Svara Nytt ämne
  1. 2010-04-27 23:18
    Svara | #1

Äga en borätt & ha en hyresrätt samtidigt?

Jag har idag en bostadsrätt, kan ev. få tillgång till ett 1:a handskontrakt på en hyresrätt. För att få nyttja hyresrätten måste jag vara skriven på den lägenheten.
    Jag är osäker på om man kan göra på detta sätt? Personligen tycker jag det är självklart att man skall få ha så många bostäder man vill då man betalar sura pengar för boendet, men tror inte det fungerar i detta land.

Bostadsrättsföreningen kommer säkert hänga läpp och jag inte frekvent bor i min bostadsrätt men vad kan det göra åt saken? Säga upp min rätt att bo? ...jag tror det skall mycket till för att säga upp min borätt. Eller kanske jag kan bo kvar i borätten, ställa mig som skriven på hyresrätten och hyra ut hyresrätten om nu värden går med på detta.

Om jag skriver mig på hyresrätten är väl chansen liten att bostadsrättsföreningen får nys om detta, eller? Fast kanske de vill kolla upp mitt hemnummer för kontakt på hitta.se och då ser att jag är skriven i stan. Hmmmm.

Anledningen till planerna är att jag vill verkligen passa på att lägga rabarber på hyresrätten på ett eller annat sätt då jag efter hela otroliga 24år i bostadskö nu äntligen fått läge på en lägenhet i stocholms innerstad.

2. 2010-04-28 00:06
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: apr 2007
    Stockholm
    193 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Det brukar ju inte vara några större problem med att hyra ut en bostadsrätt i andra hand, så varför skulle du inte kunna skriva dig i stan och bara betala för bostadsrätten utan att bo där?

Måste väl finnas massor med folk som har övernattningslägenheter som är bostadsrätter utan att vara skriva där???

3. 2010-04-28 03:26
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2009
    Tokyo
    285 inlägg
    Gillad 2 gånger
    For att fa hyra ut din bostadsratt i andra hand maste du forst och framst fa tillstand fran din bostadsrattsforening. Det brukar man kunna fa pa max ett ar, men det skiljer sig fran forening till forening. Borja med att kolla med dem om regler de har. Att mygla gar nog men om du blir pakommen kan du bli vrakt fran bada lagenheterna och det ar ju inte sa kul. Hyresgastforeningarna brukar inte gilla att man som gast redan har en bostadsratt pa annat hall.

Det ar i dessa lagen man borjar inse att det kanska hade varit modan vart att ha varit mer engagerad i gardsstadningarna och forningsmotena... haha....

4. 2010-04-28 08:18
    Svara | #4

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    Att äga flera Borätter går bra. Att hyra ut dem kräver föreningens tillstånd. Inte alla är villiga att ge det. Du kan göra i princip vad du vill, bara ingen blir mantalskriven där!
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

5. 2010-04-28 08:27
    Svara | #5

Forumgud Medlem: aug 2009
    Dalarna
    1 640 inlägg
    Gillad 67 gånger
    3 bilder
    Självklart kan man äga flera. Jag vet folk som har bostadsrätt bara för att det i längden är billigare än att magasinera stuff.

Som andra har sagt så behövs det dok ett OK från föreningen för att hyra ut.

6. 2010-04-28 08:45
    Svara | #6

tio_Pepes avatar
    Senior medlem Inloggad Medlem: aug 2006
    1 058 inlägg
    Gillad 50 gånger
    4 bilder
    Det är ungefär likadant med hyresrätten. Om hyresvärden får veta att du har en bostadsrätt kan du bli vräkt. Men det beror helt på hyresvärden. En privat värd kan strunta i det, medan allmännyttan regelmässigt skulle vräka dig. Särskilt som detta gäller Stockholm. På andra orter där det inte råder bostadsbrist finns det liksom ingen anledning att tillämpa reglerna.

Vad vill du egentligen med hyresrätten? Det låter inte som att du tänker bo där.
    ----------
    Allting har sin tid, men ölen den har två.

7. 2010-04-28 09:01
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: apr 2007
    Stockholm
    193 inlägg
    Gillad 3 gånger
    tio_Pepe skrev Visa original
    Det är ungefär likadant med hyresrätten. Om hyresvärden får veta att du har en bostadsrätt kan du bli vräkt. Men det beror helt på hyresvärden. En privat värd kan strunta i det, medan allmännyttan regelmässigt skulle vräka dig. Särskilt som detta gäller Stockholm. På andra orter där det inte råder bostadsbrist finns det liksom ingen anledning att tillämpa reglerna.

Vad vill du egentligen med hyresrätten? Det låter inte som att du tänker bo där.
    han säger iaf det här som tyder på att han ska bo i innerstaden...
    "Bostadsrättsföreningen kommer säkert hänga läpp och jag inte frekvent bor i min bostadsrätt men vad kan det göra åt saken?"

8. 2010-04-28 10:05
    Svara | #8

Gudfader Medlem: feb 2007
    Skåne, Sjöbo
    7 000 inlägg
    Gillad 19 gånger
    168 bilder
    larka742 skrev Visa original
    han säger iaf det här som tyder på att han ska bo i innerstaden...
    "Bostadsrättsföreningen kommer säkert hänga läpp och jag inte frekvent bor i min bostadsrätt men vad kan det göra åt saken?"
    Han behöver inte bo i den. Bara han inte hyr ut den utan tillstånd.
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

9. 2010-04-28 12:27
    Svara | #9

Nyfnikens avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    6 612 inlägg
    Gillad 1 116 gånger
    32 bilder
    Du kan ju sälja bostadsrätten också...

