Stängt ämne Nytt ämne
  1. 2009-09-05 17:04

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad
    Problemet är att du inte kan berätta vad det är som är så speciellt med ett Marbodalkök, ett Ballingslövkök, ett Kvivkkök eller vilket annat kök som helst.

Vad är det som du, jag eller någon annan inte klarar av utan specialutbildning?

Hänga skåpen rakt?
    Skruva ihop gångjärn?
    Lägga på en bänkskiva?
    Kakla?
    Montera en krönlist? Täcksida?

Det räcker med om du redogör för EN enda sak som är så speciell med något av dessa kök att det krävs specialutbildning hos leverantör för att klara av det?

Att poggenpohl i ditt exempel vill sälja en för dom känd snickare om kunden önskar den tjänsten från Poggenpohl är inget konstigt, det har vi enats om redan tidigare. Problemet är som sagt att du påstår att en vanligt snickare inte ens klarar av att montera ett kök från Marbodal eller ballingslöv utan specialutbildning.

Thomas, kom igen nu och berätta vad det är för arbetsmoment du eller jag inte kan utföra på ett bra sätt?

För tydlighetens skulle kan jag också säga att jag inte säljer tjänster inom byggsektorn, varken egna eller andras.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-09-05 17:42

Banned
    MathiasS skrev Visa original
    Problemet är att du inte kan berätta vad det är som är så speciellt med ett Marbodalkök, ett Ballingslövkök, ett Kvivkkök eller vilket annat kök som helst.

Vad är det som du, jag eller någon annan inte klarar av utan specialutbildning?

Hänga skåpen rakt?
    Skruva ihop gångjärn?
    Lägga på en bänkskiva?
    Kakla?
    Montera en krönlist? Täcksida?

Det räcker med om du redogör för EN enda sak som är så speciell med något av dessa kök att det krävs specialutbildning hos leverantör för att klara av det?

Att poggenpohl i ditt exempel vill sälja en för dom känd snickare om kunden önskar den tjänsten från Poggenpohl är inget konstigt, det har vi enats om redan tidigare. Problemet är som sagt att du påstår att en vanligt snickare inte ens klarar av att montera ett kök från Marbodal eller ballingslöv utan specialutbildning.

Thomas, kom igen nu och berätta vad det är för arbetsmoment du eller jag inte kan utföra på ett bra sätt?

För tydlighetens skulle kan jag också säga att jag inte säljer tjänster inom byggsektorn, varken egna eller andras.
    EN enda sak: Helheten av den slutliga produkten.

I ditt inlägg så kan du ta bort poggenpohl och byta ut det med t.e.x marbodal så är det ju samma sak.

Marbodal utvecklar produkter och informerar hela tiden "deras" snickare om det, har hela tiden bra kontakt och löser problem enkelt som ofta uppkommer efter leverans.

Och snälla du dra inte in kvik i det här.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-09-05 17:49

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad
    ...så du och jag klarar av att utföra alla arbetsmoment på ett utmärkt sätt men det ser ändå ut som kack på slutet pga vi inte gått en kurs?

Att det inte ser bra ut när vissa monterat ett kök kan vi nog vara överens om, men då är det individens oförmåga som är problemet, inte att han är expert på Ballingslöv istället för Marbodal.

Du säger ingenting som övertygar mig om att du vet vad du pratar om i detta fall - vi kan säkert runda av diskussionen här.

4. 2009-09-05 17:53

Marlen Eskilssons avatar
    Administrator Inloggad
    Jag har raderat inlägg här som är OT/oseriösa. Tänka på att ett inlägg ska föra diskussionen framåt. Vi diskuterar sakligt utan att brusa upp, annars får vi stänga tråden.

5. 2009-09-05 18:14

Banned
    MathiasS skrev Visa original
    ...så du och jag klarar av att utföra alla arbetsmoment på ett utmärkt sätt men det ser ändå ut som kack på slutet pga vi inte gått en kurs?

Att det inte ser bra ut när vissa monterat ett kök kan vi nog vara överens om, men då är det individens oförmåga som är problemet, inte att han är expert på Ballingslöv istället för Marbodal.

Du säger ingenting som övertygar mig om att du vet vad du pratar om i detta fall - vi kan säkert runda av diskussionen här.
    Då tar vi om det från början.

Klarar du av att montera ett poggenpohl kök enligt försäljarens rekommendationer och kundens önskemål och inom överenskommen tid? Svar nej!

Klarar du av att montera ett kvik kök enligt kundens ritning och inom överenskommen tid? Svar nej!

Blanda inte heller ihop mig med dig.

6. 2009-09-05 18:46

Fullvärdig medlem
    telabtelab skrev Visa original
    Klarar du av att montera ett poggenpohl kök enligt försäljarens rekommendationer och kundens önskemål och inom överenskommen tid? Svar nej!

Klarar du av att montera ett kvik kök enligt kundens ritning och inom överenskommen tid? Svar nej!
    Om MathiasS klarar det kan jag inte svara på, men en normalbegåvad snickare fixar det utan problem.

