Svara Nytt ämne
  1. 2011-10-15 14:05
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2010
    Norrköping
    174 inlägg

13 bilder

Vilken köksfläkt ska jag köpa? (125mm anslutning)

I huset som nu byggs så ska vi köpa till en köksfläkt.
    Det vi vet hittills är att köket är relativt litet 15kvm, fläkten ska vara 80-90cm bred och att anslutningen är 125mm.
    Prisklass 3000-5000kr

Frågor
    1. De flesta fläktar verkar ha en anslutning som är 150mm, man får ju då ha en omkopplare som tydligen är ganska vanligt. Men det jag undrar är om fläkten tappar mkt kapacitet samt om den kan föra mer oväsen om man har en omkopplare.

2. Vi har tittat en del på vertikala fläktar just eftersom att de är väldigt snygga. Hur är det med kapaciteten?

3. Någon sa att om man har 125mm anslutning så passar det inte bra till vertikala fläktar just, de kräver större anslutning. Kan det ligga något i det?

4. Vi har tittat på dessa, fördelar och nackdelar med dom?
    http://www.tretti.se/vitvaror/koksfl...x-vertical-500
    http://www.tretti.se/vitvaror/koksfl...ke-glassy-90-2
    http://www.tretti.se/vitvaror/koksfl...enje-dvg8645ax
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-10-17 19:05
    Svara | #2

Norrköping
    174 inlägg

13 bilder
    Lyfter.
    Verkligen tacksam för hjälp här!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-10-17 21:46
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2008
    Västra götaland
    291 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Varför bara 125 om det är nytt?

4. 2011-10-18 07:35
    Svara | #4

Norrköping
    174 inlägg

13 bilder
    cullberg skrev Visa original
    Varför bara 125 om det är nytt?
    Det är så det byggs.
    Det verkar som att det rentav är väldigt vanligt att det byggs med 125 röranslutning som jag har förstått det. Stämmer detta?

5. 2011-10-18 07:41
    Svara | #5

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Du kan köpa precis den fläkten som du vill ha. Man köper en adapter till övergången. Ljudmässigt märker man inget. Även om fläkten har lite större stos, kommer den att fungera galant. Det blir lite högre hastighet i spirot, men eftersom den är inbäddar i isolering dämpas oljudet. Det blir motorn som ska väsnas. Inte luften!
    Stör det dig, satsa på en tystare fläkt.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

6. 2011-10-18 08:13
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2008
    Västra götaland
    291 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    ett 125 rör har ju en begränsing på ca 450 kubik/h medans ett 160 lätt kan dra igenom 7-800 kubik/h.
    Så dom flesta fläktarna kommer fungera bra.

Tänkt däremot på precis som med alla fläktar att det handlar om att sätta på den i god tid, så att det hinner bli lite undertryck i rummet. Sätt alltså på den innan du börjar steka.

7. 2011-10-18 19:38
    Svara | #7

Norrköping
    174 inlägg

13 bilder
    BigGitt skrev Visa original
    Du kan köpa precis den fläkten som du vill ha. Man köper en adapter till övergången. Ljudmässigt märker man inget. Även om fläkten har lite större stos, kommer den att fungera galant. Det blir lite högre hastighet i spirot, men eftersom den är inbäddar i isolering dämpas oljudet. Det blir motorn som ska väsnas. Inte luften!
    Stör det dig, satsa på en tystare fläkt.
    Du menar att en 125fläkt i ett 160rör inte väsnas mer än en 160fläkt i ett 160rör?
    Det är ju bra isåfall!

Vad har du att säga om prestandan på en vertikal kontra en traditionell?

8. 2011-10-18 19:39
    Svara | #8

Norrköping
    174 inlägg

13 bilder
    `ett 125 rör har ju en begränsing på ca 450 kubik/h medans ett 160 lätt kan dra igenom 7-800 kubik/h.
    Så dom flesta fläktarna kommer fungera bra.[/QUOTE]

Så om jag köper en fläkt med kapacitet op 800 kubik/h i mitt 125rör så kan den inte utnyttja sin fulla kapacitet, tolkar jag det rätt?

