6 992 läst · 30 svar
7k läst
30 svar
Hur tungt är det att starta eget?
Sida 1 av 3
Hej! Undrar lite och har funderat kring eget företag. Men har varit lite orolig över den juridiska biten, hur svårt är det egemtligen att håller ekonomi och allt i styr? Sen att affärsidén och finansiering är en mer knepig bit vet jag förstås. Hur förhåller ni er till eget företagande? Är det värt det?
Det beror till störst del, tror jag, på vilka förkunskaper du har i företagsekonomi och affärsjuridik och hur mycket du planerar att göra själv respektive lägga ut på ekonomibyråer och juristhjälp.
Om du kommer att tycka att det är roligt att driva eget beror nog också till stor del på hur pass riskbenägen du är.
Om du kommer att tycka att det är roligt att driva eget beror nog också till stor del på hur pass riskbenägen du är.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det beror på företagsform, bransch och omfattning, men är du nåtsånär kompis med dator och har möjlighet att ordna ett funktionellt kontor så behöver du inte tveka pga administrationsbördan. De flesta regeländringar på sistone har gjort det enklare att vara företagare tycker jag.
I mitt fall med enskild firma i konsultverksamhet med få och stora kunder och affärshändelser är det inte särskilt betungande. Jag klarar det mesta själv mha excel, internetbank och skatteverkets internettjänster. I början tog jag hjälp med deklarationen av aukt revisor, till en rimlig peng. Om jag ser krasst ekonomiskt på det borde jag lämna bort deklarationen även nu (våren är en hektisk tid i min verksamhet) men jag ville lära mig så jag dök in i det själv. Så småningom går det väl som en dans...
Skatteverkets info, tjänster och hemsidor är lättillgängliga och mycket bra. Jag anhöll om att få betala in skatten vid den tid på året då jag kammar hem kosingen, istället för en månadsvis inbetalning, vilket gick för sig utmärkt.
Jag har god kontakt med banken via en tjänsteman på orten där jag bor vilket underlättar.
Så om du har affärsidén klar för dig och bäring i ekonomin:
Kör på!
I mitt fall med enskild firma i konsultverksamhet med få och stora kunder och affärshändelser är det inte särskilt betungande. Jag klarar det mesta själv mha excel, internetbank och skatteverkets internettjänster. I början tog jag hjälp med deklarationen av aukt revisor, till en rimlig peng. Om jag ser krasst ekonomiskt på det borde jag lämna bort deklarationen även nu (våren är en hektisk tid i min verksamhet) men jag ville lära mig så jag dök in i det själv. Så småningom går det väl som en dans...
Skatteverkets info, tjänster och hemsidor är lättillgängliga och mycket bra. Jag anhöll om att få betala in skatten vid den tid på året då jag kammar hem kosingen, istället för en månadsvis inbetalning, vilket gick för sig utmärkt.
Jag har god kontakt med banken via en tjänsteman på orten där jag bor vilket underlättar.
Så om du har affärsidén klar för dig och bäring i ekonomin:
Kör på!
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Skatteverket (där jag jobbar) har nyföretagsinformation som kan vara bra att gå på. Där berättar Skatteverket och Kronofogden lite om vad som gäller och ger lite tips. Det är såklart gratis.
Själva startandet beskrivs och görs på en sida som kallas Verksamt.se och går till så att du fyller i en skatte- och avgiftsanmälan om vad du tänker göra, vad du tror att du kommer att tjäna och lite bakgrundsuppgifter. När du skickat in den så brukar det ta typ två veckor tills du får F-skattebeviset på posten.
Själva startandet beskrivs och görs på en sida som kallas Verksamt.se och går till så att du fyller i en skatte- och avgiftsanmälan om vad du tänker göra, vad du tror att du kommer att tjäna och lite bakgrundsuppgifter. När du skickat in den så brukar det ta typ två veckor tills du får F-skattebeviset på posten.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
För mig låter det där som en rejäl skönmålning!Fred vom Jupiter skrev:Skatteverket (där jag jobbar) har nyföretagsinformation som kan vara bra att gå på. Där berättar Skatteverket och Kronofogden lite om vad som gäller och ger lite tips. Det är såklart gratis.
