Svara Nytt ämne
  1. 2007-09-06 08:46
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: apr 2005
    54 inlägg

6 bilder

Svårt brända ugnsplåtar

Vet inte om jag hamnat rätt med denna frågan här men jag provar..
    Vi köpte en ny spis igår av en kille som tagit över ett kaffe.
    Rostfri Bosch-spis med varmluftsugn, problemet är att kaffe-ägaren har använt ugnen för att baka i dagligen och han har nog aldrig rengjort varken ugn eller tillhörande plåtar någon gång under 2 års tid.
    Har hitills använt 2 sprayburkar ugnsrengöring från Mr Muscle men bakplåtarna som givetvis är gråa är fortfarande väldans sketna och innbrända.
    Finns det någon som vet något bra medel som man kan typ blanda med vatten och lägga dem i någon balja för att lösa upp detta med??
    Tacksam för hjälp/ Alex
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-09-06 11:26
    Svara | #2

fresves avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2005
    37 år
    Jönköping
    1 493 inlägg
    Gillad 17 gånger
    195 bilder
    Hörde att man kan rengöra grillgaller med att lägga dem i en sopsäck med lite vatten och såpa i, och sedan låta de ligga något dygn i påsen ute i solen. Kanske funkar?? Lycka till!
    / Fredrik
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-09-06 11:28
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 815 inlägg
    Gillad 374 gånger
    45 bilder
    Är det inte billigare o vettigare att köpa nya plåtar?

4. 2007-09-06 12:48
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: apr 2005
    54 inlägg

6 bilder
    Hemmakatten skrev Visa original
    Är det inte billigare o vettigare att köpa nya plåtar?
    Med tanke på att varje plåt kostar drygt 460kr st så e inte valet svårt..Lägga nästa 2 lax på plåtar å galler eller lägga lite tid på fråga runt och sen åtgärda felet..

Skall prova tipset ang sopsäckarna..eller om någon annan har mer förslag??

5. 2007-09-06 13:42
    Svara | #5

Nykomling Medlem: okt 2006
    49 inlägg

Hej

Fick lite syratvätt till bilfäljar av en bilreckondfirma som jag tvättade grillen med i höstas.
    Efter 15minuter såg allt ut som nytt.

Mvh jens

6. 2007-09-06 14:00
    Svara | #6

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 815 inlägg
    Gillad 374 gånger
    45 bilder
    Rackarns vad dyrt det var. Då förstår jag att du vill försöka göra ren plåtarna.

7. 2007-09-06 14:27
    Svara | #7

pinebars avatar
    Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholm
    2 820 inlägg
    Gillad 8 gånger
    59 bilder
    Mr Muscle i stora mänger och låt det gärna ligga på i flera timmar. Gärna med lite värme också. Så rengjorde jag ett antal plåtar för länge sedan. Jag insåg inte ens att de var grå förrän efter ett par tre behandlingar. Men varje MrMuscle behandling tog bort lite till för mig. Till slut var plåtarna rätt OK, men kanske inte jättesnygga.

8. 2007-09-06 19:44
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: aug 2006
    892 inlägg

10 bilder
    Hade samma problem med en begagnat ugn. Inte rengjord sen Dackefejden.
    Min lösning var att lägga plåtarna och allt annat innanmäte som gick att få loss i en plastpåse, sedan dränka allt i ugnsrengöring, knyta till påsen och ut på balkongen i 36 timmar. Fram med en hällskrapa (en sån där med barberblad...) och gnugga loss skiten. Sedan upprepa behandlingen. Funkade över all förväntan. Se till att påsen verkligen är försluten så att medlet stannar kvar.

9. 2007-09-06 19:54
    Svara | #9

Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: mar 2007
    43 år
    Gävleborg
    2 882 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 36 gånger
    3 bilder
    Att lägga plåtarna i vatten med en rätt hög koncentration av t.ex maskindiskmedel eller kaustiksoda skall vara bra har jag hört.

Men, det blir inte helfräscht igen av någon metod.
    Jag - en landsbygdstaliban

10. 2007-09-06 20:55

Totte_Ss avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2003
    Kalmar
    925 inlägg
    Gillad 22 gånger
    15 bilder
    Om du inte blir nöjd med dina rengöringsförsök och fortfarande vill hålla i slantarna, så snackar du lite diskret och fint med grabbarna på lokala återvinningsstationen och kollar om du kan leta efter plåtar bland de återlämnade ugnarna. Ta med en tumstock bara så du får rätt bredd. Här på min lokala återv.station går det bra att ta ett galler eller en plåt om man behöver.
    Jag vet att man inte får göra så bla bla...

11. 2007-09-06 21:12

it-snubbens avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: jan 2007
    45 år
    Västernorrland
    1 748 inlägg
    Gillad 8 gånger
    126 bilder
    Lägg plåten i en plastpåse som är stor nog att den kan knytas igen. Häll upp lite ammoniak i en liten skål, lägg in denna i påsen tillsammans med plåten och knyt igen ordentligt. Vänta några timmar. Ta ur plåten och torka bort smutsen.

Observera att plåten inte ska ligga i ammoniaken. Det är ångorna som löser upp smutsen så att den blir lätt att torka av. Andas inte in ångorna, det är definitivt inte en trevlig upplevelse

12. 2007-09-07 09:24

Gudfader Medlem: nov 2003
    6 665 inlägg
    Gillad 128 gånger
    1 bilder
    ammoniak är bra mot fett men inte så effektiv mot inbränt och förkolnat fett och socker.
    Jag brukar testa brunsåpa av den tjockare krämiga sorten på alla svåra fläckar och iblant funkar det över förväntan ( tog bort kåda från byxor, gammal färg från mässinghandtaget ).
    Smörj en tjock lager på ytan, täck med plast/ stoppa i plastpåse och ha tålamod. Om det ger något resultat efter en natt så låt såpan verka litet till.
    Annars kan man bränna bort inbränt fet och socker i höga temperaturer ca 500grader om man har möjlighet till det.... dock ej gasolbrännare för plåtar kan bli skeva av ojämn uphetning.
    Dom fläckar som är kvar efter sån behandling kan man inte göra mer åt. Plåten är ju ren och missfärgningar får man leva med .
    gaia

Liknande ämnen

1. Var det svårt att välja?
    av nettan0 i forum Hustillverkare
  2. Svårt att få lån?
    av mmonika77 i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Svårt?
    av Rena i forum Vatten & avlopp
  4. Oj va svårt de är...
    av mammut i forum Värme allmänt