Svara Nytt ämne
  1. 2005-02-17 15:55
    Svara | #1

Fullvärdig medlem

Material till blindbotten

Hej,
    Funderar på om jag behöver tänka till lite extra när jag bygger blindbotten till min köksutbyggnad. Under köksutbyggnaden ligger nämligen min nya och väldigt fina vin/öl och ev. matkällare ;D, jag förväntar mig inga extrema fukthalter, men eftersom det är ett ouppvärmt utrymme så blir det säkert en del kondens sommarhalvåret. Funderar på masonit(oljehärdad) alternativt en bor behandlad plyfa, någon som har andra förslag ???
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-02-19 10:02
    Svara | #2

Fullvärdig medlem

Re: Material till blindbotten

Njaaa...efter att ha läst en del om mögeltillväxt i asfaboard så tror jag att jag undviker det Annars har Minerit en ny skiva som kallas Windstopper, säkert bra men kan tänka mej att det blir dyrare än plyfan..
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-02-19 10:30
    Svara | #3

Fullvärdig medlem

Vanliga brädor fungerar oxå, typ 22 mm
    Jo..precis kotte, Men för att slippa oroa mej för fukthalten i matkällaren så tänkte jag använda mej av något som är lite mindre fuktkänsligt. Men det kanske inte behövs ??? Man kanske lika gärna kan använda vanligt trä....hmmm

4. 2005-02-21 09:49
    Svara | #4

Junior medlem

Jag använde det tunnaste homogena Dala- Floda- golvet i min blindbotten
    Oljade först in det, men enligt grannen (som är byggnadsingenjör av den gamla stammen (var med innan miljonprogrammet....) gör oljan ingen nytta
    Man skall bara komma ihåg att lägga vindpapp ovanpå blindbotten
    (Jag har tillgång till Dala- Floda golv för 70-80kr / kubikmeter, därav materialvalet. Bygger även fina fågelholkar samt eldar i pannan med golv ;D...)

5. 2005-02-21 17:07
    Svara | #5

Fullvärdig medlem

Trevligt...Återkommer när det är dags att inhandla golvplank, å inte tänker jag pruta heller ;D

Liknande ämnen

1. Material i blindbotten fukt beständigt och mustätt
    av Lars S i forum Byggmaterial & byggteknik
  2. Frågor om blindbotten till friggebod
    av Froddan i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. Material till blindbotten?
    av ClasseClas i forum Isolering
  4. Vad skall jag använda till blindbotten?
    av zensurfer i forum Grund & markarbeten