Byggahus.se
Ville bara lämna en varning till alla som tänkt att renovera köket och funderar på att lägga pengarna på Electrolux vitvaror.

Vi renoverade vårt kök för ca fyra år sedan och nu har både häll och diskmaskin gått sönder. (Hällen var svindyr att reparera, diskmaskinen var bara dyr...) Att två saker går sönder så snart efter garantitiden går ut kan inte tolkas på annat sätt än att de gör så att produkterna håller i 3 år och sen skiter fullständigt i hur dom fungerar efter det. Efter kontakt med Electrolux kundservice och reklamationsavdelning har jag inte ens fått en ursäkt, utan bara ett kallt "Garantitiden har gått ut".

Så om ni ändå ska lägga pengar på att köpa märkesvaror, undvik i alla fall det som kommer från Electroluxkoncernen så kanske det håller i mer än fyra år.

:@

tyvär kommer mycket från den koncernen dom har många under märken.. kan ju vara så att det går i sönder bara.

Det var bättre förr! :D
Har ett kylskåp från 1900-frost som fortfarande funkar, inget krimskrams och kompressor med allt som hör till är byggt med rejäla grejor.
Tillverkarna har väl kommit på att man inte kan bygga saker som håller, då kan dom ju inte sälja lika mycket.

Men finns det något märke som håller nu förtiden ?
Tycker det mesta går sönder oavsätt märke.

legul skrev:
Men finns det något märke som håller nu förtiden ?
Tycker det mesta går sönder oavsätt märke.
Köp inte saker som är gjorda för konsumentmarknaden. Köp produkter som är riktade till professionella användare istället. Då får du kvalitét!

Detta gäller allt från möbler till verktyg och vitvaror.

Problemet är att man får jobba hårdare för att få tag på produkterna. De befintliga kanalerna för dessa produkter är ju ofta anpassade för företagskunder.

Jag beställde t.ex. bord och stolar (egentligen avsedda för offentliga miljöer) för ett tag sedan och fick själv sitta och leta reda på vem som var generalagent i Sverige, sedan fick jag kolla med generalagenten vem som var återförsäljare och slutligen fick jag ringa återförsäljaren och snällt fråga om det gick för sig att lägga en beställning. :rolleyes: (egentligen sålde de bara till företag)

Omständigt? Absolut! Men det var lätt värt det!

Vi köpte kyl och frys från Electrolux och båda gick sönder efter 3-4 år. Frysen gick inte att reparera. En viss tröst var att affären där vi köpte skåpen bjöd på en extra försäkring som räckte i fem år så det kostade oss inget att få det reparerat och utbytt. Givetvis hade E-lux bytt modeller så nu har vi olika utseende på kyl och frys. Det var så listigt gjort att det inte ens gick att sätta dörren på gamla frysen på den nya. Där försvann min lust att köpa E-lux igen.
Mitt förtroendet för ett annat svenskt "kvalitetsmärke" , Cylinda, står fortfarande och väger. Om tvättmaskinen håller ett tag till så tror jag på Cylinda. Annars går det bort då det varit flera dåliga diskmaskiner.

Två trådar i samma ämne? Tror du inte att budsakpet har gått fram, tänk om alla skulle skriva en varning varje gång något gör sönder, oavsett märke.. Ojoj.

J
Har två grannar som köpte helt nya Electrolux kök samtidigt för ungefär ett år sedan.

Sedan dess så har jag sett Electrolux servicebil på gatan i alla fall 20 gånger.

Det har tydligen nästa varit problem med allt från kyl, frys till spisar så varningen verkar befogad.

Min bänkdiskmaskin e-lux gick också sönder efter exakt två år. Hört andra med samma klagomål. Verkar tyvärr vara allmänt.

Aj fan...vi som tänkt oss detta...

Det här börjar bli ett jätteproblem...
För ett år sedan började vi titta på ny kyl och frys för dom gamla är dåliga (tempraturmässigt).
men vi har ännu inte vågat köpa något, vi bor 6 mil från närmaste stad så att vi skulle behöva ha en tekniker som kom och tittade på ett trasigt skåp lite då och då det går inte. Och nu börjat spisen visa åldertecken, suck. Synd att internet finns annars hade vi köpt för länge sen............

Har en frysbox i källaren Electro-skandia ... den e köpt -61 å aldrig varit något fel på...
Drar säkert lite ström men det ska ju vara lite värme i källaren oxå...
Farsgubben har en han med , från 50-talet ... den e ledningarna lite väl torra i, men annars inga bekymmer *Leer*

Deeet var kvallité förr i tiden...

Prispressen börjar få sina negativa effekter. Tycker det gäller mer och mer av vad man än köper idag. Mycket saker har nått sitt max och endast bolagen med lite långsiktigt tänkande kommer gå vinnande ur detta. Tyvärr är det ju vi, konsumenten, som styrt in företagen på att tillverka krams när vi alltid ska ha det billigaste och det billigaste och det billigaste. Och kedjorna pressar tillverkarna med att ska ni finnas i vårt sortiment ska ni vara billigast och för att vara billigaste drar man ner på precis detta. Kvalitet. För kvalitet kostar. Skulle tippa på att modellerna som inte finns på mediamarkt, elgiganten, siba etc är de som har bäst kvalitet..

Redigerat:
Bricco skrev:
Prispressen börjar få sina negativa effekter. Tycker det gäller mer och mer av vad man än köper idag. Mycket saker har nått sitt max och endast bolagen med lite långsiktigt tänkande kommer gå vinnande ur detta. Tyvärr är det ju vi, konsumenten, som styrt in företagen på att tillverka krams när vi alltid ska ha det billigaste och det billigaste och det billigaste. Och kedjorna pressar tillverkarna med att ska ni finnas i vårt sortiment ska ni vara billigast och för att vara billigaste drar man ner på precis detta. Kvalitet. För kvalitet kostar. Skulle tippa på att modellerna som inte finns på mediamarkt, elgiganten, siba etc är de som har bäst kvalitet..
Äntligen en vettig synpunkt, Synd bara att så få personer förstår detta. Det är dyrt att köpa billigt.

cullberg skrev:
Äntligen en vettig synpunkt, Synd bara att så få personer förstår detta. Det är dyrt att köpa billigt.
Frågan är då, blir det bättre bara för att man köper dyrare? Finns säkert dyra vitvaror med samma skräp under huven fast som ser lite finare ut, eller har ett extra fack för ägg.

Någon som vet något märke som verkligen är bra rakt igenom?
Jag inbillar mig att Miele är kvalité, har en Miele-diskmaskin som fortfarande fungerar, dock bara tre år gammal. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.