. Och föräldrarna bara står och glor... då börjar man undra.

Det jag fiskar efter är att det där sunda förnuftet som jag inbillar mig fanns i något större mängd förr verkar försvunnit.

Senast igår var jag inne hos granne och sa till honom att jag anser att det är *väldigt* olämpligt att hans 10-åriga söner kör racer med motorcross-motorcyklar på gatan precis utanför vårat hus. Det är inga knattehojar utan rejält med kravt och de bränner på så mycket det bara går. Om en liten springer ut där har de ingen chans att stanna. I min lilla *idealistiska* värld hör motrcross-motorcyklar hemma på en cross-bana, inte i ett tättbebyggt villasamhälle.

7. 2009-05-27 10:48
    Svara | #7

Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: mar 2007
    43 år
    Gävleborg
    2 876 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 33 gånger
    1 bilder
    Jag tycker inte du är någon gnällgubbe, utan har en sund inställning till sakerna.

Man låter inte 10-åringar köra motorcykel på villagator. 10-åringar är definitivt inte mogna att hantera situationer med treåringar på trehjuling.

Och naturligtvis ställer man inte fordon utanför andras hus, därför att man inte vill ha dem utanför sitt eget. Det är rätt så elementära saker i vad som kallas "folkhyfs".
    Jag - en landsbygdstaliban

8. 2009-05-27 10:59
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2008
    Värmland
    451 inlägg
    Gillad 2 gånger
    17 bilder
    Har ni nåt bra tips på vad man ska göra med idioter som bor i lägenhet och kör sin fru och barn till jobb/skola med traktor. Medan han väntar på att de ska komma från lägenheten så står han utanför vår tomt på tomgång i 20-30 minuter på vintern, nu på sommaren stänger han av traktorn snabbare. Först kör han en av dem och sen kommer han tillbaks och står där och väntar på den andra.

Har ingen speciell lust att prata med honom då han inte verkar helt frisk i huvudet. Inget vett på vägen har han heller, kör med arbetsbelysning tänd på traktorn så fort det är mörkt och kör mitt i gatan så att man får tuta för att komma förbi.

9. 2009-06-01 14:04
    Svara | #9

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 940 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 7 gånger
    21 bilder
    Swetrot skrev Visa original
    Och naturligtvis ställer man inte fordon utanför andras hus, därför att man inte vill ha dem utanför sitt eget. Det är rätt så elementära saker i vad som kallas "folkhyfs".
    Nja, det beror väl på omständigheterna? På vår gata ställer sig nästan alla på det som är höger sida från det håll som man oftast kommer. Höger sida, det är vår det, vilket innebär att besökare till huset mitt emot ställer sig framför oss och det har vi inga problem med. Acceptansen för det här beror dock säkert till stor del på att gatan är så smal att om folk parkerade på båda sidor skulle man få åka slalom på ett synnerligen obekvämt sätt.
    Och i första hand använder folk förstås sina egna garage/carports/uppfarter.

10. 2009-06-01 20:57

Forumgud Inloggad Medlem: mar 2008
    .
    1 767 inlägg
    Gillad 188 gånger
    En bekant till mig störde sig också på att grannarna tvärsöver gatan parkerade utanför hans hus varje dag/natt. Han löste det genom att låta en kompis nattparkera sin lastbil utanför grannarnas hus så att de inte fick plats att parkera utanför min bekants hus utan att täppa tilll gatan. De blev därmed tvingade att parkera på en sidogata. Det tog bara några veckor så fixade grannarna parkeringsplatser på sin egen tomt för sina bilar och problemet var löst.
    .
    Senast redigerad av bra-byggare 2009-06-01 21:00

11. 2009-06-02 16:52

Cheesuss avatar
    Senior medlem Medlem: sep 2005
    Dalarna
    1 148 inlägg
    Gillad 5 gånger
    27 bilder
    När vi bodde efter en villagata så hade vi ständigt, och då menar jag ständigt, grannarnas förb-nnade bilar utanför vårt hus. 4-5 bilar mitt framför huset som låg vid vändplanen. Alla som kom och skulle använda vändplanen trodde ju givetvis att det var mina idiotparkerade bilar.

Vid vänligt påpekande om olämpligheten att parkera så samt att det är kutym att parkera framför sitt eget hus först o främst fick man långfingret och en massa svordomar.

T.om när en ambulans hämtade granntanten och stod i vägen för en annan granne som inte kunde komma förbi på grund av ambulansen och deras idiotparkerade bil så skulle den minsann stå kvar och han började jiddra om att det var ambulansen som var felparkerad...idiot.