Ja, alla tjänster kan beställas och registreras på nätet om man har en E-legitimation, men det är inte enkelt.
Skatteverkets upplägg för E-tjänsterna är helt enkelt väldigt dåligt anpassade till den vanliga användaren.
De är helt klart utformade av programmerare, som aldrig själva använder tjänsterna.
Men när man väl kommit förbi de första hindren och verkligen kan och vet vad man har för skyldigheter,
kanske det fungerar bra med rapporter och deklarationer.
Men innan dess skall man nog ta hjälp av någon som är insatt i regelverket.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
Då undrar jag när du senast startade ett företag KoW (notera att det är uppstarten Fred pratar om). När jag hade gått igenom verksamt och startat mitt företag var min enda tveksamhet om det verkligen skulle vara så här enkelt (och kanske varför jag dragit mig för att göra det tidigare). Allt samlat på ett ställe och inte speciellt svårt att fatta hur man skulle göra.
Jag råkade iof göra ett fel, jag skulle ha FA-skatt (har även anställning) men råkade välja F-skatt, då sökte en handläggare på Skatteverket mig, jag missade det telefonsamtalet och några dagar senare kom ändå en FA-skatt i brevlådan med ett extra meddelande där handläggaren förklarade att hon sökt mig, inte fått svar, och att eftersom det var uppenbart att jag skulle ha FA-skatt hade hon ändrat min ansökan så det inte skulle ta onödig tid med brevväxling fram och tillbaka.
Skatteverket, Bolagsverket och ev. andra som samsas under verksamt.se får med beröm godkänt av mig - så ska e-tjänster funka! Myndighetssamverkan när det funkar som bäst imho.
(Skv har för övrigt skött sig väldigt bra i alla i övriga ärenden jag haft med dem att göra, verkar på det hela taget vara en väl uppstyrd verksamhet. Varje gång jag tänkt att de nog ändå är onda har jag blivit motbevisad med besked...)
Jag råkade iof göra ett fel, jag skulle ha FA-skatt (har även anställning) men råkade välja F-skatt, då sökte en handläggare på Skatteverket mig, jag missade det telefonsamtalet och några dagar senare kom ändå en FA-skatt i brevlådan med ett extra meddelande där handläggaren förklarade att hon sökt mig, inte fått svar, och att eftersom det var uppenbart att jag skulle ha FA-skatt hade hon ändrat min ansökan så det inte skulle ta onödig tid med brevväxling fram och tillbaka.
Skatteverket, Bolagsverket och ev. andra som samsas under verksamt.se får med beröm godkänt av mig - så ska e-tjänster funka! Myndighetssamverkan när det funkar som bäst imho.
(Skv har för övrigt skött sig väldigt bra i alla i övriga ärenden jag haft med dem att göra, verkar på det hela taget vara en väl uppstyrd verksamhet. Varje gång jag tänkt att de nog ändå är onda har jag blivit motbevisad med besked...)
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Det var i februari 2013.ullberg skrev:
Uppenbarligen har du lägre krav på användarvänlighet än jag har.
Och visst, jag klarade det, men att säga att det är lätt tycker jag är ett hån mot alla stackars presumtiva företagare.
Har du försökt att fylla i en K10-blankett någon gång (4 sidor)
Jag klarar det inte utan revisorn får göra det åt mig.

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
kan du i så fall (så TS får lite hjälp snarare än bara gnäll) precisera vad som var svårt? Jag la lite onödigt mycket tid på att hitta relevanta SNI-koder, speciellt när jag insåg att valet kanske inte var så noggrant. Men i övrigt var det ju bara att klicka rakt genom en wizard och komma ut på andra sidan som företagare...
