Svara Nytt ämne
  1. 2009-08-02 00:21

Forumgud Medlem: jul 2007
    Bohuslän
    2 552 inlägg
    Gillad 135 gånger
    172 bilder
    estwing skrev Visa original
    japp men på ramen på sidorna kan du ej spika en syll på bara 45 mm underlag.
    förstår du?
    Du menar utefter kortsidorna där det inte finns golvreglar 60cc som stödjer upp. Kan hålla med i viss mån, men har faktiskt aldrig varit med om hus med denna typ av syll, har alldrig satt dubbla stående reglar på en torparrund även om syllen varit 120 eller 145. Är mycket intresserad av hur man gör större bjälklag på plitntar då jag skall göra det själv om ett tag. Hållfasthetsmässigt är det inga problem att väggreglar som endast nedåt vilar på 45mm (enkel stående). 120mm stående är mer för isoleringen än för hållfastheten.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-08-02 00:33

Forumgud Medlem: apr 2008
    västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    pbengtsson skrev Visa original
    Du menar utefter kortsidorna där det inte finns golvreglar 60cc som stödjer upp. Kan hålla med i viss mån, men har faktiskt aldrig varit med om hus med denna typ av syll, har alldrig satt dubbla stående reglar på en torparrund även om syllen varit 120 eller 145. Är mycket intresserad av hur man gör större bjälklag på plitntar då jag skall göra det själv om ett tag. Hållfasthetsmässigt är det inga problem att väggreglar som endast nedåt vilar på 45mm (enkel stående). 120mm stående är mer för isoleringen än för hållfastheten.
    där skall man kortla på 60c/c.

bra att ha dubbla då tyngden ligger där.
    annars kortla som jag sa på 60 c/c

mvh
    snickar estwing
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-08-02 00:41

Bohuslän
    2 552 inlägg
    Gillad 135 gånger
    172 bilder
    En fundering då det ligger på plintar, skall ramen vara i tryckt?. Den är ju mer exponerad från undersidan. Förr målade man dessa med cuprinol (grön). Men det finns kanske inte att få tag i.

4. 2009-08-02 01:36

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    En fundering då det ligger på plintar, skall ramen vara i tryckt?. Den är ju mer exponerad från undersidan. Förr målade man dessa med cuprinol (grön). Men det finns kanske inte att få tag i.
    nej det behövs inte.
    du makadam iserar gö under.
    sen drar du dit en 1"4" i tryckt under varje golvregel så du kan lägga asfaboarden på...

mvh
    snickar estwing

5. 2009-08-02 14:40

Junior medlem Medlem: apr 2009
    Västra Götaland
    57 inlägg

31 bilder
    Tack för alla svar!

Nu har jag gjort en Sketchup på hela bjälklaget. Ska jag kortla även inne i bjälklaget? Hur mycket i så fall? c/c 600? Asymmetriskt?

Har jag uppfattat det rätt att jag sätter en 22*95 under golvbjälkarna att lägga i skivor av asfaboard i och sedan 195 isolering? Jag tänkte lägga plankgolv direkt på golvbalkarna. Behöver jag någon typ av vindpapp på ovansidan också? Hur lägger jag den om jag inte har något under golvet?

Hur gör jag med asfaboarden där det är plintar? Den borde väl inte ligga direkt på plint (fukt?)?

Eller ska jag spika på någon slags läkt en bit upp på golbalkarna att lägga asfan på?
    bjälklag1.jpg (584 visningar)  

bjälklag2.jpg (727 visningar)  

bjälklag3.jpg (309 visningar)  

Senast redigerad av Fetkubrick 2009-08-02 14:47

6. 2009-08-02 23:41

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    ja du lägger asfa rakt på plinten helt oki.
    bra att du gjorde som jag sa angående kortlingarna på gavlarna, helt korrekt.
    ja du måste kryssa bjälklaget.
    gör 2 rader i ditt fall c/c mellan plint å plint..

mvh
    snickar estwing

7. 2009-08-02 23:43

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    du får gärna hjälpa mig hur man använder sketchup...
    data e mitt sämsta kunnande....

8. 2009-08-02 23:52

Västra Götaland
    57 inlägg

31 bilder
    Inga problem. Bara PM:a...

