Svara Nytt ämne
  1. 2009-11-26 21:41
    Svara | #1

Fullvärdig medlem

Regler för att bestrida faktura

Man hör ju ofta att om man bestrider en faktura skriftligt så behöver man inte oroa sig för inkasso, betalningsanmärkningar etc. Men vad jag inte fattar är hur det ska framgå att man faktiskt gjort detta. Om man har att göra med en äkta fifflare så lär han ju hävda att han aldrig mottagit detta. (Rekommenderat är väl kanske en variant, men det finns ju ingen garanti att personen faktiskt hämtar ut detta.) Hur ska man göra för att vara säker?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-11-26 22:09
    Svara | #2

Moderator
    Jag är ingen expert på detta, emn så vitt jag förstår så kommer du i något läge att få krvaet via kronofogden, det är då det verkligen gäller att bestrida det, om det inte fungerat tidigare.

Kronogfogden skall så vitt jag förstår "släppa" ärendet om du bestrider. Sedan är det upp till företaget att driva det via domstol.

I mina ögon är reglerna luddiga, om fogden tex. kräver in skatt så tror jag inte att ett bestridande till kronofogden hjälper, skattemyndigheten anses "alltid" ha rätt. Så vitt jag förstått finns det fler varianter på tänkbara skulder som kan drivas in trots bestridande. Så om man drabbas är det nog viktigt att ta reda på reglerna för just den fodran som krävs.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Bestrida faktura
    av empame i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. Bestrida faktura?
    av Sonette i forum Juridik
  3. Att bestrida en faktura
    av Rambodal_hus i forum Juridik
  4. Bestrida en del av faktura
    av Wester i forum Juridik
  5. Bestrida faktura
    av askur i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.