Svara Nytt ämne
  1. 2009-09-24 09:46
    Svara | #1

Nykomling Medlem: sep 2009
    jönköping
    18 inlägg

montering av ikeakök

Vi hade planer på att leja bort monteringen av köket men inser att vi kan tjäna ganska mycket pengar på att göra det själva.
    Nästa problem är att vi har 2 barn under 3år och vill helst att de ska gå fort. Hur lång tid tar det att montera?

Vi ska bara ha ett
    överskåp och sen 5bänkskåp, spisskåp, diskhoskåp, vitvaror m.m. lite fix med en fläkt som ska dras om (inte nya rör utan de ska kortas) och en köksö.

De är ju mer som ska göras ex mosaik, golv och tak som ska bytas.. En kontakt till spisen ska flyttas (har elektriker hjälp).

De kommer vara 2-4 halvvana personer som kommer göra det. (dvs de vet hur man sätter ihop ett skåp och har gjort golv osv tidigare men inte just ett kök) Vi har även en "snickarkonsult" i närheten att fråga om det skulle krångla.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-09-24 10:48
    Svara | #2

nimheds avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2005
    Skåne
    1 174 inlägg
    Gillad 58 gånger
    20 bilder
    Med den hjälpen känns det absolut som ni ska klara det. Jag har själv två barn under 3,5 år så jag vet vad ni pratar om. Jag hade dock bara ett barn när jag satte köket.
    Problemet jag kände under köksrenoveringen var inte så mycket tidsåtgången med att skruva skåp och sätta upp utan logistiken. Det var svårt att skapa sig en uppfattning om när det var dags för VVS:aren som dessutom skulle komma vid ett par tillfällen. Detta innebar att man ringde honom först när det var dags att göra något vilket innebar att allt stod still i flera dagar tills dess han hade tid.

Jag har uppfattningen att om man inte totalrenoverar (tak, golv, väggar, bilar för att flytta avlopp m.m) så har man snabbt ett fungerande kök igen. Sedan kanske det tar ett par extra veckor innan kaklingen är klar och fläkten kanske inte fungerar de första dagarna, men det får man leva med.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-09-26 20:56
    Svara | #3

jönköping
    18 inlägg

Vi ska ju inte behöva flytta VVS utan bara 3fas kontakten så det borde ju inte vara sån tidsspill :-) Fast de är ju totalrenovering om man säger med tak och golv väggar osv... Borde de fungera med 10 dagar för en person och 4 dagar med 2-3personer för att få ett "funktionsdugligt" kök. Inte för att få det helt klart???

4. 2009-09-26 23:32
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: dec 2008
    Halland
    848 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder
    4 dagar låter lite väl tajt. Du får tänka på torktid på spackel, färg och så vidare. Du kan väl tänka dig att byggprogram som gör om kök brukar ha 3-4 dagar på sig men då är det 10 personer som är riktigt duktiga hantverkare. Plus att de har alla verktyg och allt i materialväg hemma. Jag skulle säga att du kan glömma 4 dagar, men det är min erfarenhet i alla fall. Fast nu jobbar jag väldigt metodiskt när jag gör saker till mig själv.

5. 2009-09-27 11:09
    Svara | #5

Forumgud Medlem: jun 2009
    Uppsala
    3 205 inlägg
    Gillad 19 gånger
    när det gäller tidsåtgång så brukar jag först bedöma hur lång tid det kommer att ta och sen multiplicera med 3 då stämmer det oftast. Räkna med att det kommer att ta längre tid än Du räknat med alla fall. Det hjälper inte att vara flera om inte minst en av dom har gjort just det här förut och verkligen vet hur och i vilken ordning man ska jobba plus att denne också har alla (ALLA) verktyg som kommer att behövas. Det tar lång tid att bygga sej ett färdigt hus

6. 2009-09-27 17:49
    Svara | #6

Halland
    848 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder
    Som en inblick, jag har hållt på med golvlister i köket hela dagen. Eftersom golvet i köket lutar så är således avståndet under bänksskåpen inte jämt vilket betyder att jag får ha en golvlist framför täckskivan där under. Det är ett väldans pussel med att få allt att se jämt och snyggt ut. Sen sågade man givetvis en list fel så då var det till att köra till bygghuset igen och köpa en list till. Sedan ska man igen vänta på torktid på limmet och så vidare. Det jag vill få fram är att det alltid kommer upp saker som tar bra med tid att få ihop. Har man nu inte slagit upp 20 kök innan så kanske det behövs ett besök här inne och rådfråga hur man gör det på bästa vis eller man får klura lite på hur man ska lösa problemen. Men Jan-Å´s råd låter vettigt, så ha 2 veckor i tanke.

