Svara Nytt ämne
  1. 2009-01-22 16:40
    Svara | #1

Daniel_Ns avatar
    Moderator Inloggad Medlem: sep 2005
    Skåne
    4 986 inlägg
    Gillad 229 gånger
    156 bilder

Möbelhjul

Jag söker möbelhjul och ställen att införskaffa dem på. Bakgrunden är att jag behöver 4 hjul till ett soffbord, se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/moebels...-soffbord.html

Hjulen bör vara så små som möjligt, men inte så små att de inte går att dra över typ en kinamatta. Gärna så diskreta som möjligt, helst ska man se så lite som möjligt av dem. Gärna i rostfritt.

Funderingar på hjul, och var jag kan leta mottages tacksamt
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-01-22 17:45
    Svara | #2

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Antar att det är de där roll on-hjulen du menar. De såg rätt mysko ut faktiskt. De stora byggde 9mm. Kan det vara något?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-01-22 17:50
    Svara | #3

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 986 inlägg
    Gillad 229 gånger
    156 bilder
    Mr Handyman skrev Visa original
    Antar att det är de där roll on-hjulen du menar. De såg rätt mysko ut faktiskt. De stora byggde 9mm. Kan det vara något?
    Hmm...rool-on känner jag inte igen. Menar de som kallas tubhjul på sidan 5 i http://www.tellus.se/produkter/desig...lus_Design.pdf. artikelnr 16163+64 samt 16740 och tillhörande tabell.

4. 2009-01-22 18:28
    Svara | #4

Mr Handymans avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    Stockholms län
    2 890 inlägg
    Gillad 9 gånger
    37 bilder
    Jag menar dem. Tyckte de såg ut som roll on-behållare. Det var ett hittepå.

5. 2009-01-22 18:36
    Svara | #5

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 986 inlägg
    Gillad 229 gånger
    156 bilder
    Mr Handyman skrev Visa original
    Jag menar dem. Tyckte de såg ut som roll on-behållare. Det var ett hittepå.
    oj...nu känner jag mig lite lätt retarderad, och inget bra att skylla på har jag heller....

på tal om tellus hjul, är det någon som har erfarenhet av svängbara hjul med infästningen centrerad rakt över navet, och inte bredvid (som det ser ut på kundvagnshjul) för exemepl se sidan 21. De ser lite annorlunda ut, men jag undrar hur bra de är på att svänga och köra runt med? Inte för att bordet ska köras runt jättemycket med, men iallafall..

6. 2009-01-22 20:56
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: nov 2004
    48 år
    Stockholm
    1 291 inlägg
    Gillad 10 gånger
    38 bilder
    Alltså, hjulcentrum måste vara offset från vridcentrum, annars funkar det inte annat än med manuell handpåläggning, och vem vill springa runt med böjd rygg och vrida hjul. Så antingen är det så att de på s21 är den raka fasta varianten av den på s20 eller så vet dom något som inte vi vet
    Ibland är billigt bra, .... fast varför chansa ;)

7. 2009-01-22 23:08
    Svara | #7

Daniel_Ns avatar
    Skåne
    4 986 inlägg
    Gillad 229 gånger
    156 bilder
    geschwint skrev Visa original
    Alltså, hjulcentrum måste vara offset från vridcentrum, annars funkar det inte annat än med manuell handpåläggning, och vem vill springa runt med böjd rygg och vrida hjul. Så antingen är det så att de på s21 är den raka fasta varianten av den på s20 eller så vet dom något som inte vi vet
    OK, nu slutar jag snart läsa den här tråden, känner mig bara dummare o dummare. Givetvis är det som du säger, att de ej är vridbara. De såg bara så vridbara ut på bilden.... O sen tänkte jag inte längre...

Liknande ämnen

1. Möbelhjul?
    av Linisen_01 i forum Möbelsnickeri