12 961 läst · 4 svar
13k läst
4 svar
Injustering Kroll alloljebrännare
Jag har en Kroll kg/ub 100 som jag behöver justera in. Någon som har erfarenhet av det och vilka justeringar som är lämpliga? Just nu är primärluften /tryckluftsregularorn strax under 0.5 och brännarjusteringen på ca 14. Har ingen lukt men tycker det ryker ganska mycket. Rökgastermometer visar bara 100 grader, vilket verkar vara lite lågt. Sotaren säger att runt 150 bör det isf vara. Någon som har tips och idéer?
vad har du för panna
ev måste du sätta in ett extra rör i pannan som du kommer att få att glöda
så du får en varmare och bättre förbränning samt du borde nog bara ha 0,2 bar på luften ca det beror på vilket munstycke mm eller mycket mera effektutag etc
ev måste du sätta in ett extra rör i pannan som du kommer att få att glöda
så du får en varmare och bättre förbränning samt du borde nog bara ha 0,2 bar på luften ca det beror på vilket munstycke mm eller mycket mera effektutag etc
Varför ska du hålla på med sådan här olaglig skit. Forumet får ju en töntfaktor som hindrar folk att komma hit.
Här är ett forum som passar till olagligheter: https://www.flashback.org/index.php
Servrarna ligger utomlands så vad som helst kan skrivas.
Här är ett forum som passar till olagligheter: https://www.flashback.org/index.php
Servrarna ligger utomlands så vad som helst kan skrivas.
Sluta snacks en massa skit
Vad är det som är olagligt. .????
Du bara förutsätter en massa som du kan ha fel om samt ge dej inte in i saker som du inte fattar.
Jag eldar med kroll och cleanburn samt eldar med helt biologisk bränsle för rena dinobrännare är jävligt svåra att ställa in samt dom funkar jävligt dåligt på olika bränsle kvaliteter
Vad är det som är olagligt. .????
Du bara förutsätter en massa som du kan ha fel om samt ge dej inte in i saker som du inte fattar.
Jag eldar med kroll och cleanburn samt eldar med helt biologisk bränsle för rena dinobrännare är jävligt svåra att ställa in samt dom funkar jävligt dåligt på olika bränsle kvaliteter
Tack för svaret. som du skriver är brännaren till för att köra miljöbränsle/bioolja och inte spillolja som johanpelle förutsätter. Det är därför jag skriver frågan här, för att få ett seriöst svar.
Det är en gammal panna, Danterm DV120 från 1970 talet. Jag har haft en kille inne och justerat, det verkade vara bra förbränning men efter några veckor började det ryka in, vilket orsakades av beläggningar i pannan av obränd bioolja.
Rökgastemperaturen är strax över 100 grader vilket är för lite. Pga av att termostaten i kroll bränaren hängt upp sig använder jag nu den vanliga bränaren och eldningsolja, och vips så är rökgaserna 140-150 grader och ingen oförbränd olja i pannan.
Har oxå läst om något rör som går att sätta in för att få bättre förbränning.
Det är en gammal panna, Danterm DV120 från 1970 talet. Jag har haft en kille inne och justerat, det verkade vara bra förbränning men efter några veckor började det ryka in, vilket orsakades av beläggningar i pannan av obränd bioolja.
Rökgastemperaturen är strax över 100 grader vilket är för lite. Pga av att termostaten i kroll bränaren hängt upp sig använder jag nu den vanliga bränaren och eldningsolja, och vips så är rökgaserna 140-150 grader och ingen oförbränd olja i pannan.
Har oxå läst om något rör som går att sätta in för att få bättre förbränning.