27 228 läst · 112 svar
27k läst
112 svar
Partner skuldsatt och utan pengar
Sida 1 av 8
Har sökt på forumet men inte hittat exakt det jag söker.
Äger ett hus som jag köpte ut min exfru från vid skilsmässa för ett par år sen. Skuldsatt rejält, men bor ändå billigare än många i lägenhet.
Ny partner nu och funderar givetvis på att flytta ihop, då i mitt hus, med mina två barn och hennes två barn.
Min parter har också varit gift och bott i hus, men har också skiljt sig, men hade otur vid tidpunkten vid försäljningen och sitter med ca 200tkr i skulder (blanco, inga tillgångar) efter den försäljningen, och bor nu i hyresrätt. Hon har hyffsad inkomst (~30tkr) och väldigt stabil arbetsmarknad, men med det lånet och en gedigen amorteringsplan blir det inte mycket över varje månad.
Detta betyder att hon har inte en krona att gå in med i mitt hus, eller vilket hus vi än skulle vilja köpa.
Hur kan man göra om man vill flytta ihop?? om vi säger att vi väljer i mitt hus som värderas till ca 3-3,5mkr idag, som blir det mest logiska.
Är inte naiv och kommer låta henne Få halva huset, inte ens om vi skulle gifta oss. Äktenskapsförord från mitt tidigare äktenskap är det som gör att jag kan bo kvar idag, så nyttan av det vet jag.
Vilka upplägg kan man ha om hon ska bo här med sina barn? att bara betala en typ av hyra, men då inte ta del av fastighetens värdeförändringar, upp eller ner. Kan hon ens få lån av bank för att gå in i mitt hus?
Samtidigt skulle hennes inflytt medföra en del ombyggnad och investeringar i huset, men de har hon inga pengar att dela på, och även om hon skulle kunna dela det, så känns det kanske konstigt för henne att betala för ombyggnad som hon inte äger ett säkrat värde i. Samtidigt som det för mig känns sådär att själv kosta om påbyggnad som inte höjer huset värde, men gör att vi får plats.
Javisst, hjärterum och stjärterum har jag koll på
men vad ser Ni för alternativ, vad skulle ni ha tittat på för ekonomiska lösningar vid en sån här situation? en del lösningar har mer hjärterum, en del kanske bara stjärterum, men ändå, dela gärna med er.
Äger ett hus som jag köpte ut min exfru från vid skilsmässa för ett par år sen. Skuldsatt rejält, men bor ändå billigare än många i lägenhet.
Ny partner nu och funderar givetvis på att flytta ihop, då i mitt hus, med mina två barn och hennes två barn.
Min parter har också varit gift och bott i hus, men har också skiljt sig, men hade otur vid tidpunkten vid försäljningen och sitter med ca 200tkr i skulder (blanco, inga tillgångar) efter den försäljningen, och bor nu i hyresrätt. Hon har hyffsad inkomst (~30tkr) och väldigt stabil arbetsmarknad, men med det lånet och en gedigen amorteringsplan blir det inte mycket över varje månad.
Detta betyder att hon har inte en krona att gå in med i mitt hus, eller vilket hus vi än skulle vilja köpa.
Hur kan man göra om man vill flytta ihop?? om vi säger att vi väljer i mitt hus som värderas till ca 3-3,5mkr idag, som blir det mest logiska.
Är inte naiv och kommer låta henne Få halva huset, inte ens om vi skulle gifta oss. Äktenskapsförord från mitt tidigare äktenskap är det som gör att jag kan bo kvar idag, så nyttan av det vet jag.
Vilka upplägg kan man ha om hon ska bo här med sina barn? att bara betala en typ av hyra, men då inte ta del av fastighetens värdeförändringar, upp eller ner. Kan hon ens få lån av bank för att gå in i mitt hus?
