Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-22 00:41
    Svara | #1

FSS
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2006
    278 inlägg
    Gillad 3 gånger
    65 bilder

Siemens vs Bosch?

Vad är skillnaden?

Är det så att Siemens profilerar sig som ett dyrare alternativ än Bosch? (Likt Electrolux vs Husqvarna) Eller Är det tvärtom? Vilket är dyrmärket? =)

2. 2007-09-22 14:23
    Svara | #2

lastkajs avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2004
    1 392 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder
    Jag har för mig att Gaggenau är dyrmärket - de andra är likvärdiga.

AEG, Elektro Helios, Electrolux, Husqvarna är i princip samma innehåll. Elektro Helios är billighetsmärket, Husqvarna dyrmärket o AEG o Elektrolux är mellanmärken.

3. 2007-09-22 18:27
    Svara | #3

znos avatar
    zno
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    Stockholm
    438 inlägg
    Gillad 3 gånger
    37 bilder
    Gaggenau är som sagt "dyrmärket" i den koncernen, men som du inledningsvis påpekar så profilerar sig Siemens som ett dyrare, "mer designat", alternativ till Bosch (det är i alla fall vad jag blivit itutad av allehanda kökstillverkare).

Jämför t.ex. priset på dessa två identiska microvågsugnar:
    http://www.tretti.se/hf_26056eu
    http://www.tretti.se/hmt_9656eu

4. 2007-09-23 20:07
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: sep 2006
    627 inlägg

3 bilder
    Vi köpte Siemens. Just de vitvaror vi tittade på var snarlika, endast mycket små detaljer skilde mellan Bosch och Siemens.
    Priset var även i stort sett samma. Jag fick förklarat att Siemens och Bosch är samma maskiner, men att Siemens är mer
    uppdaterade rent designmässigt.
    Min bror (som är köksmästare) hävdar att Bosch är det dyrare alternativet och det bästa, vilket jag inte kunde upptäcka när vi tittade på modeller.

5. 2007-09-23 20:20
    Svara | #5

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 417 inlägg
    Gillad 1 326 gånger
    187 bilder
    Den som betalat lite mer för X vill nog gärna hävda att X är bättre än Y trots att det egentligen är så att X=Y.

Att tex köpa Gaggenaus kyl/frys för helintegrering/inbyggnad när man kan köpa exakt samma produkt från Siemens eller Bosch..... inte så listigt.

6. 2007-09-23 21:45
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: feb 2006
    Skåne
    977 inlägg
    49 blogginlägg

83 bilder
    Vi köpte boschs induktionshäll som var EXAKT samma modell tekniskt som siemens, fast vi tyckte boschs var snyggare för att den var lite renare, inte några extra ritade ringar för att markera mitten på plattan

Det var samma beskrivning till båda, det enda som var skillnad i beskrivningen var webbadressen på sista sidan... en till bosch-hushall.com eller siemens-hushall.com

7. 2007-09-24 09:02
    Svara | #7

Nykomling Medlem: jul 2007
    Bosch och Siemens är vad jag kan se exakt likadana. Det enda som skiljer är designen.

8. 2007-09-26 14:32
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: jun 2007
    stockholm
    55 inlägg

43 bilder
    gaggenau= dyrast /lyx
    Siemens= dyrare mellanklass
    Bosch=billigare/mellan mellanklass
    kort o gott!

9. 2007-09-27 10:04
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: sep 2007
    Östergötland
    53 inlägg

Det är ju inte heller endast priser som skiljer. E-lux och Husqvarna har ju olika designlinjer, så det är ofta genom att se till vilken design man tycker är snygg och vilka funktioner man vill ha, som man kan profilera in sig till ett märke. Elektrohelios är ju lite mer "basic" i sin designlinje än både e-lux och husqvarna. Så stirra dig inte helt blind på priset. Ofta är innehållet detsamma men de billigare innehåller färre komponenter som tex varmluft, elektronisk styrning mm. Ju mer lull lull desto dyrare. Gå på de funktioner och den design du vill ha först och främst.

10. 2007-09-27 13:09

Senior medlem Medlem: feb 2006
    Skåne
    977 inlägg
    49 blogginlägg

83 bilder
    Här är en bild på de två hällar jag valde mellan. Då skiljde det 1000 kr, nu skiljer det mer. Det är väl smaken som är som baken, i det här fallet var jag nöjd, för jag tyckte boschen var snyggare, och den var även billigast.

Senast redigerad av yens 2007-09-27 13:10 Anledning: sr

Liknande ämnen

1. Varning för Bosch-Siemens reparationer
    av Silur i forum Vitvaror
  2. Bosch/Siemens diskmaskiner med zeolite
    av marfons i forum Kök
  3. Siemens och Bosch
    av JF. i forum Kök
  4. Induktionsspis, Bosch och Siemens
    av kokkelimokk i forum Kök
  5. Siemens vs Bosch
    av MathiasS i forum Kök