Svara Nytt ämne
  1. 2005-01-10 01:43
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: jan 2004
    650 inlägg
    Gillad 27 gånger
    68 bilder

Brunnsmanschett

Hej,

Har nu gått bet på brunnsmanschetten till duschen. Använder (eller använde) en självklistrande ifrån Schönox. Saken är den att jag har ca 20 mm till brunnen (jag vet att brunnen ska vara i våg med golv) och jag klarar inte vika ner manschetten utan veck. Jag kan välja att klistra den i hålet först och då ta vecken på golvet. Men det blir inte riktigt bra.

Någon som kan förmedla "känslan" på hur ni får till det?

Blir att köpa en ny imorgon och prova igen... ???
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-01-10 02:00
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    167 inlägg

Re: Brunnsmanschett

Min brunn var inte heller riktigt i den nivå som den egentligen borde men det ställde inte till några problem med manschetten. Jag använde en sån som inte är förskuren utan en gummiduk på 40 x 40 eller nåt i den stilen. Den la jag över brunnen, skar ett litet kryss över brunnen så att jag såg var jag kunde fortsätta att skära. Därefter skar jag upp ett hål i passande storlek och tryckte ner duken så att dess klister fastnade i brunnen. Gick utmärkt då duken är elastisk. Därefter skruvades klämringen dit.

Det är enda gången jag har gjort det så jag har inget att jämföra med, men jag tyckte att det funkade bra.

Mvh
    Thomas

P.S. jag köpte min duk på Bauhaus D.S.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-01-11 02:22
    Svara | #3

650 inlägg
    Gillad 27 gånger
    68 bilder

Tack!

Dessvärre verkar min inte vara fullt lika elastisk. Kan inte riktigt pressa ner i brunnen.

Några andra som har erfarenhet?

Jörgen

4. 2005-01-11 10:36
    Svara | #4

Forumgud Medlem: nov 2004
    Stockholm
    1 705 inlägg
    Gillad 20 gånger
    16 bilder

Alternativet till brunnsmanschett - som kan vara tuff att få på plats... - är en förhöjningsring. Se här (gäller Purus iofs):
    http://www.purus.se/ladda/monterings...klinkerkit.pdf

5. 2005-01-11 12:40
    Svara | #5

Nykomling Medlem: nov 2004
    29 inlägg

Lägg på brunnsmanschetten ta klämringen och lägg över hålet på brunnen, rita på insidan av ringen, skär längs strecket,
    sen är det bara att trycka ner manschetten med ringen, passar perfekt, alternativet är en puruskniv...

6. 2005-01-11 22:56
    Svara | #6

650 inlägg
    Gillad 27 gånger
    68 bilder

Verkar smart med förhöjningsdel. Dock har jag ju "turen" att ha en gjutjärnsbrunn...

Med andra ord ingen höjdare.

Fler förslag?

Jörgen

7. 2005-01-12 01:09
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    167 inlägg

Det där med gjutjärnsbrunn var kanske inte det bästa utgångsläget. Normalt brukar man ju klämma fast manschetten med en klämring och på så vis förhindra att vatten ev. tar sig in under tätskiktet.

Hör dig för med en fackman, då får du bäst svar. Ring gärna fler än en. Det hade varit skoj om du sen berättade hur man får till det på bästa sätt.

Jag önskar dig lycka till och att det ordnar sig på bästa sätt.
    Mvh
    Thomas

8. 2005-01-12 10:22
    Svara | #8

Hmm... gjutjärn brukar det rekommenderas att man byter ut då de inte håller i evighet.

/Kent

9. 2005-01-12 15:00
    Svara | #9

Nykomling Medlem: nov 2004
    29 inlägg

Gjutjärn SKALL bytas ut, vad är det för storlek på brunnen idag?

Är det en stor finns förminskningssatser så den passar till en standard purus, då kan du sen bara trycka ner en purusförhöjning och flyta fast den.

DVS om du tänker behålla den gamla, du bör byta den....

Liknande ämnen

1. Laga hål i brunnsmanschett?
    av Dahlgren79 i forum Vatten & avlopp
  2. Sprucken brunnsmanschett
    av lorzan i forum Badrum
  3. Brunnsmanschett i källare??
    av JPA666 i forum Tvättstuga
  4. Brunnsmanschett för Purusline 600
    av JonasHolm i forum Badrum
  5. Brunnsmanschett
    av schenjon i forum Badrum