Byggahus.se
jag kommer ha 80 cm bänkskåp med en 60cm eller 80 cm häll

ovanför sitter ett 80 cm väggskåp. fläkten kommer sitta centrerad under väggskåpet.

om jag har en 80 häll och en fläkt som är 60cm eller 80 cm - kommer det då att se konstigt ut?

någon som har så och har en bild?

den fläkt jag hade tänkt finns inte i 80cm.

Om jag skulle göra om något i mitt kök skulle jag ha en bredare kåpa. Att ha en fläkt som är smalare än hällen måste vara ett utmärkt sätt att få os och fina fettavlagringar överallt där man inte vill ha det.......?

Fläkten skall naturligtvis vara lika bred eller helst bredare än hällen. Dels för att det annars ser konstigt ut, dels för orsaker som MathiasS nämde.

Fläkten skall sitta under skåpet säger du, och din fläkt finns inte i 80cm.
Finns den i 90cm kanske? Det kommer inte se konstigt ut om fläkten överlappar skåpen om den sitter undermonterad.

Som sagt... fläkten ska vara samma bredd som hällen eller bredare...

Finns den nu bara som 60 och ni tvunget vill ha den så kanske en lösning med ett 60 skåp för fläkten med en hylla på 20cm på vardera sidan kan vara en lösning och så köra med en 60 häll till detta...

...den enklaste lösningen om det inte finns rätt bredd på fläkten är väl att köpa en 60 häll och låta skåpen vara som dom är både uppe och nere?

jo ni har nog rätt

vill ha 80 cm häll men hade tänkte köpa fläkt från electrolux typ denna svart eller rostfri.

men de finns bara i 60 och 70 cm.

så jag får kanske välja annan fläkt.

Om du vill ha 80 häll för att du tycker 60 blir för trångt - kika på en induktion med 60 mått med "fria" zooner. Du kan placera grytor var du vill. Hällen känner av var grytan står. Tänker själv göra så.

JanneSjo skrev:
jo ni har nog rätt

vill ha 80 cm häll men hade tänkte köpa fläkt från electrolux typ denna svart eller rostfri.

men de finns bara i 60 och 70 cm.

så jag får kanske välja annan fläkt.
Eftersom du ska ha underbyggd, titta på Franke de har en supertunn med bredd 80cm som har fått väldigt bra testvärden.

Thermex och Miele har annars smidiga uttdragsfläktar som båda är mycket smäckra.
Båda har för bredden 90cm, och med ett bra drag. Fördelen med utdrag är ju att fläkten inte är ivägen när den inte används. :)

Hemmakatten
Vi har en utdragbar fläkt och jag kan inte förstå att inte fler personer har det. Helt underbart att kunna skjuta in fläkten när man vill och inte ha den i vägen. Dessutom slipper man all extra städning som de stora frihängande fläktarna medför.

är det bra utsug i utdragbar fläkt?

har kollat på några och fått känslan av att filtret blir mindra och mindre utsug - men det kanske inte är så i verkligheten?

en annan fundering kring utdragbar är om det finns mer ställen fett och sådant kladdar fast - typ i glidskenorna - eller om det inte är ett problem?

vilken utdragbar fläkt har ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.