Byggahus.se
Hej, ska försöka förklara detta så gott det går.

Genom en privat försäljning har jag fått erbjudande att köpa ett hus ifrån en gård. Stycka av tomten och behålla huset alltså.
Bonden ska behålla marken runt omkring.
Men, huset då alltså. Det är antagligen byggt runt 1900. Torpagrund, träbyggnad med dubbelknäckt sadeltak (vet inte vad det heter). Det sitter en vedeldad panna i keramik och med fläktar som är ca 15-20år gammal. Vattenburen värme. Tre kakelugnar som för tillfället inte går att elda i. Orsak okänd.
2vånings på ca 90kvm idag med massor av stora garderober. Senast någon gjorde någon slags renovering va nån gång på 70-talet med tanke på tapeterna. Badrum och kök är helt utanför banan och måste bytas helt.
All el är ojordad vad jag vet.
Nybytt hydrofon några år tillbaka.
Kök på bägge våningarna.
Falurödfärg och ingen synlig röta på panelen, tegeltak utan mossa.
Ja, det är väl vad jag kommer på just nu...

Vad bör man annars tänka på innan man ens börjar diskutera pris?

Min tanke är att kunna renovera i princip hela huset för ca 400k

100 x 2 för kök + badrum/tvättstuga tex...

Låter inte helt olikt vårt hus, det är på 230 kvm, är från 1920-talet och var endast renoverat en gång och det såg ut som att det var på 60-talet. Hittills har vi:

Installerat jordvärme
Snickeribyggt kök med nya vitvaror
Ny el från mätaren och ut i hela huset
Ny vvs
Flyttat vedspis + renoverat rökkanal
Gjort om 1500 kvm potatisåker till gräsmatta
Tilläggsisolerat vinden med 15 cm ekofiber
Ytrenoverat 1 våning, 1 halvklar

Har två kakelugnar som kommer att renoveras i framtiden och den enda stora kostnaden som är kvar är byggande av nytt badrum. kommer göra allt själv i badrummet och räknar med att hamna på 60-80 tkr i material.

Vi har lagt cirka 400 tkr hittills och av detta stod jordvärmen för 150 tkr. Frånsett el, värmepumpsinstallation och skorstensrenoveringen har vi gjort allt själva, annars hade vi nog hamnat på långt över miljonen.

Vi lade stor möda på att hitta en besiktningsman som var duktig på gamla hus. Utan hans i princip invändningsfria besiktning hade vi aldrig vågat köpa. han gav dessutom massor av bra tips på hur man skulle utföra renoveringen och inte minst vad man skulle akta sig för.

Redigerat:
Renovera kan bli kostsamt!
Beror lite på hur mycket du gör själv och vilken standard du vill uppnå.
Bad 100- 200k
kök 100- 200k
el ???
...

Jag skulle nog säga efter tre renoveringar att det Du ska tänka på är att ALLT tar minst 3 ggr så lång tid som man tror och att riva i gamla hus är precis som att riva i en gammal bil, man hittar det ena efter det andra som ingen kunde tro var möjligt :eek:
Jag skulle också tänka på att det kommer att kosta pengar, tid, energi och muskelvärk under lång, lång tid samt att man vänjer sej vid att det är betongdamm och sågspån i maten :surprised:
Det är bra med en budget men den kommer knappast att hålla om Du inte tar dej tid att alltid vänta på bästa köpläget för allting och det är svårt, speciellt om man renoverar ihop med en hustru av nåt slag :p
Men det är kul som fan och man lär känna sina släktingar och vänner allt bättre under arbetets gång och man förvånas ibland av vad man kan fixa ihop me frugan trots att ingen av oss är i byggbranchen :wow:
Som ett exempel kostade vårt kök allt mellan 55 000 och 145 000 för samma utförande beroende på tillverkare, så är det hela tiden med allt.

Lite bilder på huset...

Står att jag har laddat upp bilderna, men inga kommer fram ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.