Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-23 10:06
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2005
    260 inlägg

Friggebod etc nära tomtgräns

Ponera att jag vill sätta en friggebod nära grannens tomtgräns. Han ger ett muntligt tillstånd och tycker det är helt okej. Två år senare säljer han huset och nya grannarna vill inte ha friggeboden där. Blir jag då tvungen att flytta på den? Och går det att komma undan genom att det skrivs ett kontrakt på att jag har rätt att ställa den där så att det ingår i köpet när han säljer så att säga.
    Är helt säker på att jag läst om nån liknande situation för inte så längesen på byggahus men kan inte hitta det nu.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-04-23 13:34
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 281 inlägg
    Gillad 1 325 gånger
    7 bilder

Re: Friggebod etc nära tomtgräns

Nu kan jag ha fel, men är det inte så att en placering nära tomtgräns kräver bygglov. Det blir ju en sorts registrering av grannens godkännande.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-04-23 14:34
    Svara | #3

Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2006
    1 499 inlägg

44 bilder

hempularen skrev
    Nu kan jag ha fel, men är det inte så att en placering nära tomtgräns kräver bygglov.
    Så har jag också tolkat det. Att den står minst 4.5 meter från tomtgränsen är ju ett av kraven för bygglovsfriheten (precis som kraven om byggnadsarea max 10 kvm, nockhöjd max 3 meter).

4. 2006-04-23 17:27
    Svara | #4

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 258 inlägg
    Gillad 233 gånger
    41 bilder

Min granne och jag har satt våra friggebodar PÅ tomtgränsen, mot varandra. Mellan tomterna är det en 15meters allmänning. Min friggebod är 16m2, grannens 12m2
    Vi ringde kommunen båda två. - Helt OK utanför detaljplan. Vi lägger oss inte i. Skriv ett papper sins emellan bara, blev svaret
    Som sagt; utanför detaljplan.

5. 2006-04-23 23:37
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jan 2005
    1 268 inlägg
    Gillad 54 gånger
    26 bilder

Friggebod på 16m2?
    Det var ett nytt koncept...

6. 2006-04-24 20:45
    Svara | #6

pellefants avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Norrbotten
    2 957 inlägg
    Gillad 8 gånger
    55 bilder

jag blev rekommenderad av kommunens bygg(någonting) att skriva ett papper tillsammans med markägaren som gränsar mot min mark där jag byggde mitt garage på 150m2 utan bygglov. där står det att han gett sitt medgivande till att jag byggt på gränsen mot hans mark. kan vara bra om man nu mot förmodan blir osams eller han säljer marken.

7. 2006-04-25 18:38
    Svara | #7

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 258 inlägg
    Gillad 233 gånger
    41 bilder

cpalm skrev
    Friggebod på 16m2?
    Det var ett nytt koncept...
    12m2 också, eller hur? ;D Naturligtvis är det komplementbyggnader.

Liknande ämnen

1. Brandtrappa nära tomtgräns
    av kallek i forum Bygglov
  2. För nära tomtgräns?
    av theswede78 i forum Bygglov
  3. friggebod nära tomtgräns
    av håvis i forum Bygglov
  4. Hur nära tomtgräns får man bygga?
    av Rodge68 i forum Bygglov