Ja, K10 (K10A) fyller jag i varje år, men det har ju inget med att starta ftg att göra (vilket återigen var vad Fred pratade om när du började skriva skönmålning...), det ligger i driften. Jag har inte haft problem, använder dock e-tjänsten som gör lite av räknandet åt mig, kanske svårare om jag skulle göra det på papper
Ja, K10 (K10A) fyller jag i varje år, men det har ju inget med att starta ftg att göra (vilket återigen var vad Fred pratade om när du började skriva skönmålning...), det ligger i driften. Jag har inte haft problem, använder dock e-tjänsten som gör lite av räknandet åt mig, kanske svårare om jag skulle göra det på papper

ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 833 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 833 inlägg
till TS: Du skriver i ditt första inlägg att ju är orolig för den juridiska biten och i nästa mening känns det som att du likställer det med ekonomi. För mig är det väldigt olika saker, ekonomi är en viktig del i allt företagande. Juridik är givetvis viktigt för alla men beroende på verksamhet kan det gå från att i praktiken vara en icke-fråga till att det är där man gör affären. Tiden man behöver lägga på ekonomin i form av fakturering och bokföring varierar väldigt beroende på verksamhetens art (antal kunder & transaktioner, om man har lager och artikelregister att hålla koll på m.m.) så att jag dig relevanta råd kring detta kräver nog att du beskriver din affär i en smula mer detalj...
Men just momentet att starta företaget är inget jag skulle se som ett hinder (notera: imo)
Men just momentet att starta företaget är inget jag skulle se som ett hinder (notera: imo)
För att svara på den sista frågan först så finns det givetvis både för- och nackdelar. Affärsidén och beslutet att starta eget kommer inte sällan när man inser att man kan göra något mycket bättre som egen företagare än som anställd hos någon annan.Krossen skrev:Hej! Undrar lite och har funderat kring eget företag. Men har varit lite orolig över den juridiska biten, hur svårt är det egemtligen att håller ekonomi och allt i styr? Sen att affärsidén och finansiering är en mer knepig bit vet jag förstås. Hur förhåller ni er till eget företagande? Är det värt det?
Finansiering, ekonomi och styrning hänger givetvis ihop, speciellt om man tänker låna pengar till verksamheten. Revisor är oftast onödigt, men en bra redovisningskonsult kan vara guld värd om man själv inte är helt insatt i det ekonomiska.
Förutom skatter och ekonomi skall man inte underskatta regelverket i många verksamheter. Det kan vara hälsokrav, olika tillstånd, import/exportregler, arbetarskydd, försäkringskrav, licenser, rapportering etc.
Man skall dock inte låta sig avskräckas av att det kan vara lite komplicerat ibland, det betyder endast att det är färre konkurrenter.
Tror det är det främmande som är lite avskräckande..
Jämförelse så tyckte jag att det verkade krångligt / svårt när jag var intresserad av att ha ett fritidshus ( bodde i lght på den tiden ) och sen så gjorde omständigheterna att jag köpte ett hus i en snabb vända för att inte bli bostadslös.
Det var inte så krångligt utan lite hinder som ska klättras över sen så blir det vardag.
Sen skulle man bygga om, tyckte det verkade krångligt / svårt och det var det iofs men man kom in i det.
Samma tyckte jag att det var med att starta företag.
Lite hinder ( mindre än att äga hus ) i början men sen så kommer man in i det och det rullar på.
Har du anställning idag så är det ju lätt att skaffa en FA skattsedel och testa på det med företag under något år för att se hur det passar dig
Jag startade enskild firma 2012 och tycker att det är kul men förutsättningarna/ insikterna har gjort att jag växlar inrikting en aning så det är en lärande process.
T ex inledningsvis gillade jag när jag fick jobb som löpte under längre tid medan jag nu vill ha korta jobb som man avslutar ganska snabbt. Passar familjesituationen bättre.