[/QUOTE]
    Tänkt däremot på precis som med alla fläktar att det handlar om att sätta på den i god tid, så att det hinner bli lite undertryck i rummet. Sätt alltså på den innan du börjar steka.[/QUOTE]

Tack för tipset

9. 2011-10-18 20:18
    Svara | #9

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    naggen skrev Visa original
    Du menar att en 125fläkt i ett 160rör inte väsnas mer än en 160fläkt i ett 160rör?
    Det är ju bra isåfall!

Vad har du att säga om prestandan på en vertikal kontra en traditionell?
    Vad väsnas mer. 2 tons bil eller 1 tons bil?
    Det är motorn och fläktens dämpning som avgör. Vertikal eller inte... Tekniska data avgör. En 200Watts motor är kraftigare än 100Watts. Kolla flödet den klarar av. Det börjar bli fler o fler som satsar på kolfilterfläktar.

Jag har för mig att numera står både flöde som "oljud" i den tekniska beskrivningen.
    Jag är en HAN.

10. 2011-10-19 11:17

Junior medlem Medlem: jul 2011
    Stockholm
    60 inlägg
    Gillad 4 gånger
    2 bilder
    Det är inte ens säkert att du får ut 450 kubik ur en 125-kanal.
    Räkna på att du förlorar ca 40 kubik/meter kanal. Varje böj räknas som en extra meter kanal och även takhuven som en extra meter. Det brukar inte vara några problem att komma upp i 5 meter, 2 böjar och en huv. Ta det gånger 40 så har du en effektförlust på 320 kubik/timme. Det här är ett väldigt förenklat resonemang eftersom du egentligen ska räkna på mottryck etc.

http://thermex.se/upload/File/Katalo...E_2011-web.pdf

På sida 148 - 149 har du tabeller och kan räkna på vilken effekt du kommer att få ut med 125-kanalen.

11. 2011-10-19 12:50

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Vi kan titta på en annan sak. Vad kräver Boverket med tanke på ventilation!

Tydligen ska man omsätta 0.5 husets volym i timmen.
    D.v.s. om huset är på 130 kvm och 2,5 till tak = 130*2,5=325/2=162,5 kubik meter i timmen!

Varför skulle man ha 3 gånger effektivare köksfläkt? Enligt mig, bör man nöja sig med en fläkt, som klarar av att slänga ut föroreningar som uppstår vid matlagningen. Räcker det med 50m3 i timmen, kör jag med detta.
    Jag är en HAN.

12. 2011-10-19 17:19

Norrköping
    174 inlägg

13 bilder
    Hmm...jag har inte för avsikt att ge mig in i matematiska diskussioner.
    Jag vill egentligen bara har tips och råd på vad jag ska tänka inför fläktköpet.
    Vilka av fläktarna i första inlägget är bäst för min del tro?
    Och sedan det här med vertikala fläktar, hissa eller dissa?

13. 2011-10-19 19:28

Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Jag tycker du ska välja precis den, du tycker om. Jobbar den som lagar mat, skift, eller ska mat lagas av den ena medan den andra sover, välj en tystare. Om ni har sovrummet i närheten av köket. För oss var det viktigt med riktig belysning i fläkten. 2 styck 50Watts lampor har vi i våran. En gång hade vi en fläkt med vanliga lampor. Det var verkligen katastrof. Numera skulle jag satsa på en med halogen längst ute.
    Jag är en HAN.

Liknande ämnen

1. Anslutning av köksfläkt till gammal imkanal
    av Christian_l i forum Ventilation
  2. Var köpa anslutning för blandare?
    av gnilrub i forum Vatten & avlopp
  3. Vilken anslutning går in resp ut?
    av mliungman i forum Biobränsle