Har själv byggt ikea, ballingslöv och marbodal kök utan några som helst problem och med nöjda kunder. (2 kök har dessutom blivit "godkända" av besiktningsmän)

Kan man montera ett kök från en tillverkare kan man montera kök från de andra tillverkarna också, SÅ mycket skiljer det inte på de olika köken.

7. 2009-09-05 19:04

Forumgud
    ACME skrev Visa original
    Vart i Stockholm kan jag åka och kasta ett helt kök för 200 bagis?
    Jag betalar en femhundring per enkubiks BigBag, eller motsvarande, och då har jag inte blivit av med vitvaror och elartiklar heller.

Bizzibi:
    Att ställa frågan om vad ett arbete bör kosta via ett forum är helt bortkastat. Ingen här vet alla förutsättningar, och ingen behöver stå för det dom påstår.
    Ta in fler offerter från snickare som tittar på det på plats så får du en uppfattning om priset är rimligt eller inte.
    tjenna acme
    kom till gbg, betalar man bara för att kasta slipers.
    du har la sett mitt hus projekt?
    har kastat hela huset på tippen... här kostar det nada iaf...
    kanon

ang. arbkostnaden så tycker jag det va rena rånet iaf.

mvh
    snickar estwing

8. 2009-09-05 20:14

MathiasSs avatar
    Gudfader Inloggad

Du talar om hur du anser att det är, men klarar inte av att förklara varför. Det är beklagligt men ännu är det inte för sent för bättring på den punkten Thomas.

Jag ser inga som helst problem med att montera ett kök inom en överenskommen tid och på det sätt som någon kund önskar. Det är troligt att det tar just mig lite längre tid att montera köket så jag skulle nog lägga på ett några dagar på leveransdatumet jag avtalar (jag är ju ändå en glad amatör). Jag har monterat flera kök med ett utsökt resultat. Några två veckor som det pratats om här i tråden för ett standardkök behöver jag inte. Att en yrkesverksam duktig snickare skulle kunna göra detsamma är självklart för alla utom dig.

9. 2009-09-06 00:08

fsn
    Senior medlem
    estwing skrev Visa original
    tjenna acme
    kom till gbg, betalar man bara för att kasta slipers.
    du har la sett mitt hus projekt?
    har kastat hela huset på tippen... här kostar det nada iaf...
    kanon

ang. arbkostnaden så tycker jag det va rena rånet iaf.

mvh
    snickar estwing

Nyheter för mig, var kastar du gratis??

Från Renovas sida: Alla privatpersoner som är folkbokförda i Göteborg rätt till sex avgiftsfria besök på ÅV-centralerna per år. Vid ditt första besök får du ÅVC-KORTET. (OBS! Endast ett kort per hushåll.)
    Med ÅVC-KORTET får du sex fria besök per år på återvinningscentralerna. När du besöker en åv-central håller du upp ditt kort framför en terminal så öppnas bommen och du kan åka in. Dina besök lagras på kortet och när du nyttjat alla dina sex fria besök faktureras du från och med sjunde besöket en avgift på 277 kr.

Visst avfall är alltid gratis
    Det är alltid gratis att lämna farligt avfall, el och elektronik, förpackningar, tidningar och användbara kläder. Har du bara sådant avgiftsbefriat avfall med dig kontaktar du personalen så öppnar de bommen utan att något besök registreras.
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

10. 2009-09-06 00:32

fsn
    Senior medlem

Vilket trams!!! Ett Poggenpohl kök har jag aldrig sett så det uttalar jag mig inte om men alla kök dyra som billiga för vanligt dödliga är inget som gör en acceptabelt skaplig snickare kallsvettig och sömnlös. Skillnaderna mellan olika kök är helt klart greppbar, skiftande kvalitet men i princip en stomme med samma Blum gångjärn och skenor.

När du skriver: Klarar du av att montera ett kvik kök enligt kundens ritning och inom överenskommen tid? Svar nej! Vad är det då som gör det svårt, att montera enligt en ritning eller att klara det inom överenskommen tid (eller det faktum att det saknas delar vid leverans)?

Jag vet inte vad det är som gör att du i princip får hjärnkirurgi att framstå som DuploLego jämfört med köksmontering, du kanske är köksmontör själv??

Jag vill påstå att alla som inte har tummen fastsydd i ryggslutet och äger ett bra vattenpass och vet hur man använder det kan montera ett kök med ett resultat som ingen "riktig" köksmontör skulle skämmas för. Det skulle naturligtvis ta betydligt längre tid men det skulle bli ett helt fantastiskt slutresultat.
    Senast redigerad av fsn 2009-09-06 00:33 Anledning: stavning
    /Fredrik

Bildblogg på husbygge http://axeale114.blogspot.com

11. 2009-09-06 00:33

Forumgud
    Ok, är det svårt att förstå att t.e.x marbodal vill ha ett nätverk av snickare som dom vet gör ett bra jobb med deras produkter?

