Svara Nytt ämne
  1. 2009-04-15 20:24
    Svara | #1

Tillverka "ljudkanon" ?

Hej!

Jag vill tillverka en ljudkanon som skall skicka ut ljud eller ljudvågor.
    Ljudet skall kunna riktias och koncentreras så mkt det går så att jag kan få en liten uppsamlingspunk på det riktade området, samt att så lite ljud som möjligt inte hörs runt om. Ljudet behöver inte vara så jättehögt utan räcker med om det får mottagningsområdet att vibrera av ljudvågorna.

Jag har sett på tv när man tävlar i mest decibel i bilar, dessa monsterbyggen levererar massa decibel/watt(?) men låter inte ett dugg utan man ser bara hur det fladdar i åskådarnas kläder av ljudvågorna vilket ser coolt ut.

-Fråga 1, hur kan man spela upp basfrekventa ljudvågor utan att spela upp hörbart ljud?

-Fråga 2, Hur skall jag utforma denna ljudkanon? (oavsett om ljudvårgorna skall höras eller inte) Jag ser framför mig ett kraftigare rör på ca en meter, i ena änden ett basmebran. Krav är att ljud ska knappt höras om man står vid sidan om kanonen, samt att det får inte va för mkt vibrationer i själva kanonen.

2. 2009-04-15 20:58
    Svara | #2

Banned Medlem: mar 2009
    Västernorrland
    478 inlägg

Rikta lågfrekventa basljud lär bli svårt..., tvivlar på att det ens går att göra med nån nämnvärd precision.
    Nog för att jag pysslat mycket med ljud, både professionellt å som hobby under många år, men rikta lågfrekventa basljud har jag aldrig hört nånsom gjort.
    Det är nog så svårt att få basenljudet dit man vill, så jag vet faktiskt inte hur det ska tänkas kunna göras praktiskt..
    Men hittar du en lösning, så vill jag gärna veta hur du gick till väga, då jag har ett olösligt problem, som gäller just lågfrekvent basåtergivning. Detta i ett rum som är uppdelat med en portal i mitten...

magentis

3. 2009-04-15 22:02
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 680 inlägg
    Gillad 335 gånger
    45 bilder
    Nattugglan, är du inte ute o cyklar nu? Har läst många trådar om dina problem med fläkten på restaurangen i huset, men ljudkanon?? Nu har det väl gått för långt? Att vilja bygga en "ljudkanon" riktad mot restaurangen (antar jag) som hämndaktion och som skulle medföra (om det nu går att bygga en sådan) lika mycket om inte värre oljud, gör väl knappast din sak bättre.

Det bästa vore väl om du kunde flytta, köpa ny lägenhet eller hyra annan lägenhet så att du slapp störningarna.

4. 2009-04-16 11:46
    Svara | #4

Gudfader Medlem: nov 2003
    6 506 inlägg
    Gillad 87 gånger
    1 bilder
    ...ett listig sätt att förstärka störande oljud när kommunen kommer och mäter obehaget?
    Eller ett försök att övertala andra boende att fläkten verkligen stör mer än den börde?

Tyvärr funkar vi alla på så sätt att om man blir riktigt irriterad på något man ser, hör eller känner så gör man det varenda gång det händer och irritationen bara ökar.
    Grannens barn som gråter ibland - man hör efter det varenda natt.
    Granens hund som skäller enstaka gång - man går och lysnar efter hela tiden.
    Granne som veckt en med gräsklipparen en morgon - man lysnar efter med klockan i handen när han ska börja igen.
    ... och så fortsätter det om man en gång fokuserat för mycket på "problemet".
    Som tur är så är man inte tvungen att stå ut med det om man inte sitter i en fängelsecell .
    Ibland är det mycket enklare att ändra förutsättningar själv än att försöka tvinga hela världen till ens krav.
    gaia

5. 2009-04-16 12:40
    Svara | #5

Snorunges avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2007
    54 år
    Dalarna
    624 inlägg

114 bilder
    Jänkarna har lite tuffa prylar som du kan köpa. Bla. används de på ett fåtal fartyg i Adenviken som när de blivit angripna av "fiskare" riktar denna mot angriparna med bra resultat.

6. 2009-04-16 21:03
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: maj 2006
    Stockholm
    739 inlägg
    Gillad 17 gånger
    1 bilder
    Riktat ljud är nog inget man snickrar ihop hemma i en handvändning. Men du kan ju alltid spana in det här: http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=143766

7. 2009-04-16 21:14
    Svara | #7

Västernorrland
    478 inlägg

Modig skrev Visa original
    Riktat ljud är nog inget man snickrar ihop hemma i en handvändning. Men du kan ju alltid spana in det här: http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...version=143766
    Det kan jag tro ska gå..., men lågfrekvent basljud lär bli mycket svårare. Alla som hållit på med ljud, vet hur minst sagt underligt, bas kan få för sig att vandra. Å hur "skogstokig" man kan bli på, att det låter där det inte alls ska låta

magantis
    Senast redigerad av magentis 2009-04-16 21:16

8. 2009-04-16 21:14
    Svara | #8

Har du läst "Tintin och det hemliga vapnet"? Ett av de bästa albumen, och det kanske kan ge lite inspiration.

