Svara Nytt ämne
  1. 2013-05-17 12:29

Forumgud Inloggad Medlem: maj 2009
    Stockholms län
    2 141 inlägg
    Gillad 324 gånger
    16 bilder
    Tidsperspektivet ingår ju i sannolikheten

Jag tycker i alla fall att man läser mycket mer om skador vid misslyckade trädfällningar än skador av träd som faller av sig själva. Men det kan väl iofs bero på att många fäller träden innan de blir så dåliga att de hinner orsaka en skada...?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-05-17 15:31

Anna_Hs avatar
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Värmland
    2 969 inlägg
    Gillad 379 gånger
    25 bilder
    Det kom upp en annan tråd om granar, så jag googlade lite och fann då talrika trovärdiga källor till att just gran är väldigt stormkänsliga. Det behövs alltså inte alls intygas att granarna är i dåligt skick, är de höga nog att skada huset om de faller illa så är de farliga, punkt slut. Detta beror på att granar har ytligt och utbett rotsystem utan central pålrot.

Om inte din granne vill fixa träden (du har ju tydligen erbjudit dig att bekosta en ny häck av Tuja) har du ju rätt att ta bort de delar på din tomt som besvärar dig. Tar du rötterna på din sida dör inte granarna, men de riskerar att falla lättare. Rent spontant säger jag att de om de saknar rötter på din sida lättare faller mot grannen. Jag vågar inte svära på det, men jag kan fråga en arborist jag känner om du vill?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-05-21 19:08

Forumgud Inloggad Medlem: apr 2011
    Stockholm
    2 446 inlägg
    Gillad 161 gånger
    18 bilder
    Anna_H skrev Visa original
    Det kom upp en annan tråd om granar, så jag googlade lite och fann då talrika trovärdiga källor till att just gran är väldigt stormkänsliga. Det behövs alltså inte alls intygas att granarna är i dåligt skick, är de höga nog att skada huset om de faller illa så är de farliga, punkt slut. Detta beror på att granar har ytligt och utbett rotsystem utan central pålrot.

Om inte din granne vill fixa träden (du har ju tydligen erbjudit dig att bekosta en ny häck av Tuja) har du ju rätt att ta bort de delar på din tomt som besvärar dig. Tar du rötterna på din sida dör inte granarna, men de riskerar att falla lättare. Rent spontant säger jag att de om de saknar rötter på din sida lättare faller mot grannen. Jag vågar inte svära på det, men jag kan fråga en arborist jag känner om du vill?
    Hej
    ja, fråga gärna det.

4. 2013-05-21 21:06

Anna_Hs avatar
    Forumgud Medlem: jul 2009
    Värmland
    2 969 inlägg
    Gillad 379 gånger
    25 bilder
    Svar från skogsvårdaren: "Åt det håll det blåser" :-)
    Väntar svar från arboristen, men han har inte FB.

5. 2013-05-21 21:30

Stockholm
    2 446 inlägg
    Gillad 161 gånger
    18 bilder
    Anna_H skrev Visa original
    Svar från skogsvårdaren: "Åt det håll det blåser" :-)
    Väntar svar från arboristen, men han har inte FB.
    Hahaha lol. Jo,så sant!

6. 2013-05-22 17:37

ninos avatar
    Forumgud Medlem: feb 2007
    Dalarna
    3 866 inlägg
    Gillad 260 gånger
    32 bilder
    kan jag slänga in en liknande fråga här, om inte så bortse eller ta bort mitt inlägg.

jag har en tomt med 2 hus där det ena är en fritidsgård, på tomten finns en riktigt stor björk ca 70-80cm i diameter i roten, har frågat 2 personer som har jobbat med trädfällning men dom vill inte ta på sig att fälla för dom har ingen försäkring.
    Ringde mitt FB och frågade om jag kunde anställa en av dom för att ta ner trädet men fick nej, pga av att jag både äger husen och har byggföretag... jag skulle komma i en intressekonflikt... lät nästan som om dom trodde att jag skulle lägga trädet på huset för att få jobb...

Om trädet blåser omkull så får jag ca 9000:- i självrisk, har tagit borrprover som ser bra ut inte tillstymmelse till röta, men borren var bara 20cm så det kan ju finnas längre in

Hur 17 ska jag göra? vänta och hoppas att det står kvar, hoppas på att ingen blir skadad om det blåser omkull

7. 2013-05-22 17:45

Stockholm
    2 446 inlägg
    Gillad 161 gånger
    18 bilder
    Segt. Men det borde väl finnas något trädfällarföretag som kan hjälpa dig? De kan väl kapa det uppifrån. Skylift? Låter konstigt att de inte vill. Eller är det så att du inte vill betala det de vill?

