Skriv svar Nytt ämne
  1. 2005-02-01 10:50
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: apr 2004
    548 inlägg

24 bilder

Kontrakt, klausul om besiktning

Tror att jag läst tidigare här på forumet om någon fick inskrivet en klausul om besiktning om kontrakt skrives före besiktningen är gjord.
    Denna klausul utformades så att köparen hade rätt att häva köpet om allvarliga fel uppkom under besiktningen eller att säljaren gick ned i pris.
    Det finna med just denna specifika formulering var att om inte köparen hävde köpet så var säljaren tvungen att gå ner i pris. Alltså säljaren kunde inte häva köpet.

Från vilken summa kan man begära att säljaren betalar.
    Alltså låt säga tex att man vill att säljaren står för skador som uppkommer på besiktning som kostar mer än 40Tkr att åtgärda.
    Huset är byggt på 20-talet.

2. 2005-02-01 12:48
    Svara | #2

Nykomling Medlem: dec 2004
    Stockholm
    8 inlägg

Re: Kontrakt, klausul om besiktning

Köpte själv ett hus i början på december där vi fick med en klausul som gav oss rätten att häva köpet om vi hittade allvarligare fel vid besiktningen. Jag kollade även upp möjligheterna att få med nån typ av text som sa att säljaren skulle betala kostnaden för att fixa eventuella skador men det gick inte. Enligt mäklaren (Svensk fastighetsförmedling) så avråder juristerna från kontrakt med nån typ av gränsbelopp inskrivet.

3. 2005-02-01 12:56
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: apr 2004
    548 inlägg

24 bilder

Men har man inget gränsbelopp så uppkommer ju frågan om vad som är " allvarliga fel".
    Då blir det ju en tolkningsfråga. Och då blir det ju problem för säljaren kommer naturligtvis inte tolka det som köparen gör.

4. 2005-02-01 13:35
    Svara | #4

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 7 gånger
    1 bilder

Alltså låt sägaRe: Kontrakt, klausul om besiktning

Vid min försäljning hade mäklarfirman en standardskrivning som innebar att hävning av köpet kunde ske efter besiktning där fel överskridande 1 basbelopp visats samt att även säljaren kunde häva försäljningen såvida han/hon inte var med på att deala ner priset pga fel.

Sedan kan man väl krasst räkna med att man inte kan undkomma någon form av fel på ett så gammalt hus och det bör nog köparen vara medveten om. I mitt fall hade jag nogsamt upprättat ett långt 'feldokument' till köparen innan besiktningen så det blev inga överraskningar.

Alltså låt säga tex att man vill att säljaren står för skador som uppkommer på besiktning som kostar mer än 40Tkr att åtgärda.
    Du menar väl i detta fall inte skador som uppkommit genom besiktningen?

5. 2005-02-03 06:51
    Svara | #5

Nykomling Medlem: dec 2004
    Stockholm
    8 inlägg

ParkaKungen skrev
    Men har man inget gränsbelopp så uppkommer ju frågan om vad som är *" allvarliga fel".
    Då blir det ju en tolkningsfråga. Och då blir det ju problem för säljaren kommer naturligtvis inte tolka det som köparen gör.
    Vid mitt köp så sas det att man inte kunde sätta nått sånt gränsbelopp (pga juridik) utan det stod att jag och min fru hade rätt att häva köpet om det framkom skador som vi tyckte var allvarliga. Skrivningen i kontraktet kändes ganska "flummig" men då "flummigheten" stod på vår sida så gjorde det inte så mycket.

/Nicklas

Liknande ämnen

1. besiktning före eller efter kontrakt?
    av Lundstrom i forum Köpa & sälja hus
  2. Besiktning efter kontrakt?...
    av Dejvan i forum Juridik
  3. Kontrakt skrivet - besiktning påpekar fel?
    av Sannastockholm i forum Juridik
  4. Klausul om skadestånd
    av sandhall i forum Juridik