Svara Nytt ämne
  1. 2005-07-20 11:02
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2005
    8 inlägg

Ikeas vitvaror. Kvalitet?

Någon som har erfarenhet av Ikeas vitvaror? Har använt dem, vet hur de fungerar kvalitetsmässigt? Håller? Pratar främst om inbyggnadsugn och häll.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-07-20 16:14
    Svara | #2

drx
    Senior medlem Medlem: maj 2005
    591 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Re: Ikeas vitvaror. Kvalitet?

Är ju Whirlpool som gör dem så tror ej det skall vara ett problem.
    Personligen undviker jag Whirlpool men det beror på en erfarenhet från tidigare. Hur deras kvalitet är idag vet jag faktiskt inte men har ej hört så mycket negativt om dem.
    Smärta är bara en högre grad av njutning !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-07-20 18:07
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: apr 2005
    70 inlägg
    Gillad 4 gånger

Vi köpte IKEAs induktionshäll "Eldig HOB V00S" och inbyggnadsugnen "Mumsig OBI C00" och är jättenöjda. (Vilka namn förresten)!

Induktionshällen är det bästa vi någonsin köpt. Den är lika snabb i reaktionen som jag minns gasspisen från vår Stockholmstid.
    Ugnen fungerar jättebra. Snabb i uppvärmningen och de funktioner vi hittills har använt oss av verkar fungera mycket bra.
    Visst, ugnsvolymen känns kanske aningen liten, men det blir väl så på inbyggnadsugnar. - Vi hade tidigare en konventionell spis med ganska stor ugn.

Innan vi köpte prylarna kollade jag upp om det verkligen är samma grejor som Whirlpool säljer under eget märke, och det skall det tydligen vara. (Någon liten skillnad designmässigt bara, annars samma data och prestanda).

Har flera vänner som använt Whirlpool under många år och inte haft några problem, så kvalitetsmässigt är det nog inte något sämre köp än om du skulle köpa Bosch, Siemens, Husqvarna e.dyl.

4. 2005-07-21 17:15
    Svara | #4

Nykomling Medlem: jul 2005
    8 inlägg

Någon jag känner sa att han hade haft en ugn från Whirlpool som hade varit dåligt isolerad varvid snickerierna tog stryk. Inga sådana indikationer?

5. 2005-07-21 17:58
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jul 2004
    1 046 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Jag har ingen erfarenhet själv av Ikeas vitvaror. Men ett par kompisar köpte både spis och kyl på Ikea för exakt 5år sedan...kylen pajade i maj-juni...o i går när dom var hemma så berättade dom att deras spis pajade häromdagen....så dom kommer aldrig mer att köpa vitvarorna där sa dom..

6. 2005-07-30 23:54
    Svara | #6

Senior medlem Medlem: jul 2003
    995 inlägg
    Gillad 1 gånger
    37 bilder

Har bara haft en diskmaskin några veckor, den funkar bra. Ikea "lånar" en produktionslina av Whirlpool för deras egna serier av vitvaror. Ikeamodellerna är speciella vad gäller design och funktion och finns bara där.

7. 2005-08-01 12:44
    Svara | #7

Junior medlem Medlem: apr 2005
    70 inlägg
    Gillad 4 gånger

Gustav skrev
    Någon jag känner sa att han hade haft en ugn från Whirlpool som hade varit dåligt isolerad varvid snickerierna tog stryk. Inga sådana indikationer?
    Nej jag har inte sett något sådant ännu. Det förvånar mig om så skulle vara fallet då IKEA lämnar garanti på stommarna.

8. 2005-08-02 11:17
    Svara | #8

Forumgud Medlem: dec 2003
    46 år
    Östergötland
    2 144 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

Det stora problemet med IKEA är INTE vitvarorna utan snarare trävarorna. Min bror har ett IKEA-kök där luckor lossnat.

Själv monterade jag ett litet i sommarstugan i sommar och kunde konstatera att spånskivorna är skit. Fick borra om hållen på flera ställen.

Nej skall man satsa på kök långsiktigt är inte IKEA ett bra val tycker jag.

