Byggahus.se
Jag är just i startgropen på att köpa mitt första hus och då man inte varit med om det tidigare så är man lite fundersam på kostnader och dylikt vid en kommande besiktning av huset jag funderar på att köpa.

Vad kostar det ungefär att anlita en besiktningsman?
Mäklaren har inte själv någon besiktning av huset att visa. Bör de ha det ??
Huset är endast på 74 kvadratmeter och har 3 rum och kök, direktverkande el, men med en vedspis i köket. Plåttak och torpargrund.

Med vänlig hälsning!

Dalkarlen

Mellan 7.000 och 9.500 kr. Ju större kedja, ju dyrare. Besiktningsmannen ska vara certifierad eller auktoriserad av SBR ( http://www.bygging.se/ ) och ha ansvarsförsäkring. Ring och prata med några stycken. Det är viktig att du förstår vad han/hon säger så du kan tillgodogöra dig informationen sedan.

Att gå med på besiktningen är ett utmärkt sett att lära känna sitt nya hus.

Mäklarens besiktning är ändå inget att ha, en egen är mycket bättre + att man är med.

Är det många budgivare som i Stockholmsområdet: Skriv kontrakt först och besiktiga sedan, men med öppen klausul att kunna kliva av om besiktningen visar mer fel än du mäktar med.
I områden utan många köpara kan det vara en fördel att besiktiga först. Då är det mycket lättare att pruta på allvar sedan.

det bästa med besiktningen som du betalar många sköna tusenlappar för är att den är friskriven med ungefär följande text;

"besiktningen sträcker sig inte lika långt som den undersökningsplikt som köparen har"

så även om du har gjort en besiktning så är det du som har fullt ansvar ;-)

Nanny Fine
BorgP skrev:
Mäklarens besiktning är ändå inget att ha, en egen är mycket bättre + att man är med.

Mäklare gör inga besiktningar.

Nanny Fine skrev:
Mäklare gör inga besiktningar.
Ordmärkning. Den av mäklaren/säljaren beställda besiktningen .... ;)

6.800kr kostade besiktningsmannen från Anticimex som vi använde oss av. Väl värd "investering".

Ingick då även en elbesiktning?

Protte

prototypen skrev:

Protte
Nej, det hade jag faktiskt önskat. För jag tänkte inte ens på det då (man är mest inställd på att leta fukt osv) och har nu insett att vi faktiskt inte har t.ex. JFB (något som jag nästan tog för givet).

Nanny Fine
BorgP skrev:
Ordmärkning. Den av mäklaren/säljaren beställda besiktningen .... ;)

Jag vet, förlåt.... Kunde inte låta bli.....Att märka på ord är det enda nöjet man har ibland..... =D

prototypen skrev:

Protte
Varken el, vvs, radon, ev uthus/garage, granskning av juridiska handlingar, ingen korrekt genomgång av ev ventilation, skorsten. Eget vatten/avlopp/brunn

Allt sådant är saker man bör kolla upp själv eller anlita någon extra besiktning. Eller så gör man en korrekt jordabalksundersökning

• Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
kinglolle skrev:
Eller så gör man en korrekt jordabalksundersökning
Vad är en jordabalksundersökning? Anlitar man folk för detta, eller vad? Finns friskrivningar vid en sådan undersökning också?

Raceman skrev:
Vad är en jordabalksundersökning?
Certifieringen finns inte längre.

Raceman skrev:
Vad är en jordabalksundersökning? Anlitar man folk för detta, eller vad? Finns friskrivningar vid en sådan undersökning också?
Det finns några men tyvärr rätt få besiktningsmän i Sverige som både har kompetensen och har korrekt ansvarsskydd. Men några finns och dessa gör alltså en undersökning i enlighet med det som en köpare bör undersöka. I teorin har man då undersökt på ett sådant sätt att övriga ev fel kan anses vara dolda såvida det inte är en direkt miss av besiktningsmannen som då istället täcks av dennes försäkring.

De avtal jag sett har inte innehållit några konstiga friskrivningar. Det enda är väl att garantin på besiktning oftast är 2 år och i nåt fall jag sett endast 1 år medan säljarens ansvar vid ett dolt fel t.ex är mer långtgående än så

kinglolle,
Intressant, det finns alltså företag som gör sådana besiktningar med rätt ansvar, men de är få. Har du möjligtvis koll på vilka de är, eller var man kan få tag på dem?

Det enda större bolaget som gör det med korrekt ansvarsskydd är mig veterligen Densia (www.densia.se) sedan finns enskilda besiktningsmän och småbolag som har kompetensen däremot kan inte jag deras avtal med sitt försäkringsbolag. Hos oss finns tyvärr ingen i Jämtland t.ex som har kompetensen utan jag brukar tipsa om olika aktörer men det gör att man själv är tvungen att vara aktiv och välja ut vad som behöver undersökas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.