Svara Nytt ämne
  1. 2008-12-29 17:05
    Svara | #1

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 784 inlägg
    Gillad 360 gånger
    45 bilder

Bygga kall- och varmrök

Nu när vi har lite lugna dagar funderar man ju på vårens projekt. Husen är iofs inte färdiga ännu.... men lite visioner får man ju ha.

En varm- och kallrök står högt på listan. Vill gärna kunna röka hemgjorda korvar och skinkor och fisk.

En rök med två eldstäder, en långt bort för kallrökning och en vid röktunnan/huset för varmrökning. Vill ha ett rökutrymme som det får plats lite mer än några böcklingar i.

Tyvärr har jag inte helt pejl på proportioner och längd på rökröret mm. Någon sa att man bör bygga i en sluttning för att röken lättare skall nå rökrummet, stämmer det? Lite murtegel har vi liggandes, kanske går att bygga av det?

Alla tips och idéer är välkomna.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-12-29 17:21
    Svara | #2

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-12-29 17:29
    Svara | #3

Intressant, men inget i murat eller trä som man kan ta till när man inte har plåt- och svetskunskaper....
    Mera tips och ideér efterlyses!

4. 2008-12-29 22:39
    Svara | #4

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 784 inlägg
    Gillad 360 gånger
    45 bilder
    Tack immobil. Det var en lång tråd, orkar nog inte läsa hela i kväll, får bli nån dag framöver. Och liksom Kurtivan har vi inga svetskunskaper, så om nån har tips på andra varianter vore kul.

Vi har en del gamla dräneringsrör i betong nedgrävda på tomten, dessa skulle kanske kunna tänkas bli till en rökgång (eller vad det nu kan tänkas heta) till kallröken. Tanken kom då för oss om man kanske kunde använda andra stora betongringar och lägga på varandra till själva röken. Röken måste då förstås bli "toppmatad".

Tilläggas skall att detta projekt, om det nu blir av i sommar, måste bli en lågprisvariant.

5. 2008-12-29 23:06
    Svara | #5

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    Studera tråden noga, där finns rökar i flera varianter, även trä.

Kolla inlägget daterat: Måndag 08 Sep 2008, 14:52 på sidan 8!
    Senast redigerad av Immobil 2008-12-29 23:09

6. 2008-12-30 14:05
    Svara | #6

Nykomling Medlem: jul 2008
    Västmanland
    22 inlägg

4 bilder
    Om man har en klotgrill med spjäll för till och frånluft kan man röka i den. Fixa en bra glöd med briketter, lägg glöden i en ring, lägg på alspån i mitten (gärna grovhuggna med yxa) och/eller färskt enris direkt på glöden, på med gallret, på med fisken/köttet och sist locket med öppet spjäll. Man får vara ganska snabb med locket så det inte börjar brinna.

Som en extra liten finess har jag kört med en stektermometer genom spjället i locket för att trimma in lagom stektemperatur med tilluften. Runt 100 °C blir bra. Och resultatet tycker jag blir väl så gott som i en köpt rökugn.

Lycka till!
    Per.

7. 2008-12-30 16:17
    Svara | #7

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 784 inlägg
    Gillad 360 gånger
    45 bilder
    Jo, det är precis så vi gjort hittills och det blir gott som du säger. Just därför är vi sugna på en 'riktig' rök. Och en med kallrök också. Och eftersom vi nu har stor tomt och plats för en rök så är det roligt att under några lugna mellandagar planera och drömma lite framåt och längta efter våren.

8. 2008-12-30 23:27
    Svara | #8

9. 2008-12-31 13:24
    Svara | #9

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2007
    104 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder
    kolla med en lokal smedja/svetsare om inte han kan sno ihop nåt skåp. Det finns ju Harvia rökskåp för varmrökning. Själv har jag ett som min far köpte på Coop Forum för många år sedan, ser ut som en bastukamin... kanon gott med rökt lax etc.

10. 2009-01-01 23:19

Forumgud Medlem: nov 2004
    Stockholm
    1 704 inlägg
    Gillad 20 gånger
    16 bilder
    Hej Hemmakatten,

Jag har en bok som heter "Rökning av fisk och kött, Hobbyrökning och teknisk rökning" av Bengt-Arne Schatz, ISBN 91-46-14985-6 från 1993.

Den är på dryga 100 sidor och täcker varm- och kallrökning, ritningar på hobbyrökugnar + en del tips på rökning av fisk och kött. Det finns tom en ritning på en kallmurad rök av lecasten, som lär gå att stapla ihop på nolltid.

Köp den eller långtidslåna den av mig! Jag planerade att bygga en rök på landet för många år sen men intresset tröt. Det blir för liten användning för min del under några få sommarveckor så det får vara som det känns just nu.

PMa mig vid intresse.

11. 2009-01-02 10:52

Hemmakattens avatar
    Stockholm
    7 784 inlägg
    Gillad 360 gånger
    45 bilder
    Nu har jag läst tråden om rökar som immobil länkade till, den var mkt matnyttig. Tack!

Vi vill ha en rök där man eldar, inte en rökgenerator även om det verkar praktiskt på många sätt.

Tack, classeclas, jag lånar gärna din bok, PMar dig.

12. 2011-09-19 23:15

Nykomling Medlem: jul 2008
    Stockholm
    21 inlägg

9 bilder
    Såhär byggde jag min rök i helgen, yttermått är 80*80cm på skåpet. röret är ca 160cm. luckan till eldstaden fick jag från lokala sotaren, eldstaden är murad av byggmax murblock 9*19*59cm.
    rök1.jpg (1084 visningar)  

rök2.jpg (1122 visningar)  

13. 2012-08-12 14:32

Nykomling Medlem: jun 2008
    Västernorrland
    36 inlägg

2 bilder
    Blir fundersam. För era varmrökar. Använder ni röken från själva brasan för rökningen?
    Är det inte bättre med tät stålplåt i "taket" på eldstaden, röklådan ovanpå, sen lägger man alspån, enris ovanpå stålplåten inne i rökhuset och låter värmen "rökutveckla" spånet/enriset?
    då kan man ju ha separat skorsten till själva eldstaden och då inte behöva vara noggran med vad man eldar med, kan ju t.o.m elda "skitvirke" och skräp i det fallet. Fördelen är väl även att risken att man tänder på röklådan blir mindre.
    Ser man t.ex finska röktunnor man kan köpa i handeln har de den principen.

14. 2012-08-21 23:19

WHY
    Nykomling Medlem: apr 2011
    älvsborg
    26 inlägg

jag byggde en plåt låda 40x40 ifyrkant och 60 cm högoch stoppade i en elgrilltändare och lägger rökspånen rätt på slingan funkar fint ,har rökt fisk å kyckling

Liknande ämnen

1. Kall källare
    av petelars i forum Miljö & hälsa
  2. Kall bastu
    av lidgren i forum El
  3. Jordkällaren för kall
    av basshunter i forum Isolering
  4. Kall vindsluckan
    av husloppan i forum Tak & vind
  5. kall ställa ett hus
    av sagatess i forum Värme allmänt