Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-02 17:29

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    Värmland
    491 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder
    naresjo skrev Visa original
    Om man har betalt en "massa" pengar för sin tomt eller inte, rättfärdigar väl inte att utan ens ha vidtalat ägaren gå in på dennes tomt, ta ner dess träd ivägen eller inte.
    Visst att man som granne kan anse att träd är ivägen, men TYVÄRR så är det bara att gilla läget om inte grannen vill ta ner dessa.

Och vem har pratat om att det är dyrare träd i Skärgården!?!?
    Trådskaparen nämnde att man skulle beakta att marken i skärgården är dyr. Vad det har med saken att göra kan jag inte förstå. Det är ju lika olagligt att hugga på annans mark oavsett om den ligger i Säffle eller i Stockholmsskärgård. kanske trodde trådskaparen att björkarna är mer värda i skärgården än nån annanstans i vårt avlånga land
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-10-02 18:30

Nykomling Medlem: jun 2007
    gävleborg
    26 inlägg

Tyvärr tror jag att denna typ av tilltag är starkt korrelerade med fastighetens marknadsvärde. Som du sa själv Per72: Har man betalat dyrt för sin fastighet skall man inte acceptera en skymmande dunge. Föreslår att vi lägger ner tråden. Min poäng är: Vakta din mark för om något händer får du ingen hjälp. Om någon gör fäller dina träd utan tillstånd. Gör en polisanmälan och ersätt dungen med energiskog och rigga en kamera.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-10-03 00:21

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2007
    Stockholm
    178 inlägg

4 bilder
    Jag fattar inte att folk kan bara göra så här...
    På vårt gamla sommarställe hade vi träd som inte ens visste var våra. Så kom en granne och frågade om de kan falla ner några stycken för att dem vill ha sjöutsikt.
    Visst sa vi ja. Så kom de, fixade, sågade och städade efter sig. Sen dess hade vi fått nya vänner.

4. 2007-10-03 01:13

Swetrots avatar
    Forumgud Medlem: mar 2007
    43 år
    Gävleborg
    2 882 inlägg
    9 blogginlägg
    Gillad 36 gånger
    3 bilder
    civving skrev Visa original
    Min poäng är: Vakta din mark för om något händer får du ingen hjälp. Om någon gör fäller dina träd utan tillstånd. Gör en polisanmälan och ersätt dungen med energiskog och rigga en kamera.
    Jag håller med. Man är fullständigt rättslös många gånger mot människor som anser att de kan göra vad som faller dem in, när som helst, så länge det handlar om fastigheter. Rättsväsendet prioriterar sådana här brott oerhört lågt, och det finns en stor grupp människor som till och med tycker att det är OK att fördärva andra människors fastigheter. Det är inte bara den här tråden på forumet som visar det. Tråkigt, men sant.
    Jag - en landsbygdstaliban

5. 2007-10-03 08:22

TorpAnderss avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2005
    801 inlägg
    Gillad 37 gånger
    64 bilder
    civving skrev Visa original
    Tyvärr tror jag att denna typ av tilltag är starkt korrelerade med fastighetens marknadsvärde. Som du sa själv Per72: Har man betalat dyrt för sin fastighet skall man inte acceptera en skymmande dunge. Föreslår att vi lägger ner tråden. Min poäng är: Vakta din mark för om något händer får du ingen hjälp. Om någon gör fäller dina träd utan tillstånd. Gör en polisanmälan och ersätt dungen med energiskog och rigga en kamera.
    Priset på fastigheten har ingen som helst betydelse!
    Helt klart är att ett brott har begåtts om allt är är som du beskrev det, utan all tvivel!

För formalian så ska du givetvis polisanmäla händelsen.

Det kräver dock lite mod och kurage att fronta ett grupp människor, tyvärr orkar inte alla med det.

Jag hade inte gett mig innan jag fått klarhet i vem och varför och sedan på något sätt fått ersättning eller en återplantering utförd.
    Förmodligen i egen regi, men är man envis så brukar sånt lösa sig till slut, rättvisan brukar vinna i slutänden hur det än är....

Det som kan ta skruv är om man ställer folk mot väggen när det är flera grannar sammlade på en gång, det har en förmåga att svara bättre då..Och absolut om man vet vem det är till 100% innan, det blir plötsligt väldigt svårt för en skyldig att värja sig i ett sånt läge.

Vi som har lite mark blir från o till utsatta för dylika händelser tom. av skogsbolagen som lägger timmerupplag som dom vill ibland utan att fråga markägarna om lov. Med skador på mark och vegetation som följd...
    Oftast hör man "det är inget att göra dom kör över folk " men min erfarenhet är att det lönar sig att "bråka" jag har hitills alltid fått skäligt betalt för mina skador.

6. 2007-10-03 08:35

Forumgud Medlem: maj 2007
    stockholms
    2 326 inlägg
    Gillad 75 gånger
    26 bilder
    Tycker absolut du ska tala med en trädvärderare och en jurist, och blir det ingen förlikning med grannen, ta det hela vägen till tingsrätten! Man läser ibland i tidningarna att folk blir fällda för såna här grejer.