9. 2009-08-04 00:37

Bohuslän
    2 552 inlägg
    Gillad 135 gånger
    172 bilder
    En lära en gång var att välja något tjockare isolering än bjälklaget, alternativt spika läkten för asfaboarden på insidan av reglarna. Tror det var men giltligt för äldre isolering som kunde sjunka ihop med tiden, men tror inte det gäller dagens produktion. Men ett alternativ till asfaboard är oljeimpregnerade masonitskivor (6mm?). Dessa är betydligt styvare och bågnar inte efter en tid lika mycket som asfaboard. Dessa är dyrare men enklare att hantera då de är färdigkapade för trossbotten. Jag skulle nog kört dessa vid ett nybygge idag. Får intrycket att asfaboard bångnar efter ett tag nedåt.

10. 2009-08-04 02:28

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    En lära en gång var att välja något tjockare isolering än bjälklaget, alternativt spika läkten för asfaboarden på insidan av reglarna. Tror det var men giltligt för äldre isolering som kunde sjunka ihop med tiden, men tror inte det gäller dagens produktion. Men ett alternativ till asfaboard är oljeimpregnerade masonitskivor (6mm?). Dessa är betydligt styvare och bågnar inte efter en tid lika mycket som asfaboard. Dessa är dyrare men enklare att hantera då de är färdigkapade för trossbotten. Jag skulle nog kört dessa vid ett nybygge idag. Får intrycket att asfaboard bångnar efter ett tag nedåt.
    asfaboarden har ett annat syfte med.
    mössen, dom käkar inte i tjäran...
    den kommer ej att bågna heller...

mvh
    snickar estwing

11. 2010-04-28 07:54

Västra Götaland
    57 inlägg

31 bilder
    Hej! Nu har huset växt lite och långa spännvidden är 4 m, jag ska INTE använda skruvlimmat golvspån. Enligt tabell från träguiden är spännvidden inte OK. Jag fulräknade lite på nedböjningen vid punktlast 100 kg och den skulle bli 4.8 mm, rekommenderat är 1.5 mm.

Är det någon som har 4 m spännvidd 45x220 med plankgolv? Hur mycket gungar det? Kan man leva med det i en sommarstuga? Tveksamt?

Finns det något sätt att förstyva bjälklaget så det funkar ändå? Jag har läst lite om att man kan skruvlimma strimlor av k-plyfa längs bjälkarna för att styva upp? Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och göra en plintrad till?

12. 2010-05-21 22:55

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    Fetkubrick skrev Visa original
    Hej! Nu har huset växt lite och långa spännvidden är 4 m, jag ska INTE använda skruvlimmat golvspån. Enligt tabell från träguiden är spännvidden inte OK. Jag fulräknade lite på nedböjningen vid punktlast 100 kg och den skulle bli 4.8 mm, rekommenderat är 1.5 mm.

Är det någon som har 4 m spännvidd 45x220 med plankgolv? Hur mycket gungar det? Kan man leva med det i en sommarstuga? Tveksamt?

Finns det något sätt att förstyva bjälklaget så det funkar ändå? Jag har läst lite om att man kan skruvlimma strimlor av k-plyfa längs bjälkarna för att styva upp? Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och göra en plintrad till?
    hej.
    kul att du vart igång... när kan *läraren* visa mig hur man jobbar med sketchup? hahaha
    mvh
    estwing
    mvh estwing

13. 2010-05-21 22:57

västra götalands
    1 852 inlägg
    Gillad 116 gånger
    273 bilder
    krysskortlade du 2 rader?
    mvh estwing

14. 2013-08-04 18:32

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    178 inlägg

22 bilder
    Hur blev det till slut?
    Kryssade du med kottlingar som estwing tyckte?
    Hur gjorde du med trossbotten, isolering och själva bärlisterna för trossbotten?

Vad tycker ni övriga... är detta ett "rätt" sätt att bygga ett bjälklag till en sommarstuga på 35m2 med väggar av 120 och ryggåstak av 220?

Behövs inte bärlinor? Skulle helst slippa att ha så låga plintar då bärlinorna då kommer komma under marknivå. Huset måste ner så lågt som möjligt och nära mark.

Vid läggning av plankgolv, typ furu 25x120. Bör man under skruvlimma 22mm golvspån under?

Liknande ämnen

1. Plintgrund
    av Stefan_i_Sthlm i forum Grund & markarbeten
  2. plintgrund
    av ulfi i forum Grund & markarbeten
  3. Plintgrund
    av odsmal i forum Grund & markarbeten