7. 2009-09-27 17:52
    Svara | #7

nimheds avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2005
    Skåne
    1 174 inlägg
    Gillad 58 gånger
    20 bilder
    Sedan är det väl inte dagen då allt är klart med sista listen som är viktig, utan då man igen har rinnande vatten och en fungerande ugn. För om det är det förstnämnda är vi fortfarande inte klara med vårt kök, två år efter vi började.

8. 2009-09-27 19:48
    Svara | #8

Det är ju inte själva monteringen av köket som tar tid, utan de hundratals andra pillemojgrejerna. De har du nog svårt att leja ut till en snickare som bara skruvar köksmoduler, utan då får du lägga ut köket på totalentreprenad. Och då snackar vi andra pengar.

9. 2009-09-28 12:43
    Svara | #9

jönköping
    18 inlägg

jag menar ju mer från ta bort spis och kyl tills det är på plats igen. Väggar-golv o sånt inser jag oxå att det kommer nog ta mer än de 2veckorna ni pratar om :-)

10. 2009-09-28 13:00

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2009
    Skåne
    351 inlägg

96 bilder
    Finns det utrymme att förvara ihopskruvade skåp så tjänar ni ganska mycket tid "utan kök". Bygg modulerna och förvara i tex garaget eller vardagsrummet och bär in så fort det är dags att sätta på plats.

11. 2009-09-28 13:33

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Okej, om man kan räkna bort väggar, golv, tak, lister o dyl så att det bara handlar om att riva den gamla köksinredningen och sätta upp ny så pass att man har det hela fungerande, så KAN det gå.
    Men:

1) Gör förutsättningarna väldigt klara för er så att ni inte får obehagliga överraskningar.
    Mät upp allt väldigt noga, så att ni i förväg vet om det finns skeva väggar, ojämna golv eller hörn som inte är 90 grader och kan tänka ut hur ni ska hantera det. Om det finns större problem där som ni upptäcker först när det gamla är rivet, så är tidplanen körd.
    Se till att ni vet vad väggarna består av, hur ni ska fästa stommarna i dem och har köpt rätt grejor.

2) Hantverkare...man måste se till att de verkligen kan komma in när de behövs för att en sån här tidplan ska hålla. Kan er elektrikerpolare ställa upp på kort varsel när det blir aktuellt? Behöver ni rörmokare också eller klarar ni av att ta bort den gamla blandaren och ansluta den nya utan hjälp?

Men nog är det tajt ändå, särskilt om det är första köksmonteringen för er allihop.
    Riva det gamla, en halv dag...
    Montera ihop stommar, mindre än en halv dag...
    Sätta upp stommar, en dag om förutsättningarna är goda...
    Kapa och montera bänkskivor...beror helt på hur mycket skarvar och hörn det ska bli. Och ska det fällas in ho också..?
    Och så hantverkarna, som sagt.
    Luckor kan du ju montera på kvällarna veckan efter...köket går att använda utan ett par dagar.
    Men som helhet, framgången är möjlig men inte självklar.

12. 2009-09-28 17:55

Halland
    848 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder
    nimhed skrev Visa original
    Sedan är det väl inte dagen då allt är klart med sista listen som är viktig, utan då man igen har rinnande vatten och en fungerande ugn. För om det är det förstnämnda är vi fortfarande inte klara med vårt kök, två år efter vi började.
    Försökte bara förklara att saker tar länge tid när det blir problem, oavsett om det är lister, sneda väggar eller vad det nu kan vara. Givetvis vet jag att lister inte behövs för att få köket fungerande.....