Skaffa ett intyg från en trädvärderare på hur mycket dessa björkar var värda i den storlekt de hade när de höggs ner. Med det intyget i handen går du lugnt och sansat till den misstänkte grannen och nämn att du tänker polisanmäla o kräva ersättning för träden. Kanske också om du har något tidningsurklipp från ett liknande fall där förövaren blivit fälld i domstol. Det troliga är då att han accepterar att betala, kanske inte hela summan, men i alla fall att ni kan mötas på vägen.

Tror att ofta gör folk sådana här saker i oförstånd, dom förstår inte att dom gör en kriminell handling. Sedan när konsekvenserna går upp för dom är dom beredda att få saken ur världen genom förlikning.

Gör du inget alls kommer grannarna att tro att de kan fortsätta göra vad de vill på din tomt!
    Senast redigerad av Sommartorparn 2007-10-03 08:57

7. 2007-10-05 23:51

Nykomling Medlem: feb 2006
    24 inlägg
    Gillad 1 gånger
    5 bilder
    Jorg:
    <<<<Att man får sina träd nedhuggna kan ju också ha sin förklaring i att t.ex. kraftbolaget varit där. Nu verkar det ju inte vara så i just det här fallet vad jag kunnat läsa mig till... Men vid vårt fritidshus har vi fått brev från elbolaget att de kommer att åka runt i byn och kapa ner alla träd som står under eller nära ledningarna och detta oavsett hur höga träden är. Vilket nu gör att vår egen björkdunge står i farozonen.<<<<<<<<

Grattis till att ni fick brev från kraftbolaget. Det fick inte vi, och när jag kom hem från jobbet en dag var flera av våra dungar samt en vackert uppväxt häck stympad på det mest vedervärdiga sätt. Gissa vart min första tanke gick? Grannen!

Jag trodde självklart grannen ställt till det, avskydde dem i flera dagar och funderade på olika hämndaktioner innan jag på omvägar fick höra att elbolaget var boven. Tack och lov i tid, grannsämjan skulle ha flugit åt fanders om jag hade gjort något överilat mot den stackars oskyldige grannen!

Till Jorg igen: Kanske borde ni fundera på att ta ner träden själva, kraftbolagen lämnar inga prydliga spår efter sig! Då får ni möjlighet att ta till vara bra ved.

8. 2007-10-17 12:48

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2004
    499 inlägg
    Gillad 7 gånger
    11 bilder
    En man i trakten hade gått runt och avverkat på en öde tomt som någon 60 mil härifrån ägde. Han blev skadeståndsskyldig (125k och tomten var uppskattningsvis värd runt 30k)

Träd är heliga. I en perfekt värld så möts goda grannar halvvägs men i det här fallet tycker jag att det är klockrent. De som fällt träden har gjort helt fel. Träden växte ju inte upp över en natt och började skymma solen utan det där är något man kunnat ta upp många år innan de utgjorde ett problem.

Jag har inte många grannar, men skulle man göra ett sådant övertramp att man inkräktar och plockar bort träd bara för att de skymmer solen och utan att fråga... ja, då skulle jag inte tveka att säga upp grannsämjan. Det finns gränser och dessa gränser tycker jag att man har passerat sedan länge om man gör något liknande.

9. 2007-10-17 22:46

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2004
    Dalarna
    372 inlägg
    Gillad 46 gånger
    32 bilder
    Grannens lada skymmer min eftermiddagssol, tror ni det är ok att elda ner den?
    Den stod ifs där när vi flyttade hit men huset var jättedyrt...hehe

10. 2007-10-17 23:01

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    253 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder
    Per72 skrev Visa original
    Det är ju lika olagligt att hugga på annans mark oavsett om den ligger i Säffle eller i Stockholmsskärgård. kanske trodde trådskaparen att björkarna är mer värda i skärgården än nån annanstans i vårt avlånga land
    Detta är inte sant. Vår fastighet har servitut från fastighetsbildningen, att tämligen generellt nyttja marken mellan vår fastighet och stranden, som en annan person äger. Detta inkluderar rätt fälla träd på markägarens mark som hindrar utsikten (detta ryms inom servitutets syften). Vi har dock aldrig utnyttjat detta servituts rättigheter fullt ut, men vi trodde ändå att servitutets existens var allmänt känd bland grannarna och markägaren

När vi utnyttjade servitutet och fällde några träd, visste dock inte grannarna om denna vår rätt, så de klagade hos (en ny) markägare, som övertagit markområdet, men som nu inte heller visste om servitutets existens. Det blev liv i luckan, baktaleri och mycket annat tråkigt via många olika kanaler. Grannarna ville ha träden kvar som vindskydd, vi ville se vattnet, och träden växer ju alltid och skymmer denna utsikt för oss.