Själv har jag anställning också och inga jättekrav på att jag "måste" få in pengarna den vägen utan låter det växa i sin egna takt.
Verksamt.se och Skatteverket har jättemycket bra info på sina sidor.
Kostar lite att dra igång en enskild firma och kan rekommendera speedlimit som bokföringsprogram.
Jämförelse så tyckte jag att det verkade krångligt / svårt när jag var intresserad av att ha ett fritidshus ( bodde i lght på den tiden ) och sen så gjorde omständigheterna att jag köpte ett hus i en snabb vända för att inte bli bostadslös.
Det var inte så krångligt utan lite hinder som ska klättras över sen så blir det vardag.
Sen skulle man bygga om, tyckte det verkade krångligt / svårt och det var det iofs men man kom in i det.
Samma tyckte jag att det var med att starta företag.
Lite hinder ( mindre än att äga hus ) i början men sen så kommer man in i det och det rullar på.
Har du anställning idag så är det ju lätt att skaffa en FA skattsedel och testa på det med företag under något år för att se hur det passar dig
Jag startade enskild firma 2012 och tycker att det är kul men förutsättningarna/ insikterna har gjort att jag växlar inrikting en aning så det är en lärande process.
T ex inledningsvis gillade jag när jag fick jobb som löpte under längre tid medan jag nu vill ha korta jobb som man avslutar ganska snabbt. Passar familjesituationen bättre.
Själv har jag anställning också och inga jättekrav på att jag "måste" få in pengarna den vägen utan låter det växa i sin egna takt.
Verksamt.se och Skatteverket har jättemycket bra info på sina sidor.
Kostar lite att dra igång en enskild firma och kan rekommendera speedlimit som bokföringsprogram.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
KnockOnWood skrev:
Ja, K10 är inte rolig. Den är för delägare i små aktiebolag som även jobbar i bolaget. Den är till för att räkna ut hur mycket som ska beskattas som inkomst av tjänst och hur mycket som får beskattas som inkomst av kapital (lägre skatt). Driver du din verksamhet som aktiebolag får du fylla i den och måste göra en massa annat också, som att upprätta årsredovisning som ska skickas in till Bolagsverket och hålla koll på bolagets kapital.
För en enskild näringsverksamhet med mindre omsättning slipper du sånt. En bokföring måste du ändå ha men ett bra dataprogram hjälper till med det.
TS-
Om du är osäker på om din affärsidé bär sig och inte behöver göra massiva investeringar i början (100000-kronors-maskiner osv) Så finns det ett sätt att prova på.
"Egenanställning" http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenanställning
Så kan du testa ett tag att fakturera via egenanställningsföretaget, bär det sig och snurrar på ordentligt är det ju bara att dra igång eget. Jag vet att exempelvis Convoy hjälper anslutna med företagsstarten, har dock ingen aning om kvalitetsnivån.
Om du är osäker på om din affärsidé bär sig och inte behöver göra massiva investeringar i början (100000-kronors-maskiner osv) Så finns det ett sätt att prova på.
"Egenanställning" http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenanställning
Så kan du testa ett tag att fakturera via egenanställningsföretaget, bär det sig och snurrar på ordentligt är det ju bara att dra igång eget. Jag vet att exempelvis Convoy hjälper anslutna med företagsstarten, har dock ingen aning om kvalitetsnivån.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Ja, jag vet detta, det har ingenting med enskild företagsamhet att göra.Fred vom Jupiter skrev:
Jag nämnde det bara som exempel på hur användarvänliga skatteverkets "e-tjänster" kan vara.
Jag har andra, men det hör ju egentligen inte hit.
Jag bara rapporterade att min upplevelse av att registrera en enskild firma med F-skatt och moms var ganska svettig.
Och vill man ringa för att fråga något eller få lite hjälp, så blir det till att vänta 30-40 minuter i telefonkö.