Skriv svar Nytt ämne
  1. 2009-12-06 19:10
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2009
    Västerbotten
    317 inlägg

Spis+grillhäll+fritös=väldigt bred fläkt?

Vi planerar köket nu och jag grubblar över fläkten, först ska vi ha en vanlig spishäll med fyra eller fem plattor, sen ska vi ha en grillhäll och en fritös. Frågan är hur man löser det med fläkten? Finns det så breda fläkter för standardbruk så den täcker upp den ytan? Hur har andra löst problemet? Tacksam för råd och tips.

2. 2009-12-07 10:31
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: okt 2008
    Västra Götaland
    87 inlägg

6 bilder
    Hur brett blir det totalt? Det finns breda standardfläktar, t ex Ilve har snygga fläktar upp till 150 cm bredd. Se www.italianbrands.se. Jag har en Ilve som är 100 cm bred.

3. 2009-12-07 10:33
    Svara | #3

Västra Götaland
    87 inlägg

6 bilder
    Har du kollat in Ilves spisar, förresten. Det finns spisar med allt du behöver och lite till! Gas eller el, fritös, grill, dubbla ugnar. Matchar fläktarna!

4. 2009-12-07 16:08
    Svara | #4

Västerbotten
    317 inlägg

Räknar med 120 i bredd totalt. Ilve har läckra saker men dom har inte induktionshällar verkar det som?
    Ena fläkten var ju mördande vacker dock! Ska försöka lobba lite här hemma för den

5. 2009-12-07 16:12
    Svara | #5

Västra Götaland
    87 inlägg

6 bilder
    Dom har en variant med induktion, men det är inte deras grej. Jag och min fru är gasfanatiker, så Ilve är perfekt för oss.

6. 2009-12-07 16:27
    Svara | #6

Västerbotten
    317 inlägg

Hittar ingen återförsäljare på ilve? Åtminstone ingen över nätet eller som har priser?

7. 2009-12-07 16:27
    Svara | #7

Västerbotten
    317 inlägg

Akvist skrev Visa original
    Dom har en variant med induktion, men det är inte deras grej. Jag och min fru är gasfanatiker, så Ilve är perfekt för oss.
    Har alltid funderat över gas, är det så smidigt som det ser ut? Vad kostar gasen? Köper man tuber eller drar man in rör?

8. 2009-12-07 16:36
    Svara | #8

Västra Götaland
    87 inlägg

6 bilder
    Du hittar prislista på italianbrands.se. Återförsäljare finns på samma sida som prislistan. Jag hittade inte heller någon som säljer på nätet. Beställde av den lokala Kvänum Kök-butiken. Gick att för handla lite rabatt.

Gas är perfekt och jag går aldrig tillbaka till något annat. Vanlig gasol används. Jag har ett gasolskåp utanför huset med två P11 som man får byta en gång om året ungefär. Rör dragna genom ytterväggen och direkt till spisen. Alternativt kan du ha en P5 i ett av köksskåpen bredvid spisen så slipper du fast installation av gasledning. Har dålig koll på vad gasen kostar, men P5r går ju att byta på närmsta bensinmack.

Det finns en hel del info hos Gas och Gasolmästarna i Göteborg, www.ggm.nu.

Liknande ämnen

1. Önskas: 70 bred utdragbar fläkt
    av akhagen i forum Kök
  2. Bred spis med induktionshäll?
    av Johannes_o_Marlene i forum Kök
  3. 90cm bred spis
    av Bullmamman i forum Kök