Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-04-02 11:50
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: sep 2005
    57 inlägg

8 bilder

Köksbänk i furu?

Hej,
    köksplaneringen har nu nått bänkskivestadiet... Vi vill ha en mörk bänkskiva i trä. Har tittat på valnöt men pga priset går det bort (verkar gå på åtminstonde 10000 för runt 5m totalt, tillkommer sen underlimmning också). Har också sett rökt ask vilket är fint. Det ska vara billigare men verkar inte helt lätt att få tag på just nu. Frågan är om man kan använda furu istället? Hur mycket sämre i kvalitet än ask är det map vattentålighet, känslighet osv? Jag tror att brunbetsad, vaxad furu skulle bli väldigt lik rökt ask och det skulle inte bli så dyrt. Eller är gran eller björk bättre?
    /ola

2. 2006-04-02 12:07
    Svara | #2

Re: Köksbänk i furu?

Furu är inte vidare lämpligt då det är väldigt mjukt, björk skulle väl gå men är oxå ganska mjukt.

Kolla in hårdheter på träslag här:http://www.triken.se/diverse/hardhet_i_tra.htm
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

3. 2006-04-02 12:10
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: sep 2005
    57 inlägg

8 bilder

Nä det verkar ju inget vidare. Det kanske går att betsa ekskivor till nån mörkare nyans?

4. 2006-04-02 18:32
    Svara | #4

Illunions avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    209 inlägg

2 bilder

Ask är ett av de hårdaste materialen som bänkskivor tillverkas i.
    Vanlig oljad ask är gannska gulaktig, nästan som Furu fast med mycket mera liv i.

Vågar påstå att listan som Pappskallen länkade till inte är korrekt; Ask är ett H-e att såga i jämfört med tillexempel Ek. Bok är även det märkbart mycket svårare (hårdare) att arbeta i än Ek.

Några bekanta fällde en enorm fura ute i skogen och la in en 50mm massiv Planka i köket.
    Hela bänkskivan är alltså En Enda bit!

5. 2006-04-02 19:40
    Svara | #5

Illunion skrev

Några bekanta fällde en enorm fura ute i skogen och la in en 50mm massiv Planka i köket.
    Hela bänkskivan är alltså En Enda bit!
    Visst, det är inga konstigheter jag har två st. bord tillverkade på det viset, det är dock ganska stora risker att det vrider/slår sig.

Vet inte huruvida listan stämmer men jag googlade och hittade två andra sajter som visade samma resultat, är dock ingen jätteexpert själv.
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

6. 2006-04-02 22:42
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    178 inlägg

12 bilder

bänkskivor i ask är på extrapris på Silvan i veckan som kommer.

ska du ändå betsa vore det kanske ett alternativ för att få en färg som liknar rökt ask.

min bänkskiva i rökt ask är från ''dansk formpladeindustri'' via tibrokök, de har rökt ask i sortimentet.

7. 2006-04-02 22:49
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    185 inlägg

Träslaget Merbau är åt det mörkare hållet ligger väl i samma prisklass som Ek, men jag måste säga att 5m Valnöt för 10000 lät rätt ok, beroende på tjocklek

Ett inlägg i hårdhets debatten:

Enligt: *http://www.lovtrainstitutet.se/traslagsinfo/

EK * Brinell: 6.4-6.6 på ändytan och 3.4-4.1 på längsytan vid 12% fuktkvot

ASK *Brinell: 6.5 på ändytan och 3.0-4.1 på längsytan vid 12% fuktkvot

Bok *Brinell: 7.2 på ändytan och 2.7-4 på längsytan vid 12% fuktkvot

/M

Liknande ämnen

1. Köksbänk med mosaik??
    av Fatboymos i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Köksbänk vid fönster
    av Charisma i forum Kök
  3. Köksbänk på väggen