13 388 läst · 39 svar
13k läst
39 svar
Misstänker mögel, vad göra?
Sida 1 av 3
Hej!
Jag och min familj bor i ett hyrt hus. Det är torpargrund och en del som är tillbyggd mera modernt. Vet inget om byggen så kan inte ge mer detaljer..
Vi har länge varit sjuka, särskilt min sambo och även barnen. Symtomen är skrämmande lik de som uppkommer när man läser om mögel.
Vi känner ingen lukt.
Vad kan vi göra?
Har ringt Anticimex men priser på uppemot 10´ för kontroll av huset funkar inte. Husägaren kommer knappast att stå för det och själv har jag inte råd med det.
Mögelhund?
Har kollat efter hemtester att köpa och testa själv men vet inte hur tillförlitligt det är?
Uppskattar alla råd och tips!!!
Jag och min familj bor i ett hyrt hus. Det är torpargrund och en del som är tillbyggd mera modernt. Vet inget om byggen så kan inte ge mer detaljer..
Vi har länge varit sjuka, särskilt min sambo och även barnen. Symtomen är skrämmande lik de som uppkommer när man läser om mögel.
Vi känner ingen lukt.
Vad kan vi göra?
Har ringt Anticimex men priser på uppemot 10´ för kontroll av huset funkar inte. Husägaren kommer knappast att stå för det och själv har jag inte råd med det.
Mögelhund?
Har kollat efter hemtester att köpa och testa själv men vet inte hur tillförlitligt det är?
Uppskattar alla råd och tips!!!
Eller också frågar jag på ett forum efter alternativ som kan kosta mindre pengar men ge ett tillförlitligt resultat innan jag tar ett beslut?cecar33 skrev:
Nej jag har inte gjort det. Vad är fastighetsägarens ansvar? För vi har ju inget konkret att gå på mer än att vi ständigt är sjuka och att huset är byggt på ett av de mest mögelfarliga sätten enligt vad jag läst mig till.GoForIt skrev:
Därför är jag rädd att han kommer att vägra att bekosta något då risken är att han kan få betala för renovering med mera.
Kort sagt behöver jag mer kött på benen så att fastighetsägaren inte KAN vägra så att säga. Så jag letar efter saker jag kan göra själv och till rimliga kostnader innan jag kan ta upp det med ägaren och utföra eventuella åtgärder.
Jag är ingen expert i ämnet, men fastighetsägare som hyr ut bostäder måste ju tillse att de inte är hälsovådliga att bo i, att ventilation fungerar och är kontrollerad m.m.
Ring till kommunen och beskriv situationen och fråga om de kan hjälpa er med mätning och kontroll. I synnerhet om barn är inblandade så har kommunen ett särskilt ansvar och brukar reagera.
Visar mätning/kontroll att något är galet så går ju en kopia till fastighetsägaren, och då kan ni ju med stöd av kommunen kräva åtgärder.
Det är inte mycket du kan göra själv i sådana här frågor.
Möjligen kan du starta en tråd här i forumet gällande de misstänkta riskkonstruktioner som du uppfattar att huset har.
Ring till kommunen och beskriv situationen och fråga om de kan hjälpa er med mätning och kontroll. I synnerhet om barn är inblandade så har kommunen ett särskilt ansvar och brukar reagera.
Visar mätning/kontroll att något är galet så går ju en kopia till fastighetsägaren, och då kan ni ju med stöd av kommunen kräva åtgärder.
Möjligen kan du starta en tråd här i forumet gällande de misstänkta riskkonstruktioner som du uppfattar att huset har.
Tack för tipsen!GoForIt skrev:Jag är ingen expert i ämnet, men fastighetsägare som hyr ut bostäder måste ju tillse att de inte är hälsovådliga att bo i, att ventilation fungerar och är kontrollerad m.m.
Pratade just med miljö och hälsa på kommunen och fick beskedet att jag måste gå via fastighetsägaren för att få en utredning, utredningen skall bekostas av fastighetsägaren.
Vägrar han och mycket starka indikationer finns kan kommunen hjälpa till att tvinga fram en utredning.
Grejen är att jag inte vill bli osams med fastighetsägaren, iallafall inte innan jag VET att det finns mögel i huset.
Ett tecken på mögel är att lukten sätter sig i kläderna ganska snabbt.
Du själv som bor i huset märker förmodligen inte detta eftersom du har vant dig men utomstående märker ofta lukten.
Fråga personalen på dagis eller andra som du känner om dom märker någon lukt från dina/barnens kläder.
Hur blir hälsan när ni varit bortresta en längre tid tex semester på annan ort ? Om ni då märker en påtaglig skillnad till det bättre kan detta också vara en indikation på ett "sjukt" hus.
Du själv som bor i huset märker förmodligen inte detta eftersom du har vant dig men utomstående märker ofta lukten.
Fråga personalen på dagis eller andra som du känner om dom märker någon lukt från dina/barnens kläder.
Hur blir hälsan när ni varit bortresta en längre tid tex semester på annan ort ? Om ni då märker en påtaglig skillnad till det bättre kan detta också vara en indikation på ett "sjukt" hus.
Vi har inte märkt någonting sådant. Ingen reaktion utifrån på dålig lukt utom från sambons mamma som dock är överkänslig, hypokondrisk och allmänt opålitlig..roland53 skrev:Ett tecken på mögel är att lukten sätter sig i kläderna ganska snabbt.
Kan inte direkt svara på hälsa när vi rest bort. Men det känns alltid som att man mår bättre när man inte är i huset, som att luftvägarna blir öppnare. Sommartid när dörrar och fönster är öppna så är ingen sjuk utan det börjar ungefär när hösten kommer och pågår till vår/försommar. Ständiga sjukdomar som avlöser varandra. Allergiliknande symtom och plus det alla vanliga sjukdomar som kommer med barn på dagis. Vi får precis allt och det är aldrig så att ingen är sjuk. Det är väldigt jobbigt och mängder med sjukhusbesök och läkarundersökningar för alla familjemedlemmar de senaste åren ger egentligen inget mer än svar på "normala" sjukdomar. Men att vi får precis allt kan ju bero på nedsatta immunförsvar pga mögel? Måste kollas upp iallafall för det här kan inte fortsätta.
Blir man sjuk av sånt också alltså?roland53 skrev:
Ursäkta min dåliga pålästhet, har bara kollat runt kring mögel men det kan alltså finnas fler bovar i dramat?
Hittade en firma i närheten som utför besiktningar.
Klipper ut ur beskrivningen:
"Vid besiktningen, som tar mellan två och fyra timmar, letar vi bland annat efter fukt, röta, mögel och träskadeinsekter. Vi ser också över huset rent byggnadstekniskt. Fasad, tak och alla tillgängliga utrymmen som är krypbara och kan nås via befintliga öppningar undersöks, exempelvis torpargrunder, källare, vrår och vindar."
Kan man hitta allt farligt vid en sådan besiktning?