71 910 läst · 20 svar
72k läst
20 svar
Kostnad för besiktning av hus/villa
Sida 1 av 2
Jag är just i startgropen på att köpa mitt första hus och då man inte varit med om det tidigare så är man lite fundersam på kostnader och dylikt vid en kommande besiktning av huset jag funderar på att köpa.
Vad kostar det ungefär att anlita en besiktningsman?
Mäklaren har inte själv någon besiktning av huset att visa. Bör de ha det ??
Huset är endast på 74 kvadratmeter och har 3 rum och kök, direktverkande el, men med en vedspis i köket. Plåttak och torpargrund.
Med vänlig hälsning!
Dalkarlen
Vad kostar det ungefär att anlita en besiktningsman?
Mäklaren har inte själv någon besiktning av huset att visa. Bör de ha det ??
Huset är endast på 74 kvadratmeter och har 3 rum och kök, direktverkande el, men med en vedspis i köket. Plåttak och torpargrund.
Med vänlig hälsning!
Dalkarlen
Mellan 7.000 och 9.500 kr. Ju större kedja, ju dyrare. Besiktningsmannen ska vara certifierad eller auktoriserad av SBR ( http://www.bygging.se/ ) och ha ansvarsförsäkring. Ring och prata med några stycken. Det är viktig att du förstår vad han/hon säger så du kan tillgodogöra dig informationen sedan.
Att gå med på besiktningen är ett utmärkt sett att lära känna sitt nya hus.
Mäklarens besiktning är ändå inget att ha, en egen är mycket bättre + att man är med.
Är det många budgivare som i Stockholmsområdet: Skriv kontrakt först och besiktiga sedan, men med öppen klausul att kunna kliva av om besiktningen visar mer fel än du mäktar med.
I områden utan många köpara kan det vara en fördel att besiktiga först. Då är det mycket lättare att pruta på allvar sedan.
Att gå med på besiktningen är ett utmärkt sett att lära känna sitt nya hus.
Mäklarens besiktning är ändå inget att ha, en egen är mycket bättre + att man är med.
Är det många budgivare som i Stockholmsområdet: Skriv kontrakt först och besiktiga sedan, men med öppen klausul att kunna kliva av om besiktningen visar mer fel än du mäktar med.
I områden utan många köpara kan det vara en fördel att besiktiga först. Då är det mycket lättare att pruta på allvar sedan.
det bästa med besiktningen som du betalar många sköna tusenlappar för är att den är friskriven med ungefär följande text;
"besiktningen sträcker sig inte lika långt som den undersökningsplikt som köparen har"
så även om du har gjort en besiktning så är det du som har fullt ansvar ;-)
"besiktningen sträcker sig inte lika långt som den undersökningsplikt som köparen har"
så även om du har gjort en besiktning så är det du som har fullt ansvar ;-)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Ingick då även en elbesiktning?
Protte
Protte
Varken el, vvs, radon, ev uthus/garage, granskning av juridiska handlingar, ingen korrekt genomgång av ev ventilation, skorsten. Eget vatten/avlopp/brunnprototypen skrev:
Allt sådant är saker man bör kolla upp själv eller anlita någon extra besiktning. Eller så gör man en korrekt jordabalksundersökning
Det finns några men tyvärr rätt få besiktningsmän i Sverige som både har kompetensen och har korrekt ansvarsskydd. Men några finns och dessa gör alltså en undersökning i enlighet med det som en köpare bör undersöka. I teorin har man då undersökt på ett sådant sätt att övriga ev fel kan anses vara dolda såvida det inte är en direkt miss av besiktningsmannen som då istället täcks av dennes försäkring.Raceman skrev:
De avtal jag sett har inte innehållit några konstiga friskrivningar. Det enda är väl att garantin på besiktning oftast är 2 år och i nåt fall jag sett endast 1 år medan säljarens ansvar vid ett dolt fel t.ex är mer långtgående än så
Det enda större bolaget som gör det med korrekt ansvarsskydd är mig veterligen Densia (www.densia.se) sedan finns enskilda besiktningsmän och småbolag som har kompetensen däremot kan inte jag deras avtal med sitt försäkringsbolag. Hos oss finns tyvärr ingen i Jämtland t.ex som har kompetensen utan jag brukar tipsa om olika aktörer men det gör att man själv är tvungen att vara aktiv och välja ut vad som behöver undersökas