13. 2009-09-28 21:01

Locos skrev Visa original
    Som en inblick, jag har hållt på med golvlister i köket hela dagen. Eftersom golvet i köket lutar så är således avståndet under bänksskåpen inte jämt vilket betyder att jag får ha en golvlist framför täckskivan där under. Det är ett väldans pussel med att få allt att se jämt och snyggt ut. Sen sågade man givetvis en list fel så då var det till att köra till bygghuset igen och köpa en list till. Sedan ska man igen vänta på torktid på limmet och så vidare. Det jag vill få fram är att det alltid kommer upp saker som tar bra med tid att få ihop. Har man nu inte slagit upp 20 kök innan så kanske det behövs ett besök här inne och rådfråga hur man gör det på bästa vis eller man får klura lite på hur man ska lösa problemen. Men Jan-Å´s råd låter vettigt, så ha 2 veckor i tanke.
    Synd att du redan satt listerna för det ska ju inte behövas.
    Att dölja fel med lister är ju inte så roligt.

Normalt sett så skulle du lagt lite energi på att såga sockeln rätt istället genom att t.ex ta måttet mellan bänkskåp och golvet vid varje delning mellan skåpen och sedan ritat och sågat sockeln efter detta.
    Beroende på vilket märke på kök du valt så finns det dessutom plastlister att sätta i botten på sockeln som gör att den sedan sluter 100% tätt mot golvet.

För sent i detta läget men kanske någon annan har nytta av det hela.
    Mvh Paul

14. 2009-09-28 22:26

Forumgud Medlem: jun 2009
    Uppsala
    3 205 inlägg
    Gillad 19 gånger
    Om Ni följer "Farzans" råd och upptäcker att alla vinklar är 90 grader och allt är rakt och plant så skippa köket och köp en lott istället Det har aldrig varit rakt och plant i nåt hus där jag gjort nåt, inte i våra egna och inte i nåt av kompisarnas eller grannarnas. Det behöver inte se ut som i vårt kök där alla väggar lutade, stod snett och ingen vinkel var rät, taket lutade och golvet både lutade och hade en grop i mitten men att allt är rakt finns inte på kartan.
    Är Ni då lite ovana och har en bänkskiva på 3 m som ska sågas in i 2 hörn där väggarna inte är 90 grader kommer det att ta en stund.
    Med lite flyt och om Ni gör det viktigaste först så kan det gå att få ett fungerande kök över en helg men jag skulle inte räkna med det.
    Fast låt nu inte oss gamla luttrade rävar skrämma Er till att låta bli utan kör på, riva och montera kök är inget svårt och det är skitkul att riva i gamla hus har man ett stillasittande, intellektuellt () jobb är det fantastiskt kul att sitta å dricka en pilsner i ett färdigt kök som man monterat själv, den känslan kan man leva länge på!

15. 2009-09-29 18:25

Halland
    848 inlägg
    Gillad 43 gånger
    3 bilder
    Paul-Staffanstorp skrev Visa original
    Synd att du redan satt listerna för det ska ju inte behövas.
    Att dölja fel med lister är ju inte så roligt.

Normalt sett så skulle du lagt lite energi på att såga sockeln rätt istället genom att t.ex ta måttet mellan bänkskåp och golvet vid varje delning mellan skåpen och sedan ritat och sågat sockeln efter detta.
    Beroende på vilket märke på kök du valt så finns det dessutom plastlister att sätta i botten på sockeln som gör att den sedan sluter 100% tätt mot golvet.

För sent i detta läget men kanske någon annan har nytta av det hela.

Ursäkta att jag går lite utanför TS ämne. Problemet är väl att det är ett IKEA kök och sockeln är "bara" 160 hög och jag har, utan att kolla, cirka 190-200mm under bänkskåpen. Så alternativet hade varit att jag köpt någon större skiva och sågat till. Men ibland får det vara en kompromiss med ekonomin och hur petig man skall vara. Jag har hållit på med köket lite över ett år nu. Fast jag har tagit det lugnt och metodiskt under vägens gång och varit noga med allt jag gjort men ibland får det bli en kompromiss som i det här fallet. Men det ser riktigt bra ut med listerna och tycker köket flyter ihop bra med resten av listerna så att säga.

Annars håller jag med Jan-Å när det gäller känslan för något man själv har gjort, det finns inget bättre!

Liknande ämnen

1. Ikeakök i ett Myresjöhus?
    av Tuva_Gbg i forum Hustillverkare
  2. Socklar på ikeakök
    av Niq i forum Kök
  3. Ikeakök i Älvsbyhus?
    av nybyggare_anna i forum Kök

Taggar