Byggahus.se
Fick ca 1 m massiv bänkskiva i ek över när vi var klar med köket.
En fråga som kanske inte passar här. Kan man använda dem som skärbräde, eller?
Man ser aldrig någon av ek i affärerna, bara bok eller björk :-/

Det måste väl funka extra bra eftersom ek är så hårt. Jag kan tänka mig att det inte finns i affärerna för att det är dyrt helt enkelt.

De gjorde vi av den biten jag sågade ur för vasken.. Snyggade till den körde med överhandsfräsen o fick till en snygg kant på den... Sen oljade jag in den med solrosolja. Vill ju inte gärna använda vanlig träolja till en skärbräda.. ;) ;)

Ek är olämpligt som skärbräda då garvsyran kan ge viss påverkan på mat. Dock är det nog inget större problem -- jag gjorde en skärbräda i ek till mamma för några år sen och hon har aldrig klagat ;-). Paraffinolja är rätt olja att använda till en skärbräda.

En skiva på 1 m kan också användas som bordsskiva till ett mindre bord, typ ett barbord, eller till ett par vägghyllplan om du klyver den (jag gissar att den är 60 eller 80 cm djup).

Jag gjorde en snabb sökning på nätet och hittade ett antal skärbrädor i ek (bl.a. från Anders-Petter som är ett känt märke för kökstillbehör), så helt fel material kan det inte vara. Det låter ju dock rimligt att garvsyran skulle kunna påverka maten, men den korta exponering som maten får vid tillredningen gör mig tveksam till om det verkligen märks.

Jag hittade också denna information från Wikipedia som säger att Röd Ek ska undvikas p.g.a. stora porer i träet som kan främja bakterietillväxt, men detta gäller sannolikt inte för vanlig ek.

Säkrast är väl att köpa en skärbräda och använda ekskivan till något annat roligt snickeriprojekt.

Lite OT men apropå inlägget ovan så byggde jag en pall av min svågers "rest". Skojigt och snickra lite när man har chansen.

Zephir

I restaurangkök är endast bok tillåtet trä som ytmaterial för matlagning, Det gäller även skärbrädorna. Bok är det enda träslag som är kemisk neutralt. Tänk på glasspinnarna.
Ek är surt och bildar en massa otäckheter i kontakt med matvaror.

Anders Petter känt märke? Snarare duktiga förpackare av diverse köksutrustning från olika asiatiska tillverkare. Heter säker Knud Preben i Danmark och Antti Pekka i Finland.

:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.