Jag bor i HR. Då vi fick kontraktet ägde jag även en BR i en medlemsförening hos hyresvärden. Det var till en början ett "regelbrott" och det lutade väl åt att jag skulle nekas kontraktet, men när jag presenterade mina skäl kunde de tänka sig att göra ett undantag.

Det hör till saken att vår hyresrätt är väldigt stor och därmed ganska dyr. Vi var dessutom de enda sökande och det kan naturligtvis ha varit en morot för hyresvärden att acceptera oss på "lösa" grunder.

10. 2010-04-28 12:49

Moderator Inloggad Medlem: feb 2005
    Stockholm
    22 852 inlägg
    Gillad 1 206 gånger
    7 bilder
    Vilka ev. problem du får med hyresvärden har jag noll koll på.

För bostadsrätten är det inget problem att äga den och inte bo i den. Däremot så kan det vara problem att köpa en bostadsrätt som man inte har för avsikt att bo i. Det är ett av mycket få giltiga skäl för en förening att neka medlemskap. Om man väl är medlem så kan inte föreningen utesluta dig bara för att du inte bor där.

Att hyra ut din bostadsrätt är däremot en helt annan femma. Det kan föreningen neka dig, hyr du ut utan tillstånd så kan föreningen begära din bosatdsrätt "förverkad" utan förvarning. Förverkad innebär att du utesluts och bostadsrätten säljs på auktion (numera har jag för mig att man kan få den såld via mäklare också, men det är en tvångsförsäljning). Det vanliga är dock att föreningen varnar dig och ger dig typ 1 vecka för att få ut andrahandshyresgästen, det är inte säkert att den tiden räcker om hyresgästen (som ju troligen har kontrakt på längre tid) vägrar flytta. Vet lägen där bostadsrättshavaren blivit tvungen att betala stora skadestånd till sin andrahandshyresgäst, för att undvika att få bostadsrätten förverkad.

11. 2010-04-28 13:42

Tackar för intresset av tråden.

Jag har inte bestämmt mig hur jag tänker göra om jag får 1:a handskontraktet. Jag kan göra hur som men vill nog inte bo i hyresrätten då den är mkt mkt liten, 28kvm. Jag skulle helst vilja bo kvar i borätten och hyra ut hyresrätten tills vidare. Största funderingen är om det går att ha dessa två boendeformerna, men som ni skriver så kommer nog värden kicka mig från 1:a handskontraktet om de för veta att jag äger en borätt, men måste de få reda på att jag äger en borätt? :-)

Andra frågen är om vad bostadsrättsföreningen tycker om att jag är mantalsskriven på en annan adress än på borätten jag äger? ..borde väl vara okej då man fick äga flera borätter.

12. 2010-04-28 14:07

Så du vill i stockholm som har bostadsbrist hamstra på dig en extra lägenhet bara så att du kan hyra ut den i andra hand ... snyggt

13. 2010-04-28 14:45

Nyfnikens avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2007
    Stockholms län
    6 612 inlägg
    Gillad 1 116 gånger
    32 bilder
    tallmilan skrev Visa original
    Så du vill i stockholm som har bostadsbrist hamstra på dig en extra lägenhet bara så att du kan hyra ut den i andra hand ... snyggt
    Det blir väl varken mer eller mindre bostadsbrist av det?

14. 2010-04-28 15:32

Forumgud Medlem: aug 2006
    Västra Götaland
    2 203 inlägg
    Gillad 6 gånger
    7 bilder
    Det som reglerna säger för bostadsrätter är att man skall ha för avsikt att bo i den, dvs det är medlemmarna som gör föreningen.
    Som skrivits tidigare att äga men inte bo i den är inga problem så länge du inte hyr ut.
    Hyr man ut i handra hand så måste man ha goda skäl för det, dvs provsambo, studier på annan ort, tillfälligt jobb på annan ort, Dödsbo och nått som är rätt så okänt även i syfte att ha tills man går i pension. Vid dom första som är normalgränsen 1-2 år, vid sistnämda med pension 4-5 år beroende på fall. Är man inte nöjd kan man gå till hyresnämden som kan godkänna andrahandsuthyrning. Men att äga 2 bostäder bara för att är ingen godtagbar ursäkt och det är mycket tveksamt att hyresnämden bifaller det.
    Dessutom så skall man vara medveten att hyran enbart får vara marknadshyra oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt med praxis på 10-15% för möbler. Vid hyresrätt kan även den som hyr i andrahand få bestiningsrätt om tiden är för lång i uthyrandet då man ses som ej behövande av bostaden.

Hyr man ut utan föreningen tillstånd är det som det står tidigare skäl för förverkande av bostaden, föreningen måste då skicka en skrivelse där det kräver rättelse vilket man i normalfall skall svara på inom 3 veckor. Gör man inte det måste föreningen gå till Kronofogen.

15. 2010-04-28 19:55

Frågan är dessutom om hyresvärden går med på att hyra ut i andrahand om det första du gör när du fått kontraktet hyr ut i andrahand. Risken är stor att värden börjar kolla upp dig och risken är stor att han hitter din bostadsrätt. Varför vill du ha hyresrätten om du ändå inte skall bo där?

Liknande ämnen

1. Nytt Golv i äldre borätt...
    av f95svthu i forum Golv
  2. Sälja borätt - reavinst till tomt?
    av Postman i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Borätt vs. villa
    av thobjo i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  4. Erfarenhet av byte borätt inom förening?
    av manasse i forum Juridik
  5. Ansvar Borätt kontra Villa
    av sofia_k i forum Juridik