9. 2005-08-02 19:40
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: jul 2004
    1 046 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Calle Anka skrev
    Det stora problemet med IKEA är INTE vitvarorna utan snarare trävarorna. Min bror har ett IKEA-kök där luckor lossnat.

Själv monterade jag ett litet i sommarstugan i sommar och kunde konstatera att spånskivorna är skit. Fick borra om hållen på flera ställen.

Nej skall man satsa på kök långsiktigt är inte IKEA ett bra val tycker jag.
    Det finns måndags exemplar hos alla leverantörer som tur är ;D. Med tanke på hur många kök Ikea säljer värden över och att dom bara ökar hela tiden så är dom nog bra. Visst är det Marbodal som gör dom....o då är Marbodal också skit men mkt dyrare
    Det är väl bara att ringa o byta ut det dom var dåligt då..skulle jag gjort i alla fall

10. 2005-08-02 23:52

Junior medlem Medlem: jun 2005
    80 inlägg

1 bilder

Vad jag kunde se när jag monterade mitt kök, var skåpen tillverkade i Litauen. Tveksam om Marbodal gör sina skåp där?
    Vad det gäller värmen, står det utförligt hur det ska monteras med luftspalter och dyl. Jag har inga problem med det.
    Vitvarorna tycker jag är aningen dyra för att vara IKEA. Det är ju inte direkt lyxmaskiner. Hållbarheten är väl som Whirlpool i övrigt. Slit och släng. Håller garantitiden plus några år.

11. 2005-08-03 00:01

Forumgud Medlem: dec 2003
    46 år
    Östergötland
    2 144 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

Bara för att det är Marbodal och för att de tillverkar/säljer volymer betyder det inte att det är bra.

Min erfarenhet av IKEA är att man får en betydligt lägre kvalitet än andra leverantörer. Folk tycker det är billigt men beakta frakt, egen tid för montage och en massa reklamationer så blir det inte så billigt sen.

Jag handlar värmeljus och köper köttbullar numera på IKEA

12. 2005-08-03 10:07

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2004
    202 inlägg

Varifrån har folk fått föreställningen om att det är Marbodal som tillverkar åt IKEA?? Har nu stött på detta i ett flertal trådar...

IKEA sköter större delen av sin produktion själva - antingen via egna fabriker (Swedwood-koncernen) eller via underleverantörer. Genom egen produktion kan priserna hållas nere - en del av IKEAs affärsidé alltså.

Marbodal ingår i Nobia-koncernen där b.la Myresjökök och HTH ingår. Större chans att ni hittar ev samproduktion mellan dessa märken...

// WM

13. 2005-08-03 10:13

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    153 inlägg

Jag har ingen erfarenhet av IKEAS vitvaror. Jag hade nog satsat på IKEA, man kan nog inte räkna med att de funkar hur länge som helst men det gör nog inget märke. Vi har köpt massiva ekluckor där. Priset var mycket billigare där än alla andra luckor i massiv ek. Kvalitetet var varierande. Många luckor var knastiga och vissa spruckna men det var inga problem att byta dem, och de hade allt på lager. Jag har hört att stommarna till köket ska vara av sämre kvalitet så vi behöll de gamla som satt uppe. De hade dock inte alla luck-storlekar som vi behövde, men det gick att snickra ihop. Detta svarade nog inte på frågan om vitvarorna men ville bara säga att vi är nöjda med våra IKEA luckor.

14. 2005-08-03 23:07

Junior medlem Medlem: jun 2005
    80 inlägg

1 bilder

Inte för att det hör till tråden, men anledningen att IKEA förväxlas med Marbodal är förmodligen att de har samma leverantör av metaboxar och andra skåpsinredningar. Där är IKEAs priser svårslagna i jämförelse.

Liknande ämnen

1. Hur hitta vitvaror av bra kvalitet?
    av stoutmalte i forum Vitvaror
  2. Ikeas tundra golv bra kvalitet?
    av yuphin i forum Golv
  3. Kvalitet på vitvaror
    av DjNikeJ i forum Kök
  4. Kvalitet på vitvaror,bäst?
    av sofia_k i forum Kök