Precis som porsche vill ha det, samma duktiga och pålitliga montörer som bygger deras bilar.
    Ett team där där snickaren har sitt nätverk med rörmokare, elektriker,stenkillar mm .

Hög lön för bra arbete! Enkelt.
    Att en kökstillverkare ställer krav på de hantverkare som de rekommenderar är förhoppningsvis självklart eftersom de i alla fall tar ett moraliskt ansvar för att resultatet blir perfekt hos slutkunden.

Om det sedan är prisvärt att anlita just de rekommenderade hantverkaren är väl en helt annan fråga. Att montera ett kök av ett välkänt märke klarar nog de flesta duktiga snickare. De flesta kök som monteras i nybyggen görs av samma snickare som bygger resten av huset och resultaten är väl i de flesta fallen bra.

Oavsett vem man anlitar till att sätta upp sitt kök är väl rekomendationer det viktigaste. Väljer man en hantverkare som köksleverantören hänvisar till så borde man vara garanterat ett bra resultat. Har man turen att ha andra hantverkare som man antingen litar på eller fått rekomenderade som erbjuder sig att utföra jobbet för ett billigare pris så förstår jag uppriktigt inte varför man skulle anlita köksleverantörens hantverkare.

Utifrån svaren i tråden av olika hantverkare så verkar det inte vara ett särskilt bra erbjudande som TS fått utan det går att spara en hel del pengar på att anlita någon annan hantverkare. Om det beror på att köksleverantören saltat sin offert eller om andra hantverkare helt enkelt är billigare, snabbare eller tidsoptimister är svårt att svara på. Om TS nu väljer att anlita ett av de billiga alternativen så vore det kul att få veta om resultatet blev bra tillslut.

12. 2009-09-06 04:19

ACME skrev Visa original
    Vart i Stockholm kan jag åka och kasta ett helt kök för 200 bagis?
    Jag betalar en femhundring per enkubiks BigBag, eller motsvarande, och då har jag inte blivit av med vitvaror och elartiklar heller.
    tank77 skrev Visa original
    Han kör väl ut i skogen och slänger det : )

Vem har sagt att jag pratar Stockholm...
    Du har nog vid detta laget redan upptäckt att jag inte huserar i Stockholm.

Vi betalar 2000:- +moms för ett häfte med 10st kuponger som gäller vid våra återvinningsstationer för en entré med bil och ev. släp...

http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=1864

...och tank...

Fortfarande bedriver jag en seriös verksamhet !!
    Mvh Paul

13. 2009-09-08 17:03

Forumgud
    fsn skrev Visa original
    Nyheter för mig, var kastar du gratis??

Från Renovas sida: Alla privatpersoner som är folkbokförda i Göteborg rätt till sex avgiftsfria besök på ÅV-centralerna per år. Vid ditt första besök får du ÅVC-KORTET. (OBS! Endast ett kort per hushåll.)
    Med ÅVC-KORTET får du sex fria besök per år på återvinningscentralerna. När du besöker en åv-central håller du upp ditt kort framför en terminal så öppnas bommen och du kan åka in. Dina besök lagras på kortet och när du nyttjat alla dina sex fria besök faktureras du från och med sjunde besöket en avgift på 277 kr.

Visst avfall är alltid gratis
    Det är alltid gratis att lämna farligt avfall, el och elektronik, förpackningar, tidningar och användbara kläder. Har du bara sådant avgiftsbefriat avfall med dig kontaktar du personalen så öppnar de bommen utan att något besök registreras.
    bohus tippen!!!

mvh
    snickar estwing

14. 2009-09-08 17:35

Forumgud
    Förmodar att du pratar om Ale kommun. ja gratis om du har ett besökskort även där.. Sen är ale och bohus inte göteborg.

15. 2009-09-08 18:35

Alphas avatar
    Senior medlem
    Säger bara så här, man får ju se över sin egna ekonomi samt väga in fördelar och nackdelar precis som allt annat, men att ta in fler offerter är ju gratis så de kan ju vara ett tips.

Håltagningspriserna kan ju både vara prisvärt och dyrt allt beroende på vad för typ av fasad ni har.

Själv hade jag då inte "gett" bort 42000 bara för monteringen även om man kan utnyttja 21k för rotavdrag.

Ser ju ut att kunna bli en rejäl slant för köket om man ska räkna in allt om du/ni väljer montagehjälpen + kökskostnaden, el, vvs, håltagning, bortforsling mm.
    Renoveringsbilder på ett 1 1/2 plans hus med ny planlösning, påbörjat 2006 klart invändigt 2010 --> .https://www-lagring.telia.se/Shares/...8&IsMedia=True

Liknande ämnen

1. Orimlig offert för köksmontering
    av Jeppan i forum Hantverkare
  2. Ikea köksmontering fundering.
    av fridhem i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Köksmontering
    av Mickdepro i forum Kök
  4. Kostnad för köksmontering?
    av Pesco i forum Kök