Detta utvecklade sig mer eller mindre till ett ställningskrig. Helt sjukt. En gång parkerade de in min tillfälligt parkerade husvagn och vägrade under flera timmar flytta på sig, först när gatukontorets chef ringde och talade om att en bärgare var beställd för att forsla bort deras bilar försvann de.

Tröttnade tills sist ur fullständigt och gick helt enkelt ut och sköt hela bunten.

Nädå, jag "lurade" in dem i en fälla och parkerade mina två bilar precis så att en bil till gick emellan, fällan slog igen och en av deras bilar parkerade där. Tidigt dagen efter så flyttade jag ihop mina bilar och låste således fast deras bil.

Ett himla liv senare på förmiddagen när de skulle iväg....efter en halvtimme ringde det på dörren och de bad om att jag skulle flytta bilen...jag kontrade enkelt och talade om att jag inte skulle iväg och att de minsann fick vänta till kvällen innan de kunde komma loss. Samma argument som de hade använt själva.

Hot om polisanmälan och jag bad dem anmäla bäst de ville. Sen eftermiddag dök farbror blå upp och jag gick ut och var väldigt trevlig mot dem och förklarade historien bakom medans grannen otaktiskt svor och gormade och krävde att de skulle bötfälla mig.

Polisen gjorde en bra sak, han började tala vett med grannen och tog upp detta med privat sfär. Står man på avstånd och pratar är det lugnt, men sticker man ansiktet under näsan på folk samtidigt så känns det obehagligt. Han visade genom att å fram och ställa sig en decimeter framför grannen och talade med honom och jämförde med bilparkeringen. Inget olagligt att tala en decimeter framför ansiktet på någon, inget olagligt att parkera framför någon men ungefär samma känsla av att någon är inne och stör den privata sfären.

Ganska effektivt. När de krävde att polisen skulle beordra mig att flytta bilarna så talade polisen om att det var inget olagligt begånget utan de fick snällt fråga mig....

Givetvis flyttade jag bilarna.

Sen flyttade även jag...
    Don´t Worry-Be Happy.....Jajamen. Nu börjar snart det roliga! Följ utvecklingen på Viksbergs Gård under övriga diskussioner!

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

12. 2009-06-02 19:20

På vår gata gäller att vem som helst får parkera i max 24 timmar, även om det är framför vårt hus. Jag reagerade som du och var ganska trött på att alla andra tog "våra" parkeringsplatser och kollade upp vad som gäller. En granne här på gatan blev trött på att man parkerade framför hans garageuppfart och klagade hos kommunen.

Då skickar de ut en parkeringsvakt som ska se efter så att ingen parkerar framför uppfarterna (har de aldrig gjort förut). Jag råkar denna dag ha ganska bråttom och parkerar lite snabbt framför vår garageuppfart, för jag ska bara in en kvart innan jag hämtar på dagis. När jag kommer ut har jag fått en parkeringsbot på 600 kr för att jag blockerade min egen uppfart.

Lärdomen är väl att du kan alltid klaga hos kommunen om parkeringarna missbrukas ...

13. 2009-06-02 19:22

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 732 inlägg
    Gillad 1 870 gånger
    1094 bilder

Gick det att få boten hävd?
    Den som vet mest, gissar minst !

14. 2009-06-03 15:42

Lite nyfiken bara. Ni som inte tycker barn skall vara ute och cykla på vägarna innan de är 5-6. Hur lärde ni er själva att cykla? På gräsmattan på tomten? Eller fick cyklandet vara tills ni blev 5-6?

Eller är det så enkelt att ni faktiskt var ute på gatan och cyklade, men har förträngt det? ;-)

15. 2009-06-04 09:37

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 940 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 7 gånger
    21 bilder
    Jag fattade det som att folk mest vänder sig mot när små barn är ute och cyklar etc på gatan OÖVERVAKADE. När de är små behöver föräldern vara där och hålla utkik efter bilar och se till att barnen håller undan när de kommer.
    Fast jag måste säga att i vårt område har jag aldrig sett någon som låter barn yngre än sex-sju leka på gatan utan vuxensällskap!

Liknande ämnen

1. Får jag parkera bilen på min tomt?
    av Max80 i forum Juridik
  2. Parkera telefonabbonemang?
    av swesim i forum Teknik
  3. Rätt att parkera?
    av DennisK i forum Juridik