9. 2009-04-16 21:18
    Svara | #9

Hemmakatten skrev Visa original
    Nattugglan, är du inte ute o cyklar nu? Har läst många trådar om dina problem med fläkten på restaurangen i huset, men ljudkanon?? Nu har det väl gått för långt? Att vilja bygga en "ljudkanon" riktad mot restaurangen (antar jag) som hämndaktion och som skulle medföra (om det nu går att bygga en sådan) lika mycket om inte värre oljud, gör väl knappast din sak bättre.

Det bästa vore väl om du kunde flytta, köpa ny lägenhet eller hyra annan lägenhet så att du slapp störningarna.
    "aktiv dämpning" kallas det - googla så får du se!

10. 2009-04-16 21:29

Västernorrland
    478 inlägg

Är det aktivt motljud du menar? Den gamla ide´n att rikta fasväntljud (tror jag det var) för att dämpa ljud. Det finns för övrigt i en del bilar idag. Å om jag inte minns fel, så har grabbens Blaupunkt (Bremen MP78) det som "finess"...

magentis

11. 2009-04-18 13:11

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 680 inlägg
    Gillad 335 gånger
    45 bilder
    Nattugglan; ber om ursäkt för att jag felaktigt trodde att du ville hämnas.

12. 2009-04-18 14:32

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 566 inlägg
    Gillad 1 373 gånger
    517 bilder
    Vet inte om aktiv dämpning fungerar så bra på låga frekvenser.

Har ett par par (kan man säga så?) Bose Quiet Comfort hörlurar som jag använder på flygresor. Tycker nog att dom dämpar högre frekvenser avsevärt mycket bättre än det lågfrekventa dånet från motorerna. Lågfrekvent ljud tar sig även in i öronen på andra sätt än enbart via luften, exvis som stomljud via möbler och liknande.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

13. 2013-06-18 09:44

Nykomling Medlem: jun 2013
    Stockholm
    1 inlägg

Long Range Acoustic Device (LRAD).

Här är svaret på dina böner!

http://www.howstuffworks.com/lrad.htm
    http://www.rferl.org/content/explain.../24927845.html

Jag ska själv köpa en eller bygga en ihop med mina ingenjörsvänner.
    Sen ska jag spela in ljudet när mina grannar har fest klockan 3 en måndagsmorgon.
    Sen ska jag spela upp det ljudet med min härliga lilla kanon. Sen ska jag sätta den på repeat tills asen flyttar till en plats där idioter accepteras.

14. 2013-06-19 09:20

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 381 inlägg
    Gillad 209 gånger
    47 bilder
    Kaesera skrev Visa original
    Här är svaret på dina böner!

http://www.howstuffworks.com/lrad.htm
    http://www.rferl.org/content/explain.../24927845.html

Jag ska själv köpa en eller bygga en ihop med mina ingenjörsvänner.
    Sen ska jag spela in ljudet när mina grannar har fest klockan 3 en måndagsmorgon.
    Sen ska jag spela upp det ljudet med min härliga lilla kanon. Sen ska jag sätta den på repeat tills asen flyttar till en plats där idioter accepteras.

Är det inte bara både bättre, billigare och roligare att vara med på festen istället?

15. 2013-06-19 14:03

Senior medlem Medlem: aug 2010
    Blekinge
    955 inlägg
    Gillad 66 gånger
    9 bilder
    mycke_nu skrev Visa original
    Vet inte om aktiv dämpning fungerar så bra på låga frekvenser.

Har ett par par (kan man säga så?) Bose Quiet Comfort hörlurar som jag använder på flygresor. Tycker nog att dom dämpar högre frekvenser avsevärt mycket bättre än det lågfrekventa dånet från motorerna. Lågfrekvent ljud tar sig även in i öronen på andra sätt än enbart via luften, exvis som stomljud via möbler och liknande.

Kan instämma. Min fru snarkar jättemycket och jag köpte en ask med riktigt proffsiga öronproppar. De stoppar allt annat ljud väldigt effektivt... utom just fruns snarkningar somjag hör nästan lika tydligt som utan proppar. Enklaste lösningen är att gå och lägga sig i ett annat rum då jag är extremt lättväckt.

Liknande ämnen

1. Tillverka egna "limträreglar"
    av zeth i forum Tak & vind
  2. Tillverka egen "strukturfärg" ?
    av saltrulle i forum Färg, måla & tapetsera