8. 2013-05-22 17:51

ninos avatar
    Dalarna
    3 866 inlägg
    Gillad 260 gånger
    32 bilder
    Den ena är pensionär så han har ingen försäkring, det var därför jag kollade om jag skulle kunna anställa honom.
    Den andra ville inte pga storleken.
    Jag vill ha ner det innan det blåser ner och ingen har nämnt någon summa

9. 2013-05-22 17:52

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: aug 2006
    Uppland
    22 085 inlägg
    Gillad 2 056 gånger
    1113 bilder
    Väntar du nog länge så lär det förr eller senare blåsa omkull.

Och jag tror inte ditt problem blir lättare eller mindre ifall du bidar din tid. Ja om du snart tänker sälja fastigheten kan ju ditt problem plötsligt försvinna ...
    Den som vet mest, gissar minst !

10. 2013-05-22 17:57

ninos avatar
    Dalarna
    3 866 inlägg
    Gillad 260 gånger
    32 bilder
    nej sälja har jag inte tänkt göra än.
    Nej trädet lär ju inte bli mindre med åren
    Är mest orolig att det ska blåsa omkull och träffa någon / några som är på fritidsgården :/

Frågade tom kommunen om dom kunde vara behjälpliga med någon som sågar lägger omkull det, men svaret blev nej vi har 10.000:- i självrisk...

11. 2013-05-22 18:27

SC Aeros avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    Östergötland
    269 inlägg
    Gillad 72 gånger
    15 bilder
    nino skrev Visa original
    nej sälja har jag inte tänkt göra än.
    Nej trädet lär ju inte bli mindre med åren
    Är mest orolig att det ska blåsa omkull och träffa någon / några som är på fritidsgården :/

Frågade tom kommunen om dom kunde vara behjälpliga med någon som sågar lägger omkull det, men svaret blev nej vi har 10.000:- i självrisk...

En snabb sökning på trädfällare i Dalarna på blocket

http://www.blocket.se/dalarna/Stubbf...g_41384740.htm

Vi utför stubbräsning o trädfällning samt bortforsling.
    Dina problemstubbar o träd är vårat jobb och vi löser det mesta.
    Ring Kent Eriksson för konsultation.

12. 2013-05-22 18:53

ninos avatar
    Dalarna
    3 866 inlägg
    Gillad 260 gånger
    32 bilder
    ja men det är 16mil enkel resa, den närmaste är det 7mil enkel resa för

13. 2013-05-22 18:55

SC Aeros avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jul 2007
    Östergötland
    269 inlägg
    Gillad 72 gånger
    15 bilder
    nino skrev Visa original
    ja men det är 16mil enkel resa, den närmaste är det 7mil enkel resa för
    OK, det visste inte jag tyvärr

14. 2013-05-22 18:57

ninos avatar
    Dalarna
    3 866 inlägg
    Gillad 260 gånger
    32 bilder
    nej det är inte lätt att vet

få se om jag kan hyra en kranbil och plocka ner den, problemet är att det är hus på 3 sidor, häck på 2sidor och en ganska traffikerad väg, dessutom så lutar den åt fel håll

15. 2013-05-22 19:09

Lolles avatar
    Moderator Medlem: jun 2007
    32 år
    Jämtland
    3 039 inlägg
    Gillad 554 gånger
    73 bilder
    Tyvärr Nino så finns det ingen enkel lösning utom just de som har firma med ansvarsförsäkring. Medhjälparförsäkringar etc ger inget ansvarsskydd heller utan bara invaliditetsskydd.

Notera risken dessutom ifall du sågar själv så att den faller fel kan bolaget mycket väl neka eller jämka skadan med hänvisning till att du varit försumlig

Liknande ämnen

1. Risk för träd-ras från grannens tomt?
    av ThereseBergsmo i forum Juridik
  2. Grannes tillgång till vår tomt
    av magnolian i forum Juridik
  3. Grannes plank är på min tomt.
    av gbak i forum Grund & markarbeten
  4. Ansvarig när ett träd rasar
    av lastkaj i forum Juridik
  5. Buskar o träd från grannes tomt
    av General_Failure i forum Övrigt husrelaterat