Byggahus.se
Är det ok att isolera en snedvägg med 170 mm och sedan isolera utrymmet mellan stödbenen med 45 mm, och därigenom få en isolerad krypvind?
Eller bör man istället isolera snedväggen med 215 mm?

Ja, antagligen är det bättre att isolera snedväggen.
Om man nu isolerar snedväggen ner till takfoten, var bör man sätta fuktspärren/plasten - direkt vid isoleringen eller vid stödbenen, där en vägg sätts upp?

Väntade på att du själv skulle svara på den här frågan också ;) Men under tiden du tänker, så kanske jag kan passa på med ett inlägg...Jag hade nog placerat fuktspärren vid väggen, annars kommer väl rumsfukt att vandra ut i utrymmet mellan vägg och isolering....hmm iof, så kommer väl även det utrymmet att vara uppvärmt, så egentligen kanske det inte spelar så stor roll...blev visst inte mycket till råd...men du kanske har tänkt ut nåt eget under tiden...

Jag har fått svar från Isover som säger att fuktspärren bör placeras så nära isoleringen som möjligt.
Däremot, funerar jag på att isolera som vanligt istället dvs isolera stödbenen och bygga på dessa så jag får tillräckligt utrymme för isoleringen.
Anledningen till att jag ändrar mig är att fuktspärren blir så krånglig att få tät om man placerar den vid snedväggen.
Finns det någon som isolerat snedväggen ända ner till takfoten, och som kan tipsa om hur man löser fuktspärrsproblemet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.