Svara Nytt ämne
  1. 2007-03-21 23:18
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jul 2006
    75 inlägg

1 bilder

Gammaldags skafferi

Jag har tänkt bygga ett gammaldags skafferi. Hade bara tänkt ha normal ventilation, räknar med att det blir ok kylning stor del av året och när det är för varmt får jag ha känsliga matvaror i kylen istället. Det är en norrvägg som vetter mot skogen så det kommer inte att bli mycket direkt solljus på skafferiet.
    Finns ett litet fönster där också.
    Något speciellt jag bör tänka på? Normal isolering mot yttervägg och normal innerväggsisolering inåt?
    Ska man ha en mekanisk fläkt eller bara en som går att öppna och stänga?

Någon som byggt något sådant?
    Tacksam för alla tips :-)
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-03-22 18:30
    Svara | #2

75 inlägg

1 bilder

Ingen?

OK, kanske ingen som har byggt. Någon som kan komma med någotsånär kvalificerade gissningar?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-03-22 21:42
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: sep 2006
    1 345 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder
    När vi byggde om ett kök
    så använde vi ett ventilations hål
    som gick ut i väggen.
    Så det blev svalare i skåpet.

Mvh Putte

4. 2007-03-23 10:12
    Svara | #4

Totte_Ss avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2003
    Kalmar
    918 inlägg
    Gillad 21 gånger
    15 bilder
    I ett gammaldags skafferi sitter det definitivt ingen fläkt, då är man inne på nåt helt annat.
    Om du ska bygga skafferiet i ett befintligt hus så skall nog ytterväggarna hålla normal standar för en yttervägg, med isolering och annat. Bygg ditt skafferi, gärna i norr till nordost. Ta upp ett ventilationshål upptill i skafferiet, antingen vanlig tallriksventil, eller nåt snyggare om du hittar. Kan vara bra att se till att ha metallnät på båda sidor av hålet så inte fåglar och möss kommer in den vägen.(är otrevligt med fåglar kan jag garantera!) Se till att du har någon form av ventilationshål in till skafferiet från insidan av huset oxå om dörren råkar bli väldigt tät och bra. Förslagsvis på gammaldagsvis med ett antal stora borrhål i nederkant på dörren.
    Ska du göra lite extra kan du ju isolera skafferiets väggar mot insidan av huset, bara för att utjämna temperaturen lite, annars tror jag du kan nöja dig med panel på insidan av stommen så får du en isolerande luftspalt som isolerar en del. Pynta och gör fint med en spetsgardin för fönstret och kantband på hyllorna. ;-)
    Räkna inte med att ha kylvaror i permanent i skafferiet, de hör hemma i kylskåpet. Däremot fukt och grönsaker och torrvaror och konserver funkar riktigt bra i skafferiet. Under den svala årstiden går det bra att i tex i samband med kalas förvara tårtor och störa matfat där i väntan på servering, dvs inom ett dygn kanske. Annars blir det överlag för varmt i skafferiet även med ventilation på vintern.

Ett tips är att montera in ett par termometrar både upptil och nertill när det är klart och logga dina temperaturer i relation till utetemperaturen så du har lite koll. Lycka till, det är ett riktigt bra utrymme att ha, och inte behöver det bli dyrt heller. Jag byggde mitt ca 100*100*60 av 45*45 reglar. När det byggs om blir det lite större och med 45*70 reglar, (lite litet dörrhål i dag). Jag har pärlspont i köket så det kläddes med det. jag fuskade med elfahyllor på insidan, men det gjorde jag med tanke på att det skall byggas om, och då har jag provat ut hur hyllorna skall se ut när jag bygger snyggare med konsoler och hyllplan av trä. Kommer sätta panel även på insidan då, har jag inte idag.
    Senast redigerad av Totte_S 2007-03-23 10:21

5. 2007-03-23 23:22
    Svara | #5

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 780 inlägg
    Gillad 358 gånger
    45 bilder
    Riktigt bra råd frånTotte!

6. 2007-03-24 11:32
    Svara | #6

75 inlägg

1 bilder

Absolut!

Jag håller med! Det var ju ungefär så jag tänkte göra. Bodde i lägenhet med tallriksventil i skafferiet och det fungerade finfint.

Smart tips med termometrarna. Man kan ju köpa en billig ute-innetermometer på Classe eller Biltema och låta ute-sensorn hänga vid golvet och innedelen på översta hyllan.

7. 2007-03-26 12:43
    Svara | #7

Robert_Marias avatar
    Forumgud Medlem: dec 2004
    Västmanland
    2 233 inlägg

17 bilder
    Det kan bli svårt att få en relativt sval miljö om man har golvvärme. Med det sagt att alla som ska bygga och har funderingar på att ha ett gå-in skafferi kanske ska tänka till och inte lägga golvvärmeslingor just där skafferiet ska vara, iaf om man tänkt sig ha golvvärme.

Liknande ämnen

1. Skafferi
    av Halmstadtjej i forum Planlösningar
  2. Gammaldags skafferi
    av Eda i forum Kök
  3. Skafferi
    av valfrid i forum Ventilation