Byggahus.se
TheStills skrev:
Undrar hur bondens egna barn klarar sig från att ta i elstängsel?
Men om frågan är att korna kommer in på din tomt så är det ju det som är problemet och inte att det finns ett stängsel. Bara att stängslet inte funkar. Sen kan kor hoppa om dom vill. Det såg jag senast i söndags när min "granne" släppte ut sina kor i hagen för året. Bor man där man bor så är det ju bara att räkna med att djur kommer en dag att stå och titta in i tvrummet.... :D
Bättre det än att man får en stadsbuss i köket.
Det beror väl kanske lite på om hagen är direktansluten till bondens tomt eller inte.....sen är ju bonnungar härdade :D

Vill man bo på landet, vilket är fantastiskt, får man dock vara beredd på att det inte är som i ett villaområde, man bosätter sig i ett produktionsområde som drivs för att ge avkastning.

Man får därför räkna med:

- Störande ljud
- Damm
- Bekämpningsmedel
- Flytgödsel på midsommarafton (om det vill sig illa)
- Flugor från boskap
- Allergi från rapsfält
- Kor i trädgården (vilket vi har haft många gånger)
- Stängsel, både el och taggtråd
- Jägare som skjuter runt knutarna
- Turister som står och glor på gårdsplan
- Bilar som parkerar lite varstans
- Etc, etc..

Allt detta ingår i livet på landet, och när man slutat hetsa upp sig över småsaker så är det bara att njuta i fulla drag.

dennis_f skrev:
Spänningen de testade med i mythbusters var runt 600v. Det är rätt stor skillnad mot de 6-10kV som är i ett elstängsel så nog får du det mesta av spänningen rätt in i.....
Dessutom träffas du ju på ett rätt känsligt ställe :D
Det är inte volten du känner av i ett elstängsel, du själv som person är statiskt laddad med flera tusen volt, men ingenting händer för ampere talet är så lågt. Det som dödar är inte elen, utan Strömmen, dvs Ampere styrkan.

//Anders

aedwall skrev:
Det som dödar är inte elen, utan Strömmen, dvs Ampere styrkan.
Jodå, det är elen som dödar ;) (jag antar att du menade "spänningen").

Du har rätt, men fel. Det krävs en hög spänning för att nå en hög ström. Ett 9-voltsbatteri med kapacitet för 100-tals ampere skulle aldrig döda någon.

/Elektroingenjör

Egentligen är det väl energin i Joule (Ws =spänning x ström x tid) som dödar antar jag?

Defibrillatorer pumpar ut sådär 180 Joule medan ett elstängel ligger på 1-5 J.

mycke_nu skrev:
Egentligen är det väl energin i Joule (Ws =spänning x ström x tid) som dödar antar jag?
Det tror jag inte. Enligt din teori så skulle man dö av en pytteliten ström, bara man blev utsatt för den tillräckligt länge.

"100 mA Dödlig till följd av hjärtflimmer"

Har inte tråden spårat ur lite nu??? :D

Ts: Har du fått svar på dina frågor? Kollat med kommunen?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jodå, det är elen som dödar ;) (jag antar att du menade "spänningen").

Du har rätt, men fel. Det krävs en hög spänning för att nå en hög ström. Ett 9-voltsbatteri med kapacitet för 100-tals ampere skulle aldrig döda någon.

/Elektroingenjör

Doh!, om du så vill kan vi gå vidare att det beror utav vilken resistans du har vilket i sin tur påverkar strömmen... Det krävs en låg resistans för att få en hög Ström.... U/R = I

Återigen det är inte spänningen som dödar, det är strömmen...

// Data- och Elektronikingenjör -01, Civ. ing Teknisk fysik -03, Lantmätare -05

Nyfniken skrev:
Det tror jag inte. Enligt din teori så skulle man dö av en pytteliten ström, bara man blev utsatt för den tillräckligt länge.

"100 mA Dödlig till följd av hjärtflimmer"
Teori var väl att ta i, men faktum är att elstängsel och defibrillatorer specas i Joule.

Både tid och ström spelar in men det finns givetvis trösklar under vilka saker och ting blir ofarliga, jag tror inte sambandet är linjärt precis. Spänningen blir ju sedan lite sekundär etersom den är beroende på motståndet i kroppen.

Jag bor på landet. Längs husets långsida finns en låg gammal naturskyddad stenmur - 4 m från huset. På andra sidan muren kor. Längs muren elstängsel. Bonden var hygglig och dubblerade elstängslet just längs min tomtgräns pga att jag har två stora hundar. Jag tror hundar lär sig snabbare än barn att hålla sig undan elen. Skulle vara intressant om du skriver härinne vad er kommun har för bestämmelser.

Glufsglufs skrev:
Flaschback....mmmm...en av dom mest pålitliga källorna vi har i landet det :wow:
Om jag inte minns fel så hänvisade Råd & Rön i näst sista numret till Flashback...

bonden får sätta elstängsel i sin tomtgräns. Hur nära din tomtgräns det hamnar det vet jag ej :)
gaia

Tycker man inte om elstängsel, kossor, att det luktar skit osv. på landet så har man bosatt sig på fel ställe. Lämplig åtgärd är att sälja huset och flytta..

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Den 40-åriga kvinna som har hittats död i ett dike i Löddeköpinge kan ha avlidit efter kontakt med ett vanligt elstängsel.

[länk]
Är det någon som känner till nåt mer om den här historien? Den är ju fem år gammal så den borde vara ordentligt utredd nu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.