Samtidigt skulle hennes inflytt medföra en del ombyggnad och investeringar i huset, men de har hon inga pengar att dela på, och även om hon skulle kunna dela det, så känns det kanske konstigt för henne att betala för ombyggnad som hon inte äger ett säkrat värde i. Samtidigt som det för mig känns sådär att själv kosta om påbyggnad som inte höjer huset värde, men gör att vi får plats.
Javisst, hjärterum och stjärterum har jag koll på
Ja, kanske att förbli särbos till hennes ekonomi tillåter ett sambo förhållande?
Det känns som om ni har för olika ekonomiska förutsättningar för att det skall fungera i längden, eftersom du redan nu luftar sådana farhågor.
:wow:
Det känns som om ni har för olika ekonomiska förutsättningar för att det skall fungera i längden, eftersom du redan nu luftar sådana farhågor.
:wow:
Själv hade jag delat på drifts- och vissa underhållskostnader om jag hade tänkt behålla huset för mig själv. Känns som du själv är inne på inte riktigt rimligt att partnern skall vara med och göra investeringar i ett hus som hon inte är delägare i.
Låna ut pengarna till henne.
Värdera huset. Skriv en skuldsedel på halva beloppet. Ge henne generösa villkor för ränta och amortering.
Då bor din partner förhoppningsvis billigare än i sin nuvarande hyresrätt och kan så småningom få råd att lösa blancolånet.
Värdera huset. Skriv en skuldsedel på halva beloppet. Ge henne generösa villkor för ränta och amortering.
Då bor din partner förhoppningsvis billigare än i sin nuvarande hyresrätt och kan så småningom få råd att lösa blancolånet.
Varför skulle en människa med 200k i blancolån inte få lån? Hon har ju en hyfsad inkomst.
Hon skulle ju kunna köpa loss 25-30% av ditt hus och även där stå för 25-30% av renovering/ombyggnadskostnader?
Ser inte riktigt problemet?
Hennes blancolån kommer naturligtvis drabba er båda ekonomiskt om ni skall bo tillsammans, men kom igen, du har ett hus värt 3-3,5mkr, även om det skulle vara fullbelånat så är det ju inte ett asdyrt boende speciellt om ni är två om driften?
Hon skulle ju kunna köpa loss 25-30% av ditt hus och även där stå för 25-30% av renovering/ombyggnadskostnader?
Hennes blancolån kommer naturligtvis drabba er båda ekonomiskt om ni skall bo tillsammans, men kom igen, du har ett hus värt 3-3,5mkr, även om det skulle vara fullbelånat så är det ju inte ett asdyrt boende speciellt om ni är två om driften?
Jag kanske låter väldigt praktiskt inriktad i mitt inlägg, men det är förstås så att jag vill att det ska fungera trots olika ekonomiska förutsättningar, vore väldigt tråkigt om sådant ska komma emellan. Vill givetvis hitta en lösning (alltid en kompromiss) som verkar vettig och båda kan känna säkerhet och trygghet i. Att vänta på att hon ska ha hunnit amortera av sitt blancolån i nuvarande takt känns sådär, är nog rätt många år kvar, tyvärr.roland53 skrev:
---
Ja, det känns som att dela på drift och underhåll känns rimligt. Och att jag tar ombyggnader och investeringar i huset. Men det går ju aldrig få någon exakt rättvisa i detta. Om jag lånar till att bygga om, då stiger boendekostnaden och hon får vara med och betala hälften, om jag plockar kontant ur fickan så ses ingen reell bokostnadsökning, och då betalar hon inte för det.cpalm skrev:
---
Låter inressant, kan du utveckla lite mer för en som inte är superhaj på detta område. Hur funkar det med skuldsedel? var registrerar man den? är banken inblandad i det, eller är det juridiskt mellan mig och partnern, utan att banken ens vet om det ?tio_Pepe skrev:
Ja, hon kommer att bo billigare i hus med mig, så är det ju.
Behåll huset själv och låt partnern betala en hyra. Denna bör täcka hälften av driftkostnaderna, räntekonstnaderna samt förslitning. Bör även innefatta det du förlorar på ditt kapital du har bundet, men detta är sannolikt svårt för många att acceptera.