Det enda positiva med denna process, var att nu vet även grannarna och markägaren om vårt servituts existens och våra rättigheter, som vi inte utnyttjat särskilt mycket under årens lopp, just för grannsämjans skull. Vi får försöka glömma otrevligheterna och gå vidare för grannsämjans skull.

Man bör alltid ta reda på vilka villkor som gäller innan man anklagar någon för olovlig verksamhet

11. 2007-10-18 12:03

Senior medlem Medlem: mar 2007
    Örebro
    538 inlägg
    Gillad 14 gånger
    13 bilder
    Fogarbo skrev Visa original
    Man bör alltid ta reda på vilka villkor som gäller innan man anklagar någon för olovlig verksamhet
    Visst så kan man ha rätten på sin sida, men om vi nu spekulerar att dom som högg ner björkdungen hade ett sk servitut och HADE rätten på sin sida att göra detta. Hur svårt ska det vara att gå över till markägaren och säga att dungen är i vägen och INFORMERA om att de vill ta bort den, INNAN man drar igån sågen och bara tar bort den...
    Och sedan lugnt luta sig tillbaka på sitt "servitut" och hänvisa till att man har rätt att göra det...
    Rimmar illa enligt mig!

12. 2007-10-18 12:29

AnnaKanins avatar
    Senior medlem Medlem: okt 2004
    533 inlägg
    Gillad 1 gånger
    28 bilder
    Det är väl så att har man servitut att hugga ner grannens träd finns det två möjliga vägar att gå,

1) Träden ska ner till varje pris och då skiter man i att informera grannen.
    2) Grannsämjan är viktigare än träden och då pratar man med grannen innan man börjar fälla träd.

13. 2007-10-18 22:07

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    253 inlägg
    Gillad 6 gånger
    1 bilder

Markägaren är inte någon granne alls

Markägaren bor i vårt fall (det vet vi nu) 50 mil från oss, och vi har ännu aldrig någonsin sett personen ifråga. Vi fick bara ett antal hotfulla brev om skadestånd etc etc . En klagande (avundsjuk) granne hade letat upp och ringt till markägaren och tände på stubinen hos markägaren, och sedan var eländet igång.

Vi hade redan sommaren innan talat om våra planer för alla grannar utan att någon reagerade... men det finns grannar och grannar ... och träd är superkänsligt vid stränder för många personer, framför allt om de får höra ryktesvägen att något är olagligt, fastän ryktet var en lögn, för i vårt fall var trädfällningen i allra högsta grad laglig.

Man bör alltid ta reda på vilka villkor som gäller innan man anklagar någon för olovlig verksamhet och inte ta allt man hör (eller läser för den delen) som absolut sanning.

14. 2007-10-18 22:29

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder
    Vi hade redan sommaren innan talat om våra planer för alla grannar utan att någon reagerade...[/I]
    Grannarna ja, men kontaktade du inte markägaren?

15. 2007-10-19 09:55

Senior medlem Medlem: mar 2007
    Örebro
    538 inlägg
    Gillad 14 gånger
    13 bilder
    Markägaren bor i vårt fall (det vet vi nu) 50 mil från oss, och vi har ännu aldrig någonsin sett personen ifråga. Vi fick bara ett antal hotfulla brev om skadestånd etc etc . En klagande (avundsjuk) granne hade letat upp och ringt till markägaren och tände på stubinen hos markägaren, och sedan var eländet igång.

Vi hade redan sommaren innan talat om våra planer för alla grannar utan att någon reagerade... men det finns grannar och grannar ... och träd är superkänsligt vid stränder för många personer, framför allt om de får höra ryktesvägen att något är olagligt, fastän ryktet var en lögn, för i vårt fall var trädfällningen i allra högsta grad laglig.

Man bör alltid ta reda på vilka villkor som gäller innan man anklagar någon för olovlig verksamhet och inte ta allt man hör (eller läser för den delen) som absolut sanning.
    Oavsett om man har servitut eller inte, oavsett om man sett personen i fråga eller inte, oavsett om personen bor i bortre Moldavien eller är din närmaste granne.
    Så ANSER JAG att man kontaktar och informerar MARKÄGAREN om vad man tänker göra.
    Sedan kan den ju ha en åsikt, som skiljer sig, och då kan man luta sig tillbaka på sitt servitut.
    Men om jag som markägare till "skog" (oavsett antal eller areal) helt plötsligt ser att den som har servitutet huggit ner detta utan att informera mig, så nog skulle jag bli fly förbannad.

Detta kan JAG tycka tillhör allmänt hyfs, för det är trots allt INTE DIN MARK!

Liknande ämnen

1. Elektriker för jobb i Karlshamn, någon som kan rekommendera någon?
    av rocketlauncher i forum Referenser hantverkare & entreprenörer
  2. Kan någon rekommendera någon pålitlig rivningfirmor i Skåne
    av AnnikaJim i forum Referenser hantverkare & entreprenörer
  3. KA i NV skåne. någon som vill rekomendera någon??
    av Mercafreak i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.