Byggahus.se
Med risk för att denna tråd skall ligga i el, testar jag här ändå.....

Igår fick jag dit min häll i nya bänkskivan. Kan meddela att jag nog mätte 30 ggr innan jag satte både borr och sticksåg i den.
Jag följde de goda råden jag fått på detta forum ang. maskeringstejp, nytt sågblad och sågade uppifrån. Gick hur bra som helst. Hade ingen fransning alls trots att skivan var en 40mm laminat.
Nu till frågan ang. hällen:
Den kan drivas på 230V en-fas med nolla eller 400V 2-fas med nolla.
Effekten på denna induktion är 7,4kW. Förlorar jag något på att köra på 230V istället för 400V?

Ett annat problem är att jag bara har ett uttag som matar 3-fas, 400V (gamla spisuttaget). Funkar det att omvandla till 2-fas + nolla?

Om man har 3-fas fram till spisen så brukar man använda man två faser (samt nolla och jord) till hällen och den sista fasen till ugnen.

Om du skulle använda 1-fas till hällen så kan du endast plocka ut 230 * 16 = 3680W om du har 16A säkring.

potatoking skrev:
Den kan drivas på 230V en-fas med nolla eller 400V 2-fas med nolla.
Effekten på denna induktion är 7,4kW. Förlorar jag något på att köra på 230V istället för 400V?

Ett annat problem är att jag bara har ett uttag som matar 3-fas, 400V (gamla spisuttaget). Funkar det att omvandla till 2-fas + nolla?
Som redan sagts får du ut mindre effekt om du kör på enfas.

Det funkar att omvandla gamla uttaget, förutsatt att nolla finns framdragen dit.

Inte snyggt men OK funktionsmässigt....

Jag har en ny central med nollskena - kommer flytta en fas till denna och tejpa om kabel med blå tejp i båda ändar. Jag har inte möjlighet att dra ny kabel.

potatoking skrev:
Inte snyggt men OK funktionsmässigt....

Jag har en ny central med nollskena - kommer flytta en fas till denna och tejpa om kabel med blå tejp i båda ändar. Jag har inte möjlighet att dra ny kabel.
Du har alltså kontrollerat att du inte har nolla i uttaget?

MobbA skrev:
Du har alltså kontrollerat att du inte har nolla i uttaget?
Ja det har jag.

Faspenna - lyser som aldrig förr på de tre svarta tåtarna......

Dra en ny kabel som är blå så att du får det riktigt ifrån början... Ingen idé att trixa med el om man inte kan och gör det riktigt!

potatoking skrev:
Jag följde de goda råden jag fått på detta forum ang. maskeringstejp, nytt sågblad och sågade uppifrån. Gick hur bra som helst.
Jag satte också maskeringstejp runt men det blev inte så bra. Visserligen på en massiv ekskiva. Problemet blev det att sticksågen rör sig så sakta framåt i så tjockt hårt material att vibrationerna mot skivan fick tejpens lim att "gnida" in sig i skivan. När jag tog bort tejpen hade jag mycket limrester kvar insprängt i skivan som var omöjligt att få bort.

garet skrev:
Jag satte också maskeringstejp runt men det blev inte så bra. Visserligen på en massiv ekskiva. Problemet blev det att sticksågen rör sig så sakta framåt i så tjockt hårt material att vibrationerna mot skivan fick tejpens lim att "gnida" in sig i skivan. När jag tog bort tejpen hade jag mycket limrester kvar insprängt i skivan som var omöjligt att få bort.

Varför tejpa en massiv träskivaskiva ? ? ?

Iden med tejpen är för att inte det hårda laminatet ska fransa.
Och det är ju ingen risk att Eken gör så vidare man inte har riktigt dåliga verktyg.

Potatoking.
Testa att dra om trådarna, ska du inte ha nån ugn ?
jag hade dragit tillbaka alla trådarna utan en och använt den sista som dragtråd, alt dragit med en dragtråd när du backar de gammla.
sen hänger du bara på 5 nya tåtar, förslagsvis Brun, Svart, Vit, Blå och gulgrön ;)

Funkade fint hos mig nyligen, jag hade 3 gröna och en röd tråd i mitt gamla spisuttag *s*

Jag skall inte ha ugnen på samma ställe så jag behöver bara 2-faser och en noll (förutom jord) i detta uttag. Men jag har tänkt om.
Kommer dra en nya kabel hela vägen från elcentralen för att göra det rätt och riktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.