Svara Nytt ämne
  1. 2011-01-04 16:18
    Svara | #1

Nykomling

Dimension takstolar??

Hej!
    Ska göra en utbyggnad med tak upp till nock (se bild) där punkt C är en limträbalk och punkt B är en innervägg (45*95)
    Visst borde det räcka med 220*45 K?? istället för limträstolar om man kör cc60
    Snözon 2,0 Egentyngd 0,5kN/m2(plåt,isolering, inv. beklädnad)

Å går det att få tag i så långa (7,3m) eller kan man skarva på B-punkten
    Har försökt hitta någon bra sida här på nätet för dimensionsberäkning men inte lyckats

//Christer
    Takkonstruktion.jpg (131 visningar)  

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-01-04 16:26
    Svara | #2

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad
    B-punkten är ett dåligt ställe för skarv, ty där är ett böjmoment-maximum.
    Att skarva vid (1/3 avståndet mellan B och A) ifrån B, tror jag blir bästa. Om jag inte minns fel.

Enligt träguiden verkar 45x170 K24 räcka:
    http://www.traguiden.se/TGtemplates/...ntextPage=1465
    Den som vet mest, gissar minst !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-01-04 17:10
    Svara | #3

Senior medlem
    Men om man gör B som en bärande innervägg är det väl inget böjmoment-maximum? Eller har jag missuppfattat nåt?

4. 2011-01-04 17:22
    Svara | #4

Ola78s avatar
    Senior medlem
    Går du in på http://www.byggbeskrivningar.se så finns det ett dimensioneringsprogram där som faktiskt inte är så illa.

5. 2011-01-04 23:55
    Svara | #5

Forumgud
    Kertubalkar är ett alternativ, kolla in www.moelven.se, här finns beräkningsprogram för dessa balkar. Det beräknar även limträbalken i nocken åt dig. Men det är ett stort tak, så ett alternativ är att skippa nockbalken och ha två mindre balkar lite högre upp än B- väggarna går, även detta kan man laborera med i programet.
    Det är inte en nackdel att ex takstolarna blir ca 300x45, då får man plats med den isolering som krävs.

6. 2011-01-05 00:02
    Svara | #6

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad
    Crebel skrev Visa original
    Men om man gör B som en bärande innervägg är det väl inget böjmoment-maximum? Eller har jag missuppfattat nåt?
    Jag uppfattade inte att TS undrade över balk A, B och C, utan att TS ville veta dimensionen och skarvningsläget på takbjälkarna (takstolar typ) som ligger ovan.
    Den som vet mest, gissar minst !

7. 2011-01-05 00:30
    Svara | #7

Senior medlem
    Mikael_L skrev Visa original
    Jag uppfattade inte att TS undrade över balk A, B och C, utan att TS ville veta dimensionen och skarvningsläget på takbjälkarna (takstolar typ) som ligger ovan.
    B var tydligen en innervägg, även om det inte framgick av bilden...

8. 2011-01-05 12:41
    Svara | #8

Nykomling
    Har bra koll på limträbalken A (moelvens pogram) och innerväggen B
    Så det är själva "takstolen" jag undrade över.
    //Christer

9. 2011-01-05 22:37
    Svara | #9

Forumgud
    Takstolen räknas väl ut med samma program och då är det kertu eller limträ som gäller, jag rekomenderas att inte ha B som bärande, bättre att ha ett tak som bär sig själv så kan man göra som man själv vill sedan. Om B skalll vara bärande så måste man börja beräkna bjälklaget under också då det är detta som skall hantera kraften.

10. 2011-01-06 01:56

Nykomling
    Ser inte riktigt vad man kommer att ha för nytta av 1 rum på 65m2

//C

11. 2011-01-06 10:43

Nykomling
    Så här ser hela projektet ut (streckade väggarna är utbyggnaden)

/C
    Nya fasadplan(rad).jpg (103 visningar)  

Nya plan(rad).jpg (55 visningar)  

12. 2011-01-11 09:56

Fullvärdig medlem
    Jag ställer mig utanför diskussionen runt dimensionering och rumsdisposition men det är inga problem att beställa 220*45 i den längden.
    Mvh Tommy

13. 2011-01-17 16:52

volvos avatar
    Forumgud
    I BKR (boverkets konstruktionsregler) 2:5 står det att:
    "En konstruktion skall projekteras och utföras av kompetent personal på ett fackmässigt sätt"

Det kan ju bli svårt att hävda att man som lekman som dimensionerat något med hjälp av ett program på internet kan anses som en kompetent konstruktör.
    Jag anser att denna typen av dimensioneringar skall utföras av utbildade byggkonstruktörer som har klar för sig all prblematik kring, inte bara balkens hållfasthet, utan även infästningar och övriga byggnadens dynamiska påverkan.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

14. 2011-01-19 09:52

Moderator
    Håller med Volvo. Som privatperson kan man använda beräkningsverktyg på nätet för att bilda sig en uppfattning om vad som går att göra, eller blir rimligt. Det är ju synd om man ritar en tillbyggnad där det bara blir någon dryg meter takhöjd under en balk rakt igenom rummet.

Men för den slutliga konstruktionen måste man ta till en riktig utbildad konstruktör. I princip skall det inte gå att komma förbi samrådsmötet i bygganmälans processen om man inte har godkända konstruktionsritningar. I praktiken verkar det fullt möjligt att bygga ett ruckel utan att bryta mot bygglovet.

Liknande ämnen

1. beräkning av dimension takstolar
    av husabergrobin i forum Lösvirke & timmerhus
  2. Dimension på takstolar
    av Niklas_d i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Takstolar, dimension
    av Niklas_d i forum Lösvirke & timmerhus
  4. Dimension på virket till takstolar?
    av hakaninorr i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Dimension på virke takstolar.
    av GR_B i forum Småhus, garage, friggebod, m m.