Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-05-03 10:15
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: feb 2006
    Skåne
    977 inlägg
    49 blogginlägg

83 bilder

Epoq vs. IKEA

Jag har i helgen monterat mitt första Epoq-kök i sommarstugan (allmo vit) och tänkte dela med mig lite av erfarenheterna. Jag har ett IKEA-kök hemma i stan som jag monterat och här följer lite punkter, skillnader och likheter, plus och minus.

Köken är lite olika ihopplockade, Ikea levererar en stomme per kartong, epoq är mer uppdelade, det fungerar utmärkt eftersom en skåpssida till ett bänkskåp är likadan oavsett om skåpet är 30 eller 80 cm brett. Lite olika "tänk" men båda funkar bra. Fler och lätthanterligare kartonger hos Epoq, mer översiktligt hos Ikea.

Förpluggade skåp hos Epoq var väldigt trevligt, en skåpsstomme tog tre minuter att montera i lugnt tempo, så är det faktiskt. Mycket beroende på att:

Bakstycken hos Ikea ska spikas fast, det är inte helt trivialt att få det perfekt, Epoqs ska man häfta med häftpistol. Jag suckade när jag såg det och funderade på hur jag skulle få fatt i en sådan, när jag konstaterade att Epoq skickat med en utmärkt häftpistol, med ett litet bleck till, för att man ska få rätt avstånd in på luckan när man häftar, superbra!

I Ikeas kök får man en beskrivning till varje del, hos Epoq får man en "bok" på ca 100 sidor med alla beskrivningar. Det är väldigt smidigt och den fick snabbt namnet "Bibeln". Å andra sidan fick man ingen video/dvd av Epoq, som hos Ikea.

Bonusskruvar får man med en påse från Epoq, de kallar det för "bra-att-ha-påse" och det är utmärkt, alla som byggt kök vet att man garanterat kommer att behöva göra små modifieringar, och det blir mycket lättare när de levererar ett stort antal extraskruvar.

Benen är lika bra på båda köken, gör det mycket enklare att få till det snyggt än att behöva bygga sockel.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker att Epoq var lite mer genomtänkt än Ikea, men man ska även komma ihåg att jag inte var total nybörjare nu, vilket även det underlättar. Hittar man ett Epoq-kök man verkligen gillar behöver man i alla fall inte oroa sig över att det skulle vara sämre än Ikea när det gäller smarta lösningar vid monteringen, hoppas det kan hjälpa någon...

2. 2006-05-03 15:53
    Svara | #2

jessicaodannes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: mar 2006
    347 inlägg

11 bilder

Re: Epoq vs. IKEA

Vi håller på och tittar runt för att bestämma vad vi ska ha för kök. Dock så valde vi bort Epoq på en gång för att vi hört en del ofördelaktiga saker om dem samt för att vi trodde att det var dålig kvalitet. Men så är inte fallet eller? Berätta hur du (eller någon annan) uppfattar kvaliten på Epoq jmf mot Ikea.

Jag får för mig att Ikea är bäst av "lågprisköken" då de har störst volym och således kan hålla ner priset men ändå behålla kvaliten. Har jag fel?
    För mig är "lågprisköken" Ikea, Epoq, Kvik, Noblessa samt Home.
    Någon som har fakta? Jag har som sagt ingen aning om hur det är utan har bara haft en viss uppfattning.
    Läs om vårt bygge på www.dromhusihuddinge.blogspot.com

3. 2006-05-04 10:19
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: jun 2003
    Stockholms län
    510 inlägg
    Gillad 1 gånger
    45 bilder

Uppriktigt sagt så tror jag att Epoq och Ikea är samma kök. Nästan allt stämmer överens och på Epoq säger dom att man utan problem kan sätta på IKEAs luckor. Alla mått är identiska på skåpen och på prislistorna är tillochmed de tecknade bilderna på skåpen likadana.

4. 2006-05-04 12:48
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: feb 2006
    Skåne
    977 inlägg
    49 blogginlägg

83 bilder

Eftersom vi var intresserade av en "lantlig" look på köket i sommarstugan och tyckte att vit pärlspont skulle vara trevligt så fanns det ju några olika att välja på. Epoq har ju Allmo Vit och om man jämför det med Ikeas Ståt Vit så är skillnaden enorm. Ikeas ger ett oerhört plastigt och tråkigt intryck och det var aldrig aktuellt.

Köken idag verkar vara ungefär som att köpa bil idag, alla bilar håller lika bra och ser helt ok ut, man betalar för det lilla extra och så för märket, vilket förefaller ologiskt när det gäller kök som ändå bara den initierade procenten kan se skillnad på (ja, vi som hänger på ett sånt här forum tillhör dem, även om vi tror att vi är normala...).

Kvaliteten på stommar, gångjärn osv har jag svårt att uttala mig om när jag precis byggt, men det verkar vara som någon påpekar - ungefär samma...

Jag har bara positiva erfarenheter av Epoq när det gäller saker som service och leveransprecision, vi fick alla grejerna den dag de lovade och ingenting var fraktskadat.

Liknande ämnen

1. Epoq-luckor på IKEA-stommar
    av Cineos i forum Kök
  2. Kombinera Ikea och Epoq?
    av 62_an i forum Kök
  3. skillnad i material Ikea-Epoq?
    av AKTIVERAMERA i forum Kök