Svara Nytt ämne
  1. 2012-06-19 22:06

Nykomling Medlem: jan 2009
    stockholm
    48 inlägg

Men hur ska man då göra, litar inte på företaget överhuvudtaget.
    Jag ser det som att jag gör dem en tjänst som står för frakten själv mot att de sätter in mina pengar först.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-06-19 22:09

stockholm
    48 inlägg

jkarlberg skrev Visa original
    Ja det stämmer.

Fast visst förstår jag TS i detta fallet när det bli infekterat att varken TS vill skicka tillbaka utan pengar, och samidigt som företaget tror att dem blir blåsta om inte de får dörren först.

Kan du inte bara be om en retursedel ifrån företaget som de drar av ifrån summan du ska få tillbaka? borde vara det säkraste för dig,

Skulle gärna vilja veta vilken firma det handlar om.. Snacka om badwill..
    En bekant till mig har ett fraktföretag så det skulle bli superbilligt för mig att skicka tillbaka dörren, hur fungerar det med retursedel då?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-06-19 22:31

Senior medlem Medlem: maj 2010
    östergötland
    890 inlägg
    Gillad 94 gånger
    225 bilder
    Ja då är det väl bara att köra på!

Dokumentera att du har skickat dörren till företaget med, men det borde inte bli mer problem..

/Johan

4. 2012-06-19 23:39

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 047 inlägg
    Gillad 1 269 gånger
    7 bilder
    Diskutera det där med retursedel med firman. Många företag vägrar ta emot returnerat gods om det inte finns en av dem utfärdad retursedel.

Tänk på att de kommer att hävda att alla skadorna på dörren har uppkommit under returtransporten.

5. 2012-06-19 23:48

Senior medlem Medlem: maj 2010
    östergötland
    890 inlägg
    Gillad 94 gånger
    225 bilder
    kan därför vara på plats att ta bilder innan du skickar iväg dörren..

Förstår inte varför företag ska strula så mycket... Man skjuter sig själv i foten förr eller senare....

6. 2012-06-20 08:32

stockholm
    48 inlägg

är det någon ide och ta bilder när man packar in dörren och maila både fraktföretag och företaget som den ska till? tänkte att det blir ju svårt för dom att hävda transportskador om det finns bildbevis på skadorna redan innan.

De har inte svarat på mitt senaste mail än, men det kommer nog under dagen annars så kommer jag anmäla detta.
    Gör man en anmälan direkt till ARN? jag har pratat med kommunens konsumentrådgivning redan men är det fler jag bör kontakta?
    Tack för visat intresse!

7. 2012-06-20 08:48

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 047 inlägg
    Gillad 1 269 gånger
    7 bilder
    Det beror ju på lite hur stort din kompis fraktföretag är. Fraktföretag skickar ofta skadeanmälningar vidare till sitt försäkringsbolag rutinmässigt helt utan någon egen kontroll av riktigheten. Så om din leverantör hävdar fraktskador så skulle det troligen passera direkt till förs. bolaget i många fraktföretag, även om de har egna strikta bevis för att det inte är deras fel.

8. 2012-06-20 10:43

Ta bilder på dörren innan du packar ner den och skicka dessa bilder i ett mail till chefen på det där underbara företaget som vi alla gärna vill veta namnet....

9. 2012-06-21 08:32

stockholm
    48 inlägg

Har inte fått någon respons på mitt senaste mail då jag ifrågasatte varför jag ska skicka tillbaka dörren då det faktiskt är jag som gör dem en tjänst och betalar frakten själv. Jag skrev att det var tydligt att de struntade i sina skyldigheter och goda rykte och att en anmälan skulle göras men men ....

Nåja på måndag så blir det till att göra anmälan till ARN, är det någon annan som det är bra att man tar kontakt med?

Ha alla en riktigt trevlig midsommar!

10. 2012-06-21 11:03

Elkluddes avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2010
    Södra Halland
    1 437 inlägg
    Gillad 81 gånger
    16 bilder
    pe35ha skrev Visa original
    Har inte fått någon respons på mitt senaste mail då jag ifrågasatte varför jag ska skicka tillbaka dörren då det faktiskt är jag som gör dem en tjänst och betalar frakten själv. Jag skrev att det var tydligt att de struntade i sina skyldigheter och goda rykte och att en anmälan skulle göras men men ....

Nåja på måndag så blir det till att göra anmälan till ARN, är det någon annan som det är bra att man tar kontakt med?

Ha alla en riktigt trevlig midsommar!
    Villaägarna har ju juridisk hjälp gratis för medlemmar
    det är lätt att bli med några musklick och gäller direkt
    Det är alltid bra att rådfråga såvida Du inte är kunnig i det själv så allt bli rätt från början det kan avkorta processen avsevärt dokumentera o få med allt från början
    Disponent på heltid

11. 2012-06-21 22:32

Nyfnikens avatar
    Gudfader Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    6 702 inlägg
    Gillad 1 150 gånger
    32 bilder
    pe35ha skrev Visa original
    Det har jag hävdat hela tiden men företaget hävdar att det är en beställningsvara utan ångerrätt
    Om de hade råkat skickat en finlandsfärja i stället för en dörr, hade du varit tvungen att betala returfrakten själv då också?

12. 2012-06-26 01:08

Nyfniken skrev Visa original
    Om de hade råkat skickat en finlandsfärja i stället för en dörr, hade du varit tvungen att betala returfrakten själv då också?
    Det hade iallafall varit ett giltigt skäl att skaffa sig kaptensexamen.
    pe35ha gillar detta.
    gillar

13. 2012-06-26 18:54

stockholm
    48 inlägg

Hej
    En liten uppdatering.
    Efter 1 veckas tystnad så har företaget mailat att de betalar tillbaka frakten också när de fått varan och ber mig att höra av mig till dem, märkligt att inte skicka en retusedel på en gång kan man ju tycka.
    Må gott

14. 2012-07-05 15:15

stockholm
    48 inlägg

Hej
    Efter ytterligare mail påminnelser om retursedel som efter ca 1 vecka inte har kommit så ska jag precis ringa och skälla när min telefon ringer och det är firman som ringer för att tala om att de kommer och hämtar dörren imorgon....äntligen.

Jag behöver inte betala frakten heller och pengarna tillbaka är det sista budet, hoppas att allt går som planerat.
    Återkommer när det förhoppningsvis pengarna finns på mitt konto igen.
    Ha en bra helg!

15. 2012-08-11 14:54

stockholm
    48 inlägg

Hej
    Hoppas ni alla haft en skön sommar....

Ville bara berätta att min erfarenhet av företaget Hemfint.se nu är avslutad.
    Firman gjorde rätt för sig till slut men det tog sin tid.

Det slutade med att jag fick tillbaka mina pengar nu (förvisso efter både mail och telefonsamtal 1 månad senare, fast det har ju varit semester som talade om för mig då jag ringde.)

Nåja slutet gott iallafall.
    Må gott

Liknande ämnen

1. Reklamera tjänst
    av sobel_12 i forum Juridik
  2. reklamera laminatgolv
    av Lmob i forum Golv
  3. Reklamera kakel?
    av Fianchetto i forum Badrum
  4. Reklamera golvet?
    av Mattebatik i forum Golv
  5. Att reklamera eller inte reklamera...
    av skogsfroet i forum Badrum