Svara Nytt ämne
  1. 2008-11-11 23:53
    Svara | #1

feh
    Nykomling Medlem: nov 2008
    kronoberg
    11 inlägg

Bygga stenbänkskiva?

Vi ska snart renovera ett kök med en gansak rejäl bänkskiva. Vi ville helst ha en bänkskiva i sten, men den blev ganska dyr ca 45-50 000kr. Så jag har en ide om att man kan kakla en bänkskiva med granit klinker och sätta granit plattorna väldigt tätt och foga med silicon. Jag har surfat runt lite och inte hittat någon som gjort detta. Det finns ju en hel del info om kaklade bänkskivor men inte så mycket om kaklade "stenskivor".
    Ifram kant hade jag tänkt sätta en trälist.

Har du gjort detta eller vet om det är en bra eller dålig ide, all info är intressant!

Mvh/
    Hasse

2. 2008-11-12 00:38
    Svara | #2

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    22 572 inlägg
    Gillad 1 145 gånger
    7 bilder
    Jag har inte erfarenhet av exakt det du frågar efter, därmot kaklade bänkar från semestrlägenheter i södra Europa. Inte bra. Men jag håller med om att de allvarligaste probleme med kaklade bänkar är fogarna. Det problemet borde bli begränsat med din lösning.

Jag funderar lite på prisuppgiften du har fått på 40 - 50 000. Visst kan granitskivor kosta så mycket om de är väldigt stora. Men oftast så kostar de så mycket om man frågar på fel ställe. Fel ställe är typiskt hos köksfirmormna. Så om ni inte redan gjort det så tycker jag ni skall fråga en riktig stenfirma. Hos köksfirman är det inte ovanligt med 200 - 300 % högre pris.

3. 2008-11-12 02:05
    Svara | #3

Nykomling Medlem: apr 2008
    Skåne
    27 inlägg

Jag har något minne, att silikon inte bra med granit och jag tror att jag läste det här på forumet. Jag hittade lite: http://www.byggahus.se/forum/koek/69...i-skarvar.html

Kolla upp Silvan, deras granitskivor var inte så dyra, kanske bra oxå? http://www.silvan.se/templates/DT_In...____15584.aspx

Annars: http://google.byggahus.se/search?q=b...reload=1&hl=sv

4. 2008-11-12 09:00
    Svara | #4

John J
    Gäst
    Varför är fogarna ett problem?

5. 2008-11-12 09:14
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    kalmar
    223 inlägg

diapol.se har billiga skivor, vet ej hur kvalliten är. vi köpte vår på kvik totalt ca 4meter och med en granitho infälld, den kostade 22 000.

6. 2008-11-12 09:51
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2007
    Skåne
    161 inlägg
    Gillad 1 gånger
    4 bilder
    IKEA säljer prisvärda stenskivor, måttbeställda enligt din specifikation

7. 2008-11-13 10:24
    Svara | #7

feh
    Nykomling Medlem: nov 2008
    kronoberg
    11 inlägg

John J skrev Visa original
    Varför är fogarna ett problem?
    Vanliga kalel fogar är lite ohygieniska, men det kan ju inte vara så farligt när större delen av USA har denna typ av fogar i sina bänk skivor.

Men jag tycker att det hade varigt mer estetiskt tilltalande om man hade sluppigt breda fogar och mer praktiskt.
    Tack för alla inlägg, men fortsätt gärna...

8. 2008-11-13 14:24
    Svara | #8

John J
    Gäst
    Blanda i vattenglas i bruket så blir de i alla fall lite mindre ohygieniska och suger inte vatten, vin osv...

9. 2008-11-13 14:39
    Svara | #9

Senior medlem Medlem: feb 2006
    604 inlägg

9 bilder
    Lingi skrev Visa original
    Kolla upp Silvan, deras granitskivor var inte så dyra, kanske bra oxå? http://www.silvan.se/templates/DT_In...____15584.aspx
    Jag köpte en liten "provbit" från Silvan, de har tillskurna avställningsbitar. Efter 2 veckor hade det blivit fläckar där tex hushållrullehållaren stod, mycket distinkta kanter som om resten var solblekt fast tvärtom (solförmörkat?). Kollade lite närmre under skivan och såg då att det hade runnit något längs kanten, och det visade sig vara lack! Skivorna var alltså inte polerade till blanka, utan lackade! Jag lämnade tillbaka den lilla biten och övergav mina planer på att köpa hel bänk därifrån.

/Elin

10. 2008-11-13 15:18

Nykomling Medlem: okt 2008
    Uppsala
    11 inlägg

Tips på bänkskiva

Hej
    Vi har just beställt vår bänkskiva i granit från Sahman.
    Mycker prisvärda , hoppas skivan blir bra.

(8 m längd 60 cm bredd, en dubbelho och håltagning för häll, slipning mm för 28 000)

Sten är praktiskt och vackert.

11. 2008-11-13 21:52

Hej! Jag har haft en exakt likadan tråd som du har, lägga stora granitklinker tätt utan fog... o med list i framkant. Men jag har lagt det på is, tror inte det blir snyggt. Som en annan skrev här innan så satsa på ikeas-"sten"-skivor (stenmjöl i lim) snygga faktiskt.

Om du nu ska lägga klinker så kommer det kosta ändå en hel del! Ska du har riktig granitklinker så kostar det! Plus att det dessa ändå inte är lika reptåliga o värmetåliga som riktig granit om jag fattat rätt.

Liknande ämnen

1. Skarv IKEAs stenbänkskiva
    av Holpers i forum Kök
  2. IKEAs stenbänkskiva, rengöringsmedel?
    av Holpers i forum Kök
  3. Såga i stenbänkskiva
    av bjpa08 i forum Kök
  4. Stenbänkskiva - tolerans ?
    av Lini i forum Kök
  5. Stenbänkskiva
    av vatten i forum Kök

Taggar