Du har säkert rätt, har ingen koll själv hur banken ser på hennes blancolån, jag hoppas du har rätt!Hubbe2 skrev:Varför skulle en människa med 200k i blancolån inte få lån? Hon har ju en hyfsad inkomst.
Den iden att inte dela 50/50% lät intressant, att hon säg köper in sig med 30%, det skapar en trygghet för henne men belastar inte lika ekonomiskt som 50%.
Bra att du inte ser problemet, just därför jag är här! för att få lite friska ideer om möjligheter, istället för att fokusera på just problemen!
Du har rätt, det är inget asdyrt boende alls, lånedelen inkl amortering ligger på ca 8tkr/mån idag för mig, innan avdrag. Sen är det driftskostnad på max 2-3tkr.
En hyreslösning kan ju iallafall vara en god start, att man börjar så, och säg efter ett år, när båda känner att detta verkligen är en bra lösning, så går man vidare med delat ägande.injonil skrev:
Osäker vad du menar med din sista mening? om det är vad mina bundna pengar i huset skulle ha kunnat förränta sig eller skapa värdeökning genom annan investering? om du menar så, så är det ren spekulation i vad en sådan investering skulle ge, de flesta förlorar på börsen idag, så jag skulle inte ha med en sådan faktor, om det nu var det du menade.
Jag ser inte räntekostnaden som en driftskostnad i detta avseende faktiskt. Tänkte mer på värme, el och vatten osv.daron skrev:
Du har absolut rätt som tänker i förväg. Låt dig inte nedslås av eventuella förvirrade "feministiska" inlägg.
Om hon kan flytta in i huset, blir ju hyran för hennes hyresrätt över, den kan hon väl gå in med som bidrag för det gemensamma boendet? Enda komplikationen är väl om det finns bostadsbidrag idag?
På sikt kan hon väl antingen köpa in sig med nya lån, eller stå utanför med ett avtal - sambo eller äktenskapsförord - tänk bara på samboavtal INNAN hon skriver sig och sina barn på din adress.....
Bra att du tänker efter FÖRE.
Om hon kan flytta in i huset, blir ju hyran för hennes hyresrätt över, den kan hon väl gå in med som bidrag för det gemensamma boendet? Enda komplikationen är väl om det finns bostadsbidrag idag?
På sikt kan hon väl antingen köpa in sig med nya lån, eller stå utanför med ett avtal - sambo eller äktenskapsförord - tänk bara på samboavtal INNAN hon skriver sig och sina barn på din adress.....
Ni har det båda något ansträngd ekonomiskt, och ni vill bo ihop.
Då är det första ni kan göra är att flytta ihop så att ni slippar hennes hyran, då blir det direkt mer pengar kvar till driftkostnader och eventuellt snabbare avbetalning av hennes lån.
Vad ni behöver för ombyggnader och om det är rimligt att hon bidrar tiill det vet jag inte, men handlar det om målning, nya tapeter mm kan det vara rimligt att ta det ur hushållskassan. Är det riktig värdehöjande ombyggnader, då kanske inte.
Då är det första ni kan göra är att flytta ihop så att ni slippar hennes hyran, då blir det direkt mer pengar kvar till driftkostnader och eventuellt snabbare avbetalning av hennes lån.
Vad ni behöver för ombyggnader och om det är rimligt att hon bidrar tiill det vet jag inte, men handlar det om målning, nya tapeter mm kan det vara rimligt att ta det ur hushållskassan. Är det riktig värdehöjande ombyggnader, då kanske inte.
Nja, ett samboavtal har ingen betydelse när det gäller själva fastigheten.Nisken skrev:Du har absolut rätt som tänker i förväg. Låt dig inte nedslås av förvirrade "feministiska" inlägg.
Det man äger före samboförhållandet blir väl inte